Gå til innhold

Koteletter

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Hvordan skal jeg få saftige, gode koteletter?

Synes alltid jeg får noen kjipe, tørrstekte greier. Skal steike dem i ovn - hvor lenge og hvor høy temperatur?

Krydderforslag?

Endret av LoisLane
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mariner kotelettene, selv bruker jeg soyasaus og sitronsaft. Krydrer da med maltpepper, hvitløk. Salt bruker jeg ikke før den er ferdigsktekt.

Så bruner jeg kjøttet i panna(1 min på hverside), deretter stekes de i ovenen ca.1 time på 100 grader. Jeg lar også kjøttet hvile litt før de serveres....

Gjest LoisLane
Skrevet

Takk for svar! Kotelettene er i ovnen, så får vi se. :)

Skrevet
Mariner kotelettene, selv bruker jeg soyasaus og sitronsaft. Krydrer da med maltpepper, hvitløk. Salt bruker jeg ikke før den er ferdigsktekt.

Så bruner jeg kjøttet i panna(1 min på hverside), deretter stekes de i ovenen ca.1 time på 100 grader. Jeg lar også kjøttet hvile litt før de serveres....

OJ - EN time? Synes det høres lenge ut, selv om det selvfølgelig ikke gjør noe så lenge de blir gode. Selv bruner jeg dem et par minutter på hver side og steker dem evt et kvarter omtrent i ovnen, gjerne sammen med en langpanne med løk, gulrot og potet i olivenolje/smør på ca 150 grader. De blir gode og saftige da også.

Skrevet

En time i ovnen er etter min (profesjonelle ;-)) mening alt for lenge.

Jeg steker dem i panne til de er så vidt gjennomstekt. Først sterk varme så ettersteke på litt svakere varme. Da blir de saftige og gode.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Langpanne i ovenen i 20 - 30 min på 160 grader, jeg steker de ikke først i stekepannen, har sjalottløk, gulerot og poteter sammen oppi. Setter på grillen de siste 3 min da blir poteter og gulerøtter sprø

Skrevet

Jeg gjør som Lula, dvs. steker svinekoteletter omtrent som biff, med rask bruning på begge sider og ettersteking noen min. på svakeste varme. Når koteletten begynner å yte en viss motstand når man trykker/kjenner litt på den, er den gjennomstekt.

Det vanskelige med akkurat svinekoteletter er jo imidlertid at man vil ha dem saftige og akkurat gjennomstekt, men ikke rosa. Jeg har ihvertfall da lett for å steke litt lenger "for sikkerhets skyld" - og få tørrere kjøtt. :roll: Derfor fortrekker jeg nakkekoteletter, fettmarmoreringen gjør dem saftigere.

(Akkurat denne typen timing jeg gjerne skulle vært bedre på, forresten). :)

Skrevet

JEg bruner dem i stekepanna. Passer på at kjøttet er romstemperert. Setter de inn i ovnen og heller på litt vann som de koker i. Lar de stå ovnen mens potetene koker. Ca 30 min. Noenganger mer.

Skrevet
En time i ovnen er etter min (profesjonelle ;-)) mening alt for lenge.

Jeg steker dem i panne til de er så vidt gjennomstekt. Først sterk varme så ettersteke på litt svakere varme. Da blir de saftige og gode.

Enig!

Skrevet

150 grader litt over 1 time i stekeovnen. Heller på litt vann etter en halv time. Da har de brunt seg selv.

Skrevet

Beklager at jeg skrev 1 time, har en vane for å ha de der en time for jeg liker å ha god tid når jeg lager mat. Men klart kan det være nok med 10-15 min i ovnen.

Skrevet
OJ - EN time? Synes det høres lenge ut, selv om det selvfølgelig ikke gjør noe så lenge de blir gode. Selv bruner jeg dem et par minutter på hver side og steker dem evt et kvarter omtrent i ovnen, gjerne sammen med en langpanne med løk, gulrot og potet i olivenolje/smør på ca 150 grader. De blir gode og saftige da også.

Det samme her med like godt resultat hver gang. Nam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...