AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Jeg skjønner jo at det varierer, men har sittet og sett på endel timeplaner, for å se hva som er realistisk for meg og få til, og det ser ikke ut som om det er fulle dager fra 08-16 på nesten noen studier? Og veldig sjelden alle dager i en uke? Er det lagt veldig opp til at man skal studere selv? Bruker folk å sitte på studiestedet, eller sitter folk hjemme? Ofte er det jo bare 2-3-4 forelesninger i uka? Anonymkode: bb5ce...524
Portia Catonis Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Det varierer veldig fra studie til studie, og fra person til person. Husker det var en artikkel om studenter og tidsbruk for noen år tilbake. Har ikke linken her og nå, men den sa ihvertfall at de som brukte minst tid på studiet var barnehagelærere, med 24 timer i uka (inkl forelesninger). På mitt studium var det vanlig med 60 timer, som stemte bra med min erfaring. På tunge studier: 80 timer eller mer. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Jeg har ikke startet studie enda (informatikk), men jeg var på et infomøte med UiO i går. I første semester har jeg 13 timer undervisning i uka, men det ble presisert på møtet at et fulltidsstudie er ment å oppta like mange timer som en fulltidsjobb (altså 37,5 timer), og at man må regne med å jobbe mye på egenhånd. De forsto så klart at de fleste må ha jobb ved siden av, men at hver enkelt måtte se an hvor mange timer man kan ofre til jobb (og andre ting) uten at det går nevneverdig utover studiene. Jeg har i tillegg undervisning hver dag, midt på dagen, så det er vanskelig å finne tid til jobb ved siden av. Men som nevnt over varierer det nok veldig mellom studier. Min samboer går lærerstudie på Oslo Met, og det siste året har han hatt undervisning kanskje 2 timer i uka, og han jobber i snitt 30 timer i en urelatert jobb. Anonymkode: 9f508...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Jeg har 4 fag i semesteret. Hvert fag har en 4-timers forelesning i uka, så det blir 16 timer undervisning. I fjor var det fordelt på 3 dager, men i år er det fordelt på 4. Leser ikke så mye i starten av semesteret, men det blir mye lesing og jobbing med oppgaver når det er arbeidskrav og opp mot eksamen, så det er ikke sånn at jeg bare jobber 16 timer i uka med skole selv om undervisningen er 16 timer. Anonymkode: a8f67...8c1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har 4 fag i semesteret. Hvert fag har en 4-timers forelesning i uka, så det blir 16 timer undervisning. I fjor var det fordelt på 3 dager, men i år er det fordelt på 4. Leser ikke så mye i starten av semesteret, men det blir mye lesing og jobbing med oppgaver når det er arbeidskrav og opp mot eksamen, så det er ikke sånn at jeg bare jobber 16 timer i uka med skole selv om undervisningen er 16 timer. Anonymkode: a8f67...8c1 Er sånn jeg også har hatt det bortsett fra at det var 4 dager hele veien. Nå skal jeg begynne på master, og da er det 2 fulle dager med forelesning (8-16). Jeg kommer til å jobbe 80%, og ta meg fri i eksamens periode da jeg er veldig skippertak og jobber best ubundet press. Anonymkode: 2562d...7da
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 Dette vil nok variere veldig fra studie til studie, og ikke minst avhenger det av hva studiet leder til av kompetanse. Profesjonsutdanninger som gir autorisasjon vil naturlig nok ha mer obligatorisk undervisning enn andre utdanninger, ettersom autorisasjonen betyr at du skal være offentlig godkjent til å utøve yrket. Da stilles det større krav. Anonymkode: 4bdf1...17e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Vi hadde undervisning hver dag, 4-7 timer pr dag, igjennom hele studiet. Gjennomsnittlig brukte jeg rundt 40 timer pr uke. Er teknolog. Anonymkode: 4a646...1a3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 Kommer an på studiet. Jeg underviser master i et helsefag, der er det forelesning 8-12 4 dager i uka, noen dager 8-15. lite obligatorisk, men du sliter hvis du ikke møter, det er ikke alt man kan lese seg til. Anonymkode: 76ddd...0a7
Portia Catonis Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 https://forskning.no/ny-skole-og-utdanning/disse-studentene-jobber-mest-og-minst/289420 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke startet studie enda (informatikk), men jeg var på et infomøte med UiO i går. I første semester har jeg 13 timer undervisning i uka, men det ble presisert på møtet at et fulltidsstudie er ment å oppta like mange timer som en fulltidsjobb (altså 37,5 timer), og at man må regne med å jobbe mye på egenhånd. De forsto så klart at de fleste må ha jobb ved siden av, men at hver enkelt måtte se an hvor mange timer man kan ofre til jobb (og andre ting) uten at det går nevneverdig utover studiene. Jeg har i tillegg undervisning hver dag, midt på dagen, så det er vanskelig å finne tid til jobb ved siden av. Men som nevnt over varierer det nok veldig mellom studier. Min samboer går lærerstudie på Oslo Met, og det siste året har han hatt undervisning kanskje 2 timer i uka, og han jobber i snitt 30 timer i en urelatert jobb. Anonymkode: 9f508...6aa Det er jo det beste, faktisk. Så kan du jobbe ettermiddag/kveld, med de tilleggene det medfører ❤️ Anonymkode: 30bea...d64
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 Jeg spør fordi jeg var litt overrasket over hvor lite undervisning det var. Jeg skal selv ta over nett, og stusset på at jeg hadde lite undervisning, så jeg sjekket endel andre linjer. Og ser jo at det at jeg tenkte at feks sosionom ikke gikk, pga for mye undervisning er bare tull, det var jo langt fra fulle dager der.. Anonymkode: bb5ce...524
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 Jeg hadde 4 fag hvert semester. Hvert emne hadde 4 forelesningstimer, fordelt på 2 dager, i uka. I tillegg hadde som regel to av faga ukentlige lab.er, som startet 12.00 og varte i 4-10 timer (varierte fra forsøk til forsøk. Som oftest holdt vi på til 18-19). Hvert fag hadde ukentlige oppgaver som skulle godkjennes, samt selvfølgelig labrapporter til hver lab. De færreste av oss hadde jobb ved siden av. (Utenom i feriene selvfølgelig). (Er kjemiker) Anonymkode: 9833d...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 Portia Catonis skrev (8 timer siden): Det varierer veldig fra studie til studie, og fra person til person. Husker det var en artikkel om studenter og tidsbruk for noen år tilbake. Har ikke linken her og nå, men den sa ihvertfall at de som brukte minst tid på studiet var barnehagelærere, med 24 timer i uka (inkl forelesninger). På mitt studium var det vanlig med 60 timer, som stemte bra med min erfaring. På tunge studier: 80 timer eller mer. Oi, 24t? Det høres chill ut. Anonymkode: 14065...d3f 1
Portia Catonis Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Oi, 24t? Det høres chill ut. Anonymkode: 14065...d3f Ja, nettopp😅 Det er litt derfor jeg blir oppgitt når folk på KG mener at «en bachelor er en bachelor» og at alle med lik lengde på studiene burde lønnes likt. Det blir jo i så fall sinnsykt urettferdig for en som studerer 80 timer i uka i 3 år, kontra en som surfer igjennom på 24. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 Portia Catonis skrev (7 minutter siden): Ja, nettopp😅 Det er litt derfor jeg blir oppgitt når folk på KG mener at «en bachelor er en bachelor» og at alle med lik lengde på studiene burde lønnes likt. Det blir jo i så fall sinnsykt urettferdig for en som studerer 80 timer i uka i 3 år, kontra en som surfer igjennom på 24. Var littegranne mer arbeid på ingeniørstudiet i alle fall 😅 Anonymkode: 14065...d3f 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #16 Skrevet 11. august 2022 11 hours ago, Portia Catonis said: Det varierer veldig fra studie til studie, og fra person til person. Husker det var en artikkel om studenter og tidsbruk for noen år tilbake. Har ikke linken her og nå, men den sa ihvertfall at de som brukte minst tid på studiet var barnehagelærere, med 24 timer i uka (inkl forelesninger). På mitt studium var det vanlig med 60 timer, som stemte bra med min erfaring. På tunge studier: 80 timer eller mer. Det kan umulig stemme fordi 24t i uka er skam lav. Tror ikke vi på historie brukte så lite engang. Anonymkode: 12008...f6c
Vhgj Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan umulig stemme fordi 24t i uka er skam lav. Tror ikke vi på historie brukte så lite engang. Anonymkode: 12008...f6c Hvorfor kan ikke det stemme? Vet ikke hvor mange timer jeg hadde i snitt, men det var lavere enn 24 timer i uka. Var aldri i forelesning, utenom november/april, så gjorde kun øvinger, som tok 2-12 timer i uka. Handler bare om å vite hvordan man skal øve og hva man burde fokusere på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå