Fremmed fugl Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Er overrasket over at så mange virker å sverge til en doktrine om at et forhold kun har et verdi hvis man har blind tillit til hverandre. For det første tror jeg en slik doktrine kun vil overleve et møte med virkeligheten hvis den er sammen med selvbedrag, for det andre at den ikke gjør noe nyttig. Grunnleggende tillit er noe annet. Jeg har grunnleggende tillit til mange mennesker, inklusive min kone, men har ikke blind tillit til noen (inklusive meg selv). Et lite teoretisk eksempel. La oss tenke oss at jeg ser følgende tegn som kan bety økonomiske problemer: - Det kommer fler og fler brev fra innkassoselskaper adressert til min kone - Hun blir mindre og mindre villig til å betale med kortet sitt når vi er i butikken sammen - Hun klager mer over regninger, og vil at jeg skal betale regninger som hun tidligere har tatt Dem som sverger til konseptet blind tillit, kan vel for å være lojale til sitt konsept ikke en gang spørre henne om det er problemer. Hvis dem spørr og får et nei, så vil det for dem være uakseptabelt å "snoke", da en slik snoking vil bety at det ikke er tillit i forholdet, og forholdet må avsluttes. Men vi som tror på at det er grunnleggende tillit som er viktig i et forhold, vil ikke ha problemer med å stille spørsmål og hvis vi føler behov å snoke. Uten at vi med det føler at forholdet skal bli truet. Vi kan selvfølgelig ha andre ting som gjør at vi syns det er ubehagelig å ta dette videre, men ikke at vi da tror at forholdet er over. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Blind tillit har jeg ikke til noen. Hadde kanskje det til mine foreldre da jeg var barn, men ble jo større og så at de hadde jo ikke peiling på alt og gjorde innmari dumme ting innimellom. Anonymkode: 3ef14...585 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Hva skjedde med komunikasjon? Ingenting i verden kan unnskylde folk å snoke. Fører ikke kommunikasjon fram og en ikke stoler på hverandre så har en ikke noe forhold. Jeg stoler på min partner 100 % og vet at den dagen han gjør noe dumt så forteller han det. Orker ikke bruke energi på mistro og dilldall. Anonymkode: a21fc...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Akkurat i tilfellet økonomi ville det ikke vært å snoke å gjøre seg kjent med ektefellens økonomiske situasjon. Anonymkode: 68056...584
Fremmed fugl Skrevet 12. august 2022 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva skjedde med komunikasjon? Ingenting i verden kan unnskylde folk å snoke. Fører ikke kommunikasjon fram og en ikke stoler på hverandre så har en ikke noe forhold. Jeg stoler på min partner 100 % og vet at den dagen han gjør noe dumt så forteller han det. Orker ikke bruke energi på mistro og dilldall. Anonymkode: a21fc...d2a Er mann flink på kommunikasjon så er mann også flink på å manipulere. Kommunikasjon er et sett med verbale og ikke verbale verktøy som vi kan bruke til å nå mål. Ja, man kan bruke verktøy fra kommunikasjons verktøykassen til å få andre mennesker å føle seg trygge, og med det føle tillit. Men det vil kunne være enn tillit basert på en illusjon. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Fremmed fugl skrev (22 timer siden): Er overrasket over at så mange virker å sverge til en doktrine om at et forhold kun har et verdi hvis man har blind tillit til hverandre. For det første tror jeg en slik doktrine kun vil overleve et møte med virkeligheten hvis den er sammen med selvbedrag, for det andre at den ikke gjør noe nyttig. Grunnleggende tillit er noe annet. Jeg har grunnleggende tillit til mange mennesker, inklusive min kone, men har ikke blind tillit til noen (inklusive meg selv). Et lite teoretisk eksempel. La oss tenke oss at jeg ser følgende tegn som kan bety økonomiske problemer: - Det kommer fler og fler brev fra innkassoselskaper adressert til min kone - Hun blir mindre og mindre villig til å betale med kortet sitt når vi er i butikken sammen - Hun klager mer over regninger, og vil at jeg skal betale regninger som hun tidligere har tatt Dem som sverger til konseptet blind tillit, kan vel for å være lojale til sitt konsept ikke en gang spørre henne om det er problemer. Hvis dem spørr og får et nei, så vil det for dem være uakseptabelt å "snoke", da en slik snoking vil bety at det ikke er tillit i forholdet, og forholdet må avsluttes. Men vi som tror på at det er grunnleggende tillit som er viktig i et forhold, vil ikke ha problemer med å stille spørsmål og hvis vi føler behov å snoke. Uten at vi med det føler at forholdet skal bli truet. Vi kan selvfølgelig ha andre ting som gjør at vi syns det er ubehagelig å ta dette videre, men ikke at vi da tror at forholdet er over. Er bare så enig. Tillit skapes over tid, vi har ingen fornuftig grunn til å ha blind tillit til et nytt og ukjent menneske. Og hver lille løgn, hvert lille forsøk på å skjule noe som er relevant, gjør oppbyggingen av tilliten mer vanskelig. Anonymkode: 138ae...723
Fremmed fugl Skrevet 12. august 2022 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er bare så enig. Tillit skapes over tid, vi har ingen fornuftig grunn til å ha blind tillit til et nytt og ukjent menneske. Og hver lille løgn, hvert lille forsøk på å skjule noe som er relevant, gjør oppbyggingen av tilliten mer vanskelig. Anonymkode: 138ae...723 Er overraskende hvor mange som tror at dem kan kreve at andre skal ha tillit til dem, og ikke vil anerkjenne at tillit må fortjenes. Må ikke forveksles at det er praktisk både i samfunnet i stort og i ulike relasjoner å starte med å handle som om vi har tillit til andre, sparer mye resurser. Min generelle erfaring er at dem som trekker tillitskortet gjør det for at det skal gi dem en asymmetrisk fordel (les, dem vil ha mulighet til å missbruke den tilliten til egen fordel). Men at dem som virkelige fortjener tillit, sjelden snakker om at dem kan kreve tillit. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva skjedde med komunikasjon? Ingenting i verden kan unnskylde folk å snoke. Fører ikke kommunikasjon fram og en ikke stoler på hverandre så har en ikke noe forhold. Jeg stoler på min partner 100 % og vet at den dagen han gjør noe dumt så forteller han det. Orker ikke bruke energi på mistro og dilldall. Anonymkode: a21fc...d2a God kommunikasjon i ens øyne betyr ikke at den andre snakker sant. Det er veldig vanskelig å finne en god kjæreste, en man virkelig passer sammen og i tillegg har god kjemi med. Når man da er i et slikt forhold, men begynner å lure litt på partner, vil mange ikke kaste alt over bord i det man lurer på om man blir løyet for eller ikke. Man håper jo at man tar feil! Samtidig vet man at det foregår mye utroskap og det finnes mange skikkelig gode løgnere. De færreste ønsker å bli lurt, men vil heller ikke miste en god kjæreste hvis antakelsene var feil. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er vanskelig å forstå. Jeg kommuniserte mye med eksen jeg, han virket veldig åpen og enig i hvor viktig det var med ærlighet. Tok sin tid før jeg forsto at han satt og løy meg rett opp i ansiktet. Nå har han funnet en som tror på alt han sier.. og jeg vet det foregår greier der som jeg ikke en gang mistenkte han for da vi var sammen. Tillit eller naivitet? Anonymkode: c8f88...d35 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 12.15): Hva skjedde med komunikasjon? Ingenting i verden kan unnskylde folk å snoke. Fører ikke kommunikasjon fram og en ikke stoler på hverandre så har en ikke noe forhold. Jeg stoler på min partner 100 % og vet at den dagen han gjør noe dumt så forteller han det. Orker ikke bruke energi på mistro og dilldall. Anonymkode: a21fc...d2a Helt enig. Dessuten. å respektere hverandres privatliv nok til å ikke snoke er ikke det samme som blind tillit. Hvis man ønsker et forhold hvor det er greit å sjekke den andres mobil, post eller hva det nå er så bør det avklares på forhånd, ellers er det et tillitsbrudd. Du kan gjerne mene så mye til vil at det er greit å snoke og at det ikke er å ødelegge forholdet, men det er like lite relevant som at det finnes mennesker som mener det er greit å ha sex med andre selv om de er i et forhold. Alt er greit så lenge både du og din kone er enige, men er dere ikke enige er det et tillitsbrudd og ødeleggende for forholdet. Hva en person mener er utroskap er uvesentlig for alle andre forhold akkurat som hva du mener er tillit er uvesentlig for alle andre. Jeg er glad jeg ikke er din kone. Anonymkode: 33d13...4d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå