Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser på oppskrifter (600 g bringb - 400 g rips).  Men frukt.no sier 2.dl sukker -  Mens aperetif.no sier 4.dl sukker...🤣. det er jo dobbelt så mye.   Noen som har erfaringer her

Skrevet

Jeg smaker meg fram til riktig sukkerinnhold når jeg lager syltetøy. Jeg synes syltetøy generelt er bedre med mindre sukker. 

• Liker 3
Skrevet

Enig - smak deg fram.

Anonymkode: 9ba64...d55

• Liker 1
Skrevet

Enig med de over - smak deg frem. Smaken er som baken. 

Vi bruker Zerto sultepulver, og der står det vel omtrent fire ganger så mye sukker som det vi pleier bruke ;)

Så begynn med litt sukker, smak, og tilsett mer, litt og litt om gangen med smaking mellom, til du er fornøyd. Det er lettere å tilsette mer sukker om det er for syrlig, enn å prøve å fikse syltetøy som er blitt alt for søtt. 

Anonymkode: e2f58...c6d

Skrevet

Takk for svar! Trenger man egentlig å bruke Zerto? Har laget rabarbra syltetøy i flere år og holdbarheten er veldig god.  Lagrer de i tette glass i sval bod.

Skrevet

Sukker er i tillegg til søtningen også et konserveringsmiddel. Certo er et konserveringsmiddel, men inneholder også pektin som hjelper til med geleringen.  Enkelte bær og fruktsorter inneholder naturlig mer pektin enn andre. 

Så om du trenger det varierer med hva syltetøyet lages av, oppbevaring (hvor og hvor lenge) og ønsket konsistens. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...