Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke mange uker siden holdt vi en fest hjemme hos oss, jeg og min mann. Vi satt i sofaen, hørte på musikk, drakk og hadde det koselig. Venninna mi som jeg satt og pratet med sa etter at de andre var gått at kompisen til mannen min hadde tatt et bilde av meg mens jeg snakket med henne. Hun mente at han hadde måtte tatt et bilde, for han var ofte oppe med snapchat utover festen og vinklet telefonen og kameraet slik at det var meg han tok bilde av. Jeg så selv at han ofte tok bilder av en annen kompis, tenkte ikke noe mer over det siden han ofte er fremme med kameraet.

Jeg hater å bli tatt bilder av, folk må spørre om mitt samtykke til å både ta og legge ut bilder av meg. Er nok rar sånn, men sikkert ikke den eneste. Han vet jo at jeg ikke liker det, for han bruker egentlig å spørre om han kan ta bilde, til privat bruk som han sier, det vil si at han ikke legger det ut på sosiale medier. Denne kompisen er ikke en jeg liker så godt for han mangler sosiale antenner og han har en diagnose som kan være litt vanskelig å forholde seg til, men han og min mann er gode venner og de var venner før jeg og min mann møttes. Hvis jeg spør denne fyren om han tok bilder av meg vil han bli sur og ringe min mann for å klage på meg. Dette skjer alltid når jeg har tatt opp noe med han som jeg føler ikke har vært akseptabelt, og jeg orker egentlig ikke mer styr, men klarer ikke legge bort den ekle følelsen av å ha blitt tatt bilde av uten mitt samtykke. Skal man la det ligge, selv om det er ekkelt, skal jeg ta det opp med han likevel, eller pålegge at alles telefoner ligger ute i gangen neste gang vi holder fest og han kommer innom? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville anmeldt de og brukt advokat til å kreve penger.

https://www.advokatfirmajahaj.no/samtykke-til-deling-av-bilder/

Anonymkode: 4c08c...16d

Det høres jo meget drastisk ut. Vet jo ikke om han faktisk har delt bildet, og jeg har jo ingen faste bevis på at han tok det bildet, annet enn det venninna mi fortalte. Det blir en ord mot ord-sak da hun ikke så selve bildet, bare at han kompisen hadde kameraet vinklet mot meg og virket brydd over å ha bli oppdaget av venninna mi. Kommer nok ikke langt med advokat uansett.

Skrevet
sosiale skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør det hele tiden på gata med telefonen min. Når de reagerer sier jeg at jeg tar selfie. Det blir mange morsomme ansiktsuttrykk som jeg bruker i kunsten min. Hvorfor skal det ikke være lov å filme på offentlig plass når alle private plasser er filmet 24/7.

Hmm.... vet ikke helt om du er seriøs eller om du troller. Syns det er viktig å innhente samtykke uansett om det er på gata du tar selfie eller andre plasser. Ikke alle ønsker fjeset sitt klistra opp i noe kunstverk/installasjon eller hos fremmede.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Enten så mye du sifra og tørre at han blir litt sur. Eller så får du la være. Det er sånn det bare er. 
Jeg ville sagt at du må gjerne ta bilde, men tenk litt over at ikke alle vil ha med FJESET SITT på din MyStory. Kan godt ta bilde av bord eller flasker etc, men ikke FJESA til folk. 

Det går også an å hinte litt høyt ved neste anledning at "Det å sitte på telefonen når man faktisk er sosial er jo kjempeee gøy, ikke sant gutta" - det pleier jeg å gjøre om folk skal være mer opptatt av å legge ut story om fest, enn å være med på festen

Anonymkode: 1c92c...a01

• Liker 1
Skrevet

Nå er det ikke ulovlig å ta bilde av andre personer uten samtykke, det som er ulovlig er å dele med andre eller å legge ut på f.eks. nettet uten samtykke.

Du må bare be han om å slutte og eventuelt fortelle mannen din at du synes det er ubehagelig.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ville anmeldt de og brukt advokat til å kreve penger.

https://www.advokatfirmajahaj.no/samtykke-til-deling-av-bilder/

Anonymkode: 4c08c...16d

Bor du i USA?.

Anonymkode: f5d35...1eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det ikke ulovlig å ta bilde av andre personer uten samtykke, det som er ulovlig er å dele med andre eller å legge ut på f.eks. nettet uten samtykke.

Du må bare be han om å slutte og eventuelt fortelle mannen din at du synes det er ubehagelig.

Bor du i USA?.

Jeg bor i Norge, men ikke sikkert det var ment til meg. Jeg har fortalt min mann at jeg syntes det var ubehagelig og ekkelt faktisk, men han sa bare noe sånt som at kompisen la det sikkert ikke ut noen steder og det er ikke så mye å gjøre med det. Han er vel vant med at kompisen finner på rare ting.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enten så mye du sifra og tørre at han blir litt sur. Eller så får du la være. Det er sånn det bare er. 
Jeg ville sagt at du må gjerne ta bilde, men tenk litt over at ikke alle vil ha med FJESET SITT på din MyStory. Kan godt ta bilde av bord eller flasker etc, men ikke FJESA til folk. 

Det går også an å hinte litt høyt ved neste anledning at "Det å sitte på telefonen når man faktisk er sosial er jo kjempeee gøy, ikke sant gutta" - det pleier jeg å gjøre om folk skal være mer opptatt av å legge ut story om fest, enn å være med på festen

Anonymkode: 1c92c...a01

Tja, jeg ser hvor du vil hen. Jeg må tenke mer på det der. Ender nok opp med å feige ut fordi jeg prøver å unngå at min mann skal bli oppringt av kompisen mens min mann er på jobb, bare for å klage på at jeg har "klaget" på han. Det er jo som nevnt ikke første gangen.  Det med å hinte høyt derimot, det var jo faktisk ikke så dumt, og blir han sur så får han bare bli sur. Da har jeg forhåpentlig flere som backer meg.

Skrevet
sosiale skrev (5 minutter siden):

Jeg skriver at mine bilder er annerledes og viser et eksempel. Hva mener du?

Det vet du godt.

#118.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
sosiale skrev (11 minutter siden):

Jeg skriver at mine bilder er annerledes og viser et eksempel. Hva mener du?

Det han mener er at du får det til å framstå som at de bildene laget av en ordentlig kunstner er blitt laget av deg. Du med andre ord bare er fake news.

Endret av HoppeMus
  • Liker 1
Skrevet
sosiale skrev (1 minutt siden):

glemte du anonym knappen?

Om jeg glemte anonym knappen? Tror ikke det.

I motsettning til deg så velger jeg ikke å ta kreditt for andres arbeid/kunstverker. Eller å i allefall framstå som at man tar kreditt for andres arbeid. Det synes jeg bare er lavmål.

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med hun her som filmer gater i Oslo, med folk overalt, som kommer nær kameraet ofte? Kommer forskjellige reaksjoner. Men så lenge det bare er noen sekunder så er det ikke så farlig.

Anonymkode: 87479...523

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med hun her som filmer gater i Oslo, med folk overalt, som kommer nær kameraet ofte? Kommer forskjellige reaksjoner. Men så lenge det bare er noen sekunder så er det ikke så farlig.

Jeg gjør så godt jeg kan for å unngå å bli filmet og tatt bilder av. Likevel er det vel vanskelig eller nærmest umulig å unngå når man går på gaten sånn sett. Jeg liker det ikke, men syns det er litt annet når en kompis som vet du ikke vil bli tatt bilder av gjør det likevel.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det der er faktisk litt på kanten siden det er lett å kjenne igjen enkeltpersoner, men side det er i offentligheten så er det litt komplisert.

sosiale skrev (40 minutter siden):

glemte du anonym knappen?

You wish! 🤣

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du må regne med å bli tatt bilder av i en sosial setting. Det du derimot ikke skal akseptere er at bildene deles. 

Anonymkode: d084b...0b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker du må regne med å bli tatt bilder av i en sosial setting. Det du derimot ikke skal akseptere er at bildene deles. 

Anonymkode: d084b...0b9

Du høres jo bare ut som en ekkel person som går rundt på fester og tar bilder av folk uten deres samtykke. Og du forsvarer det med at det må man akseptere? Helt latterlig.

• Liker 3
Skrevet (endret)
sosiale skrev (18 minutter siden):

Når det er damer som ber meg slutte å filme så går jeg hundre meter unna og later som jeg filmer.

Det du skriver her forteller oss hvordan hjernen din fungerer. Jeg foreslår at du går inn i deg selv og tenker på hvordan du vil framstå i verden, for slik du framstår nå så er du bare latterlig og har liten sosialt akseptert adferd.

Endret av HoppeMus
  • Liker 1
Skrevet
Ford3000 skrev (7 timer siden):

For ikke mange uker siden holdt vi en fest hjemme hos oss, jeg og min mann. Vi satt i sofaen, hørte på musikk, drakk og hadde det koselig. Venninna mi som jeg satt og pratet med sa etter at de andre var gått at kompisen til mannen min hadde tatt et bilde av meg mens jeg snakket med henne. Hun mente at han hadde måtte tatt et bilde, for han var ofte oppe med snapchat utover festen og vinklet telefonen og kameraet slik at det var meg han tok bilde av. Jeg så selv at han ofte tok bilder av en annen kompis, tenkte ikke noe mer over det siden han ofte er fremme med kameraet.

Jeg hater å bli tatt bilder av, folk må spørre om mitt samtykke til å både ta og legge ut bilder av meg. Er nok rar sånn, men sikkert ikke den eneste. Han vet jo at jeg ikke liker det, for han bruker egentlig å spørre om han kan ta bilde, til privat bruk som han sier, det vil si at han ikke legger det ut på sosiale medier. Denne kompisen er ikke en jeg liker så godt for han mangler sosiale antenner og han har en diagnose som kan være litt vanskelig å forholde seg til, men han og min mann er gode venner og de var venner før jeg og min mann møttes. Hvis jeg spør denne fyren om han tok bilder av meg vil han bli sur og ringe min mann for å klage på meg. Dette skjer alltid når jeg har tatt opp noe med han som jeg føler ikke har vært akseptabelt, og jeg orker egentlig ikke mer styr, men klarer ikke legge bort den ekle følelsen av å ha blitt tatt bilde av uten mitt samtykke. Skal man la det ligge, selv om det er ekkelt, skal jeg ta det opp med han likevel, eller pålegge at alles telefoner ligger ute i gangen neste gang vi holder fest og han kommer innom? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Si klart i fra om hva du mener om dette, og at han kan holde den forbanna telefonen sin vekke fra ditt åsyn når det gjelder bilder! Respekterer han ikke dette så kast et glass vann i trynet på han når han gjør det neste gang! Sett deg i respekt og si nei dette er ikke akseptabelt. Jeg godtar overhodet ikke at andre tar bilder av meg uten min tillatelse, selvfølgelig unntak der jeg bare er med fordi en turist tar et bilde, det driter jeg i. Men der jeg er fokuset skjer aldri! Da sier jeg klart i fra at det der deler du ikke  med noen, eller så knuser jeg den fordømte telefonen din! Gjør det helt klinkende klart!

Skrevet
Antiviruset skrev (11 minutter siden):

Si klart i fra om hva du mener om dette, og at han kan holde den forbanna telefonen sin vekke fra ditt åsyn når det gjelder bilder! Respekterer han ikke dette så kast et glass vann i trynet på han når han gjør det neste gang! Sett deg i respekt og si nei dette er ikke akseptabelt. Jeg godtar overhodet ikke at andre tar bilder av meg uten min tillatelse, selvfølgelig unntak der jeg bare er med fordi en turist tar et bilde, det driter jeg i. Men der jeg er fokuset skjer aldri! Da sier jeg klart i fra at det der deler du ikke  med noen, eller så knuser jeg den fordømte telefonen din! Gjør det helt klinkende klart!

Du er jammen tydelig, det skal du ha. Jeg ville ikke tråkket deg på tærne for å si det slik 😄 Meeen, jeg kan jo ikke bare gjøre det mot han og forvente at han skal forstå det eller den beskjeden siden han har en diagnose som gjør det vanskelig å forstå normal sosial setting. Han eier jo ikke de vanlige sosiale antennene som et normalt, oppegående menneske har. Har aldri hatt problemer med å gjøre meg forstått mot/med folk med normal, sosial intellekt, men her snakker vi om en som i sin diagnose ikke takler tilbakemeldinger som er et snev av negativ, dette blir han meget sur av selv om f.eks jeg har rett. Jeg og de som sier noe negativt mot han legger han gjerne for hat i ukesvis hvis man ikke føyer seg etter dette mennesket innen rimelig tid og på hans premisser. På mange måter er min mann nesten som en slags støttekontakt. Det er utrolig mye rart min mann har måtte gjort og hjulpet den stakkars kompisen sin med fordi kompisen rett og slett har den diagnosen han har. Det er nok også derfor min mann ikke bryr seg så hardt om han kompisen sitter og tar bilder av meg uten at jeg engang får det med meg, snikfotografering faktisk. Han har som nevnt tidligere spurt om å få ta bilder og da sier jeg ofte ja, bare for å være hyggelig.

Skrevet
Ford3000 skrev (10 minutter siden):

Du er jammen tydelig, det skal du ha. Jeg ville ikke tråkket deg på tærne for å si det slik 😄 Meeen, jeg kan jo ikke bare gjøre det mot han og forvente at han skal forstå det eller den beskjeden siden han har en diagnose som gjør det vanskelig å forstå normal sosial setting. Han eier jo ikke de vanlige sosiale antennene som et normalt, oppegående menneske har. Har aldri hatt problemer med å gjøre meg forstått mot/med folk med normal, sosial intellekt, men her snakker vi om en som i sin diagnose ikke takler tilbakemeldinger som er et snev av negativ, dette blir han meget sur av selv om f.eks jeg har rett. Jeg og de som sier noe negativt mot han legger han gjerne for hat i ukesvis hvis man ikke føyer seg etter dette mennesket innen rimelig tid og på hans premisser. På mange måter er min mann nesten som en slags støttekontakt. Det er utrolig mye rart min mann har måtte gjort og hjulpet den stakkars kompisen sin med fordi kompisen rett og slett har den diagnosen han har. Det er nok også derfor min mann ikke bryr seg så hardt om han kompisen sitter og tar bilder av meg uten at jeg engang får det med meg, snikfotografering faktisk. Han har som nevnt tidligere spurt om å få ta bilder og da sier jeg ofte ja, bare for å være hyggelig.

Har også et tilfelle i min familie som er tilbakestående! Jeg sier akkurat det samme til han, med klare tydelig ord og han respekterer det. Ikke bare det som gjelder bilder, men alt annet den tullingen finner på som jeg finner usmakelig :) Men det er vel fordi jeg er direkte, sier klart i fra og om jeg må opptre fysisk så forstår han at det ikke ender bra :)  For din del si klart i fra og ikke finn deg i noe tull. Saboter selve bilde situasjonen med å dukke unna, bruk armer og ben for å kødde det til eller snu deg vekk. Så smeller du av en tirade av ord som gjør det klart at du ikke aksepterer det, selv en hjerneskadet høns forstår da at det er nok :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...