AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Er det greit. Eller er de fortsatt for unge? Anonymkode: 68813...36a
Brunello Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Husk bare at de må ha hjelm. Og at el-sparkesykkel må ha ansvarsforsikring fra nyttår. Forsikringsbransjen har uttalt at folk vil bli sjokkert når de ser hva det vil koste. 1
ekkoet Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Enig med over - hvis 13-åringen er ansvarlig nok til å bruke hjelm vil han/hun være langt på vei stor nok til å oppføre seg skikkelig dersom man gir noen formaninger (det gjelder ihvertfall min 13åring) Selv spent på den forsikringen, hva den koster - jeg er 40 år gammel, erfaren i trafikken, kjører med hjelm til og fra jobb hver dag på lite traffikerte veier, men blir den forsikringen for dyr så vet jeg ikke hva jeg gjør videre. 2
Brunello Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 ekkoet skrev (Akkurat nå): Enig med over - hvis 13-åringen er ansvarlig nok til å bruke hjelm vil han/hun være langt på vei stor nok til å oppføre seg skikkelig dersom man gir noen formaninger (det gjelder ihvertfall min 13åring) Selv spent på den forsikringen, hva den koster - jeg er 40 år gammel, erfaren i trafikken, kjører med hjelm til og fra jobb hver dag på lite traffikerte veier, men blir den forsikringen for dyr så vet jeg ikke hva jeg gjør videre. Det er bare å tenne litt rundt kostnadene ved alle skadene. Ikke minst at det er kvestet en del mennesker. Tipper det blir er par tusenlapper i året.
ekkoet Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er bare å tenne litt rundt kostnadene ved alle skadene. Ikke minst at det er kvestet en del mennesker. Tipper det blir er par tusenlapper i året. Dersom den blir så dyr spenner det nok bein under nesten hele det private sparkesykkelmarkedet, ingen som vil betale 2000kr året på en sparkesykkel som kostet 4000 i innkjøp. Sier ikke at det ikke kommer tilå skje, men regner med at finn da kommer til å flyte over av sparkesykler
Brunello Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 ekkoet skrev (7 minutter siden): Dersom den blir så dyr spenner det nok bein under nesten hele det private sparkesykkelmarkedet, ingen som vil betale 2000kr året på en sparkesykkel som kostet 4000 i innkjøp. Sier ikke at det ikke kommer tilå skje, men regner med at finn da kommer til å flyte over av sparkesykler Man setter ikke forsikringspremien til et beløp brukerne synes er hyggelig. Forsikringsselskapet skal ha dekket utbetalingene og tjene penger.
Wilma89 Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Jeg tenker at en 13-åring fint kan ha det, men tenker vell også at 13-åringer bør gå/sykle (på vanlig sykkel). Tenker vi gjør den nye generasjonen en bjørnetjeneste ved at all forflytning skal foregå uten å gjøre en eneste bevegelse😅 7 1
ekkoet Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 Brunello skrev (2 minutter siden): Man setter ikke forsikringspremien til et beløp brukerne synes er hyggelig. Forsikringsselskapet skal ha dekket utbetalingene og tjene penger. Nei - så det kommer jo an på hva de regner seg frem til. Siden det er et nytt produkt har de jo ikke i samme grad datagrunnlaget som for andre forsikringer, så det kan jo være den justerer seg etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 Vil du at barnet ditt skal miste så mye verdifull bevegelse i hverdagen? Anonymkode: 01078...9fb 3
Brunello Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 ekkoet skrev (1 minutt siden): Nei - så det kommer jo an på hva de regner seg frem til. Siden det er et nytt produkt har de jo ikke i samme grad datagrunnlaget som for andre forsikringer, så det kan jo være den justerer seg etterhvert. Det er helt ekstremt mange personskader med sparkesykkel. Det kommer til å bli dyrt.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er helt ekstremt mange personskader med sparkesykkel. Det kommer til å bli dyrt. Hvor mange av disse er utenom fyllekjøring? Anonymkode: 441c3...b94 3
Brunello Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mange av disse er utenom fyllekjøring? Anonymkode: 441c3...b94 Ganske mange, men skadeomfanget eksploderer med alkoholbruk.
ekkoet Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mange av disse er utenom fyllekjøring? Anonymkode: 441c3...b94 I følge denne var ca 4 av 10 rusrelatert https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/66PROO/ny-norsk-analyse-elsparkesykler-er-57-ganger-farligere-enn-sykkel Også interessant at ca 90% er eneulykker, der føreren bare skader seg selv. Endret 11. august 2022 av ekkoet 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 Må generalisere litt, da jeg ikke kjenner den eventuelle 13-åringen du snakker om. Men nei, jeg synes ikke man er gammel nok til å få el-sparkesykkel når man er 13 år. Dette er da på grunn av hvordan de fleste el-sparkesykler blir parkert, kjørt og behandlet av unge idag. Ser hver eneste dag unge jenter og gutter som står flere på en sykkel, som ikke tar hensyn til trafikken rundt seg, kjører hensynsløst rundt, og gir blanke i andre myke trafikanter etc. Om den 13-åringen du snakker om, er en som tar hensyn i trafikken, og dette er noe de rundt personen ser og opplever, så kan man vurdere det. Og så kommer alle de økonomiske aspektene rundt det itillegg. Anonymkode: 50641...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 Wilma89 skrev (2 timer siden): Jeg tenker at en 13-åring fint kan ha det, men tenker vell også at 13-åringer bør gå/sykle (på vanlig sykkel). Tenker vi gjør den nye generasjonen en bjørnetjeneste ved at all forflytning skal foregå uten å gjøre en eneste bevegelse😅 Hvordan tenker du at ved å få el sparkesykkel så gjør jeg barnet en bjørnetjeneste? Kan du forklare? Anonymkode: 68813...36a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #16 Skrevet 11. august 2022 ekkoet skrev (5 timer siden): Dersom den blir så dyr spenner det nok bein under nesten hele det private sparkesykkelmarkedet, ingen som vil betale 2000kr året på en sparkesykkel som kostet 4000 i innkjøp. Sier ikke at det ikke kommer tilå skje, men regner med at finn da kommer til å flyte over av sparkesykler Like greit. Anonymkode: 4e67c...b64
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 ekkoet skrev (5 timer siden): Dersom den blir så dyr spenner det nok bein under nesten hele det private sparkesykkelmarkedet, ingen som vil betale 2000kr året på en sparkesykkel som kostet 4000 i innkjøp. Sier ikke at det ikke kommer tilå skje, men regner med at finn da kommer til å flyte over av sparkesykler Hvis personen bruker den mye så er 2000 kr lite å betale i året. Anonymkode: 80200...899
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 Høres ut som en dårlig ide. Vanlig sykkel er mye bedre for helsa.. For hun har ikke noen problemer med bena? Anonymkode: 2d9e4...322 1
Wilma89 Skrevet 11. august 2022 #19 Skrevet 11. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvordan tenker du at ved å få el sparkesykkel så gjør jeg barnet en bjørnetjeneste? Kan du forklare? Anonymkode: 68813...36a Barn i dag beveger seg for lite. Da tenker jeg at å kjøpe et fremkomstmiddel som får barnet fra A til B uten noe bevegelse på sikt kan få negative konsekvenser. Selvfølgelig er ikke en el-sparkesykkel hele problemet, men man får mye gratis fysisk aktivitet ved å gå, sykle eller sparke på en manuell sykkel/sparkesykkel. Legger ved noen linker som underbygger påstand om at barn beveger seg for lite. «Noen minutter daglig gåing kan spare en milliard Under halvparten av dagens 15-åringer fyller målene Folkehelseinstituttet har satt for daglig aktivitet. Ulrik Wisløff er professor i fysiologi og forsker på hvordan trening og mosjon kan brukes som medisin. – Totalt er 80 prosent av dagens befolkning for lite aktive, men det er ikke så mye som skal til for å få positiv helseeffekt. Dersom 60 000 mennesker, som har lavere aktivitetsnivå enn hva myndighetene anbefaler, øker aktivitetsnivået sitt med 10–15 minutter sykling eller gåing, sparer Norge omtrent 1 milliard kroner hvert år i behandlingsutgifterm Kilde: https://www.nrk.no/viten/elsparkesykkel-gjor-oss-late-og-kan-skape-helseproblemer-pa-sikt-1.15468455 https://www.nrk.no/norge/dagens-barn-kan-do-tidligere-1.6659421 https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/bekymret-over-lite-fysisk-aktivitet-blant-barn-og-unge Endret 11. august 2022 av Wilma89 2 1
Sofakona Skrevet 11. august 2022 #20 Skrevet 11. august 2022 Jeg synes det er litt skummelt..når voksne mennesker ikke klarer å bruke el sparkesykler så skal barn bruke de... Det er jo ikke snakk om skader..men snakk om vikeplikt... ikke kjøre på andre.. passe på trafikken...farten...gå av når du kommer til overgang felt etc .. Og jeg tenker sykkel.... sefølglig har barnet langt til skolen og hjemme så kan det jo være greitt...men ikke for å suse rundt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå