Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør fordi dette er helt nytt for meg. Min kjøper skal overta på en mandag og jeg skal overta min fredagen samme uke. Jeg er avhengig av egenkapitalen fra salg for å få betalt min selger. Megler sier det skal gå akkurat, men er det noen som har vært igjennom dette før og vet om det faktisk går? Kjenner jeg er så redd for eventuelle forsinkelser pga oppgjør...

Anonymkode: 73055...714

Skrevet

For at din selger skal kunne godta innbetaling så må du helst betale på torsdag, (og dermed ha pengene inne på torsdag senest)

Jeg har solgt 4 leiligheter, og jeg har nok aldri hatt pengene etter bare2-3 dager. Men så har jeg da heller ikke hatt det travelt. Dersom du KREVER hurtigoppgjør fra din megler så bør han levere på dette. Det er ingen tvil om det GÅR rent teknisk/arbeidsmessig, så spårsmålet er om du får "snike i køen" i oppgjørsavdelingen til din megler. 

Megleren din sier at det SKAL gå , så da vet han nok hva han snakker om.

Anonymkode: e771d...7b3

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med banken din om det da? 

Anonymkode: c3450...359

• Liker 1
Skrevet

Aj, dette tror jeg skal holde veldig hardt om ikke du har en krystallklar avtale med megler og bank om en ekspress-håndtering av oppgjøret

Anonymkode: 25ec4...3de

Skrevet

Oooh det var knapt med tid. Det tok ca halvannen uke før jeg fikk oppgjøret mitt ved salg, men jeg hadde fikset meg mellomfinansiering fra banken ref overtagelse av nytt hus. 

Anonymkode: c45ee...a88

• Liker 3
Skrevet

Kommer garantert ikke til å gå. Du må betale din leilighet helst 2 dager før overtagelse. 

Anonymkode: 7933e...78b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oooh det var knapt med tid. Det tok ca halvannen uke før jeg fikk oppgjøret mitt ved salg, men jeg hadde fikset meg mellomfinansiering fra banken ref overtagelse av nytt hus. 

Anonymkode: c45ee...a88

Dette.

TS: dette er et klassisk eksempel på at du må snakke med banken din og få de til å fikse det for deg. Husk at dette er rutine for banken.

Skrevet

Det er her man normalt sett bruker mellomfinansiering. Vil tro du allerede har dette på plass hvis du har fått finansieringsbevis. Det er det vanlige ved boligsalg, blant annet fordi pengene ikke overføres før boligen er tinglyst, noe som ofte tar 14 dager. I mellomtiden er pengene sperret hos meglerhuset.

Anonymkode: d54df...661

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er her man normalt sett bruker mellomfinansiering. Vil tro du allerede har dette på plass hvis du har fått finansieringsbevis. Det er det vanlige ved boligsalg, blant annet fordi pengene ikke overføres før boligen er tinglyst, noe som ofte tar 14 dager. I mellomtiden er pengene sperret hos meglerhuset.

Anonymkode: d54df...661

Får ikke mellomfinansiering når man har husbanklån..

Skrevet

Men vil jeg få oppgjøret for min leilighet uka før de overtar da? 

Siden man må betale to dager før overtagelse? Da gjelder vel det begge veier🙈

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør fordi dette er helt nytt for meg. Min kjøper skal overta på en mandag og jeg skal overta min fredagen samme uke. Jeg er avhengig av egenkapitalen fra salg for å få betalt min selger. Megler sier det skal gå akkurat, men er det noen som har vært igjennom dette før og vet om det faktisk går? Kjenner jeg er så redd for eventuelle forsinkelser pga oppgjør...

Jeg solgte nylig en leilighet. Da kom ikke pengene overført før overføringen/skjøtet var registrert hos Kartverket, det tok nesten en uke, tror jeg (dette var vi forberedt på av megler). Kanskje annerledes om det ikke er selveier.

Endret av Alauda
  • Liker 1
Skrevet

Problemet er pant og tinglysning, ikke jobben megler og bank gjør. Ingen bank kommer til å utbetale penger uten tinglyst panterett.

Anonymkode: 8fdb6...824

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk oppgjøret 6 virkedager etter overtakelsen. 

Anonymkode: 98d30...111

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men vil jeg få oppgjøret for min leilighet uka før de overtar da? 

Siden man må betale to dager før overtagelse? Da gjelder vel det begge veier🙈

Nei, du får ikke oppgjør før overtagelse. De fleste fikser seg mellomfinansiering.

Anonymkode: b2d72...21c

Skrevet

Det er alt for knapp tid, her bør du snakke med banken om en mellomfinansiering. Hos meg to det halvannen uke, og det var rett før jul når aktiviteten hos meglerne er lav. 

Anonymkode: 97d4a...283

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er alt for knapp tid, her bør du snakke med banken om en mellomfinansiering. Hos meg to det halvannen uke, og det var rett før jul når aktiviteten hos meglerne er lav. 

Som nevnt over så får du ikke mellomfinansiering av husbanken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, du får ikke oppgjør før overtagelse. De fleste fikser seg mellomfinansiering.

So m nevnt over så får man ikke mellomfinansiering med husbanklån. Alt hadde vært mye lettere om jeg kvalifiserte for lån i vanlig bank, men slik er det ikke. Så det er ikke "bare å fikse seg mellomfinansiering " slik du og flere påstår. Jeg er heldig som fikk lån av husbanken i det hele tatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du må ta mellomfinansiering i en annen bank.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men da kan du ikke ta over din nye bolig bare noen dager etter du gir fra deg nøklene til den gamle. Her bør du kontakte megler du kjøpte av og be om å forskyve overtakelsen en uke, selvfølgelig med kompensasjon til selgerne for kostanden med å ha leiligheten en uke lenger. Alternativt kan hele handelen gå i vasken, og du blir ansvarlig for kostnaden, men uten å ha boligen. 

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke pengene før det er tinglyst hos Kartverket. Det kan ta opptil to uker. Det tok 11 dager hos meg i juli. 

Anonymkode: e1868...6b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...