AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Som i tråden om hyttetur. Sikkert 95% støtter trådstarter. Men så finnes det noen få som ikke forstår hva folk flest mener om en sak. Er det mangel på folkeskikk? Normal oppdragelse? Blir du oppgitt over slike? Omgåes du de mindre enn andre som du ikke har slike uoverstemmelser med? Anonymkode: f620f...a27 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Nei. Ta tråden om hyttetur og den om vennskapet som ryker på grunn av uenigheter om varmtvannsforbruk. Jeg synes at det er riktig at man er mer sparsommelig nå som det er høye priser på mat og strøm. Anonymkode: f3904...246
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som i tråden om hyttetur. Sikkert 95% støtter trådstarter. Men så finnes det noen få som ikke forstår hva folk flest mener om en sak. Er det mangel på folkeskikk? Normal oppdragelse? Blir du oppgitt over slike? Omgåes du de mindre enn andre som du ikke har slike uoverstemmelser med? Anonymkode: f620f...a27 Oppgitt og lei er bare forordet. Har en nabo, selvfølgelig ufør, klager selvfølgelig på alt, ingen selvinnsikt, alt er alle andres skyld og ansvar. Han kone forlot han til fordel for en annen mann for noen år siden. Han har flere voksne barn, ingen av barna kommer på besøk til han. Siden han er mye alene i hverdagen så har vi invitert han på middag og litt drikke opp gjennom årene. Nå dukker han uanmeldt opp, tilfeldigvis rundt middagstid. Snart så vi legger spikermatte i oppkjørselen Anonymkode: 8e770...8e5 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg synes at det er riktig at man er mer sparsommelig nå som det er høye priser på mat og strøm. Først skrev du «Nei». Altså du blir ikke oppgitt? Og til sitatet. Det er vel helt innenfor å tenke på strøm og matpriser, men da kan man snakke om det. Kommunisere og bli enig? Som i hytteturen kunne han mannen ha spurt «ønsker dere å ha de to boksene med øl og salamien, eller kan jeg ta den med? (Som forresten er noe helt annet enn å gribbe med seg rubbel og bit fra andres skap og kjøleskap). Anonymkode: f620f...a27
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Oppgitt og lei er bare forordet. Har en nabo, selvfølgelig ufør, klager selvfølgelig på alt, ingen selvinnsikt, alt er alle andres skyld og ansvar. Han kone forlot han til fordel for en annen mann for noen år siden. Han har flere voksne barn, ingen av barna kommer på besøk til han. Siden han er mye alene i hverdagen så har vi invitert han på middag og litt drikke opp gjennom årene. Nå dukker han uanmeldt opp, tilfeldigvis rundt middagstid. Snart så vi legger spikermatte i oppkjørselen Anonymkode: 8e770...8e5 Kan du ikke bare noe dårlig mat noen dager eller spise på et annet tidspunkt eller rett og slett gi beskjed at du ikke har budsjett til å lage til han så ofte. Eller spise når han har gått. Eller si det ikke passer. Anonymkode: 90a8e...205 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Oppgitt og lei er bare forordet. Har en nabo, selvfølgelig ufør, klager selvfølgelig på alt, ingen selvinnsikt, alt er alle andres skyld og ansvar. Han kone forlot han til fordel for en annen mann for noen år siden. Han har flere voksne barn, ingen av barna kommer på besøk til han. Siden han er mye alene i hverdagen så har vi invitert han på middag og litt drikke opp gjennom årene. Nå dukker han uanmeldt opp, tilfeldigvis rundt middagstid. Snart så vi legger spikermatte i oppkjørselen Anonymkode: 8e770...8e5 Må du invitere han inn selv om han plutselig står på døra? Det er jo bare å si "beklager, vi er midt i middagen nå, så det passer litt dårlig". Anonymkode: a0062...141 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Ja, blir oppgitt og sliten av voksne som er selvsentrerte, uhøflige og sure og ikke eier folkeskikk. Anonymkode: e1848...152 1 1
Daria Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 Ja, jeg kan absolutt bli oppgitt over de som mangler normal folkeskikk - men jeg blir like oppgitt over de som mener at deres oppfatning og deres måte å gjøre ting på er den eneste riktige og dermed definisjonen på normal (les: eneste akseptable) oppførsel. Å vise litt toleranse og raushet er en viktig del av normal folkeskikk i min verden. 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 Daria skrev (18 minutter siden): Ja, jeg kan absolutt bli oppgitt over de som mangler normal folkeskikk - men jeg blir like oppgitt over de som mener at deres oppfatning og deres måte å gjøre ting på er den eneste riktige og dermed definisjonen på normal (les: eneste akseptable) oppførsel. Å vise litt toleranse og raushet er en viktig del av normal folkeskikk i min verden. Ja, du sier noe der! Jeg mener at folk som mener sin oppfatning at ting er den riktige og at de eier det som er god folkeskikk er like dårlig folkeskikk. Anonymkode: e1848...152
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 Jeg har ikke lest den tråden, og uten link til tråden blir man litt rådvill?. Men på generelt grunnlag synes jeg svært mange voksene mennesker ikke eier folkeskikk ja. Mange som kun ser seg selv og gir blanke i at det finnes andre mennesker i verden man kan ta litte granne hensyn til Anonymkode: bbaf3...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oppgitt og lei er bare forordet. Har en nabo, selvfølgelig ufør, klager selvfølgelig på alt, ingen selvinnsikt, alt er alle andres skyld og ansvar. Han kone forlot han til fordel for en annen mann for noen år siden. Han har flere voksne barn, ingen av barna kommer på besøk til han. Siden han er mye alene i hverdagen så har vi invitert han på middag og litt drikke opp gjennom årene. Nå dukker han uanmeldt opp, tilfeldigvis rundt middagstid. Snart så vi legger spikermatte i oppkjørselen Anonymkode: 8e770...8e5 Å komme uanmeldt til folk er ikke akkurat dårlig folkeskikk om man oppfører seg skikkelig på besøk da. Det var jo det som var praktisert før man fikk tlf og mobiltlf. Anonymkode: 0dc1a...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å komme uanmeldt til folk er ikke akkurat dårlig folkeskikk om man oppfører seg skikkelig på besøk da. Det var jo det som var praktisert før man fikk tlf og mobiltlf. Anonymkode: 0dc1a...e5c Muligens dårlige antenner om han tror det er greit å komme midt i middagen men det er noe annet enn folkeskikk. Anonymkode: 0dc1a...e5c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Å komme uanmeldt til folk er ikke akkurat dårlig folkeskikk om man oppfører seg skikkelig på besøk da. Det var jo det som var praktisert før man fikk tlf og mobiltlf. Det er veldig lenge siden, vi lever ikke i "før" I disse dager forventer man klare beskjeder før man trenger seg på. Anonymkode: e1848...152
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig lenge siden, vi lever ikke i "før" I disse dager forventer man klare beskjeder før man trenger seg på. Anonymkode: e1848...152 Trivelig å besøke dere som syns at folk " trenger seg på" når de kommer på besøk Anonymkode: 0dc1a...e5c 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ikke lest den tråden, og uten link til tråden blir man litt rådvill?. Men på generelt grunnlag synes jeg svært mange voksene mennesker ikke eier folkeskikk ja. Mange som kun ser seg selv og gir blanke i at det finnes andre mennesker i verden man kan ta litte granne hensyn til Anonymkode: bbaf3...9e2 Anonymkode: f620f...a27 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Oppgitt og lei er bare forordet. Har en nabo, selvfølgelig ufør, klager selvfølgelig på alt, ingen selvinnsikt, alt er alle andres skyld og ansvar. Han kone forlot han til fordel for en annen mann for noen år siden. Han har flere voksne barn, ingen av barna kommer på besøk til han. Siden han er mye alene i hverdagen så har vi invitert han på middag og litt drikke opp gjennom årene. Nå dukker han uanmeldt opp, tilfeldigvis rundt middagstid. Snart så vi legger spikermatte i oppkjørselen Anonymkode: 8e770...8e5 Kan ikke annet enn å synes synd på ham. Han tror sikkert at dere synes det er hyggelig å få besøk. Du klager og syter en del selv, over ham som dere tok initiativ til å invitere hjem til dere. Hva med å vise litt forståelse? Han er mye alene og ensom, i tillegg er han "selvfølgelig ufør", som du skriver. Det betyr at han har fysisk eller psykisk sykdom. Ingen blir ufør kun fordi de er ensomme, men ensomheten kommer ofte som en følge av at de er uføre, for det er mange blant oss med dine fordommer mot syke. Det at han stikker innom dere "tilfeldigvis rundt middagstid" har kanskje ikke så mye med selve middagen å gjøre, men for et ensomt menneske kan det ha mye å si å av og til kunne dele et måltid sammen med noen. Men, for all del, du får legge ut spikermatta. Anonymkode: 14328...088 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Bruker ikke tid/ energi på å bli oppgitt. Prioriterer og velger vekk mennesker som ikke passer min oppfatning av hva som er ok oppførsel. Er kun sammen med folk som gir meg gode vibber og god energi. Livet er for kort til å kaste bort på uoppdragne mennesker uten folkeskikk. Anonymkode: eca6c...f45
Maestro Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 *bretter opp armene* Skaaal vi nå da se...Har en ung venn,. alvorlig psykisk syk og med personlighetsforstyrrelse. Tar seg til rette der hen har det komfortabelt. Legge seg ned på gulvet på en spiseplass på flyplassen. Breier seg ut i sofa, slik at det er mindre plass til oss andre. Rydder ikke etter seg ved besøk hos andre. Hos meg la hen en tallerken med matrester på gulvet, da hen ikke orka og reise seg og sette på benken. Sitter hen litt vekke fra bord, men har mulighet og bytte plass, forventer at vi gir hen drikkeglasset når hen vil ha noe og drikke. Så sa jeg "flytt plass da" men ,",nei, jeg lå så godt her.." 😩 kjøpte seg en tørrsjampo, og sto og spraya dette i håret rett utenfor butikken med masse folk rundt (hvorfor ikke bare gå på toalettet..?) Rydder ikke etter seg eks på McDonalds eller steder det er traller man setter tallerken og glass i. Aff. Og jeg er mye eldre og har et sykt ansvar følelse over denne personen.🫤
Maestro Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 Maestro skrev (Akkurat nå): *bretter opp armene* Skaaal vi nå da se...Har en ung venn,. alvorlig psykisk syk og med personlighetsforstyrrelse. Tar seg til rette der hen har det komfortabelt. Legge seg ned på gulvet på en spiseplass på flyplassen. Breier seg ut i sofa, slik at det er mindre plass til oss andre. Rydder ikke etter seg ved besøk hos andre. Hos meg la hen en tallerken med matrester på gulvet, da hen ikke orka og reise seg og sette på benken. Sitter hen litt vekke fra bord, men har mulighet og bytte plass, forventer at vi gir hen drikkeglasset når hen vil ha noe og drikke. Så sa jeg "flytt plass da" men ,",nei, jeg lå så godt her.." 😩 kjøpte seg en tørrsjampo, og sto og spraya dette i håret rett utenfor butikken med masse folk rundt (hvorfor ikke bare gå på toalettet..?) Rydder ikke etter seg eks på McDonalds eller steder det er traller man setter tallerken og glass i. Aff. Og jeg er mye eldre og har et sykt ansvar følelse over denne personen.🫤 Av dette og Mange andre grunner, holder jeg meg unna. Blir spist opp av vedkommende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå