AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Har hatt håravfall i lang tid nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, det går så inn på meg. Jeg har prøvd Fungoral shampo og den har hjulpet litt men etter en stund så fikk jeg mer håravfall med den. Så jeg sluttet. Har brukt Nisim shampo også, men den får håret mitt til å føles tørt og ser ut som stålull så den liker jeg ikke. Det jeg har merket er at, hver gang jeg vasker håret så klør det noe voldsomt i hodebunnen og også når jeg tørker det litt med føner. klør hinsides over hele hodebunnen. Kan det kanskje være grunnen til at jeg sliter med håravfall? Og hvilken shampo kunne jeg eventuelt prøvd? Noen med tips? Anonymkode: b0a98...c11
Majer Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Kan være eksemtilstand og/eller sopp. Har ikke så mye personlig erfaring, men de selger noen produkter på apoteket. Silikonfri sjampo og Fungal som man masserer inn etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har hatt håravfall i lang tid nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, det går så inn på meg. Jeg har prøvd Fungoral shampo og den har hjulpet litt men etter en stund så fikk jeg mer håravfall med den. Så jeg sluttet. Har brukt Nisim shampo også, men den får håret mitt til å føles tørt og ser ut som stålull så den liker jeg ikke. Det jeg har merket er at, hver gang jeg vasker håret så klør det noe voldsomt i hodebunnen og også når jeg tørker det litt med føner. klør hinsides over hele hodebunnen. Kan det kanskje være grunnen til at jeg sliter med håravfall? Og hvilken shampo kunne jeg eventuelt prøvd? Noen med tips? Anonymkode: b0a98...c11 Har du spurt frisør? Det bør du gjøre først. Neste steg er legebesøk. Du trenger kanskje henvisning til hudlege. Men det er ganske sikkert noe som ordner seg enkelt med riktig behandling. Ikke gidd kjerringråd eller tilfeldige spesialsjampoer, det er stort sett bortkastede penger og utsatt behandling av problemet ditt. Anonymkode: 0df38...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Du kan prøve parfymefri shampoo, balmsam og hårprodukter først, da flere og flere reagerer på parfyme. Dropp tørrshampoo, utrolig mange får håravfall av dette. Anonymkode: af1d9...b19 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har hatt håravfall i lang tid nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, det går så inn på meg. Jeg har prøvd Fungoral shampo og den har hjulpet litt men etter en stund så fikk jeg mer håravfall med den. Så jeg sluttet. Har brukt Nisim shampo også, men den får håret mitt til å føles tørt og ser ut som stålull så den liker jeg ikke. Det jeg har merket er at, hver gang jeg vasker håret så klør det noe voldsomt i hodebunnen og også når jeg tørker det litt med føner. klør hinsides over hele hodebunnen. Kan det kanskje være grunnen til at jeg sliter med håravfall? Og hvilken shampo kunne jeg eventuelt prøvd? Noen med tips? Anonymkode: b0a98...c11 Det flrste er jo å bytte shampo og balsam til noe uten parfyme og fargestoffer. Og kutte alle andre hårprodukter. Jeg ville også kuttet ut føning. Om det ikke etter 6 uker med dette gir seg bør du søke proff hjelp. Vasker du håret ofte nå bør du trolig senke frekvensen ned mot 1-2 ganger i uka, siden vask er det du opplever som mest provoserende for huden. Anonymkode: 2b98a...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 Majer skrev (2 timer siden): Kan være eksemtilstand og/eller sopp. Har ikke så mye personlig erfaring, men de selger noen produkter på apoteket. Silikonfri sjampo og Fungal som man masserer inn etterpå. Som sagt har brukt Fungoral og ikke lyst å bruke den igjen, da jeg opplever at jeg mister mer hår med den. Takk for at du tok deg tid til å svare meg. Ts Anonymkode: b0a98...c11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du spurt frisør? Det bør du gjøre først. Neste steg er legebesøk. Du trenger kanskje henvisning til hudlege. Men det er ganske sikkert noe som ordner seg enkelt med riktig behandling. Ikke gidd kjerringråd eller tilfeldige spesialsjampoer, det er stort sett bortkastede penger og utsatt behandling av problemet ditt. Anonymkode: 0df38...3fd Har vært hos 2 forskjellige frisører etter at jeg opplever håravfall og begge har sagt at de ikke ser noe galt og at jeg har masse nye hår som kommer. Men dette ser ikke jeg, det eneste jeg ser er at jeg mister hår og at jeg allerede har fått viker på ene siden. Har vært hos legen med dette også, tok masse blodprøver for vitaminer og diverse, og jeg mangler ingenting. Og da gjør legen ingenting, hun bryr seg ikke da alle blodprøvene er normale. Ts Anonymkode: b0a98...c11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det flrste er jo å bytte shampo og balsam til noe uten parfyme og fargestoffer. Og kutte alle andre hårprodukter. Jeg ville også kuttet ut føning. Om det ikke etter 6 uker med dette gir seg bør du søke proff hjelp. Vasker du håret ofte nå bør du trolig senke frekvensen ned mot 1-2 ganger i uka, siden vask er det du opplever som mest provoserende for huden. Anonymkode: 2b98a...aa5 Det eneste jeg bruker i håret mitt er sjampo, og noen ganger balsam, etter at jeg merket håravfall så kuttet jeg ut alt av hårprodukter. Etter jeg har vasket det så bruker jeg bare en Kerastase krem som beskytter håret mot varme. Jeg må bruke føner, da jeg fryser så lenge håret mitt er vått, selv om jeg har på meg varme klær så fryser jeg, derfor må jeg tørke det. Pluss at jeg føler meg så flatt på håret og å føne det litt føler jeg gir meg litt volum. Jeg vasker håret mitt kun 2 ganger i uken og der har jeg alltid gjort. Og når jeg vasker det så mister jeg masse hår, masse hår etter jeg tørker det, og etter børsting men ikke ellers, kun den dagen jeg vasker det. Ts Anonymkode: b0a98...c11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 Prøvd shampoo uten parfyme, i tilfelle du reagerer? Jeg liker Sebamed sin, som man finner på apotek. Bruker ikke balsamen som hører til, men tar balsam bare i lengdene. Ikke balsam i hodebunnen. Har hørt at sånn bambus børste skal være bra, siden den masserer hodebunnen. Anonymkode: 8b5f4...d03 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det eneste jeg bruker i håret mitt er sjampo, og noen ganger balsam, etter at jeg merket håravfall så kuttet jeg ut alt av hårprodukter. Etter jeg har vasket det så bruker jeg bare en Kerastase krem som beskytter håret mot varme. Jeg må bruke føner, da jeg fryser så lenge håret mitt er vått, selv om jeg har på meg varme klær så fryser jeg, derfor må jeg tørke det. Pluss at jeg føler meg så flatt på håret og å føne det litt føler jeg gir meg litt volum. Jeg vasker håret mitt kun 2 ganger i uken og der har jeg alltid gjort. Og når jeg vasker det så mister jeg masse hår, masse hår etter jeg tørker det, og etter børsting men ikke ellers, kun den dagen jeg vasker det. Ts Anonymkode: b0a98...c11 Helt vanlig å miste mye hår på vaskedager! Anonymkode: 8b5f4...d03
Elle Melle Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 Jeg synes du skal insistere på henvisning til hudlege, det er ofte lang ventetid så jo før jo heller. Dette kan ikke nødvendigvis fastlegene så mye om. Håravfall kan være forbigående av enkle årsaker som f.eks stress (at kroppen har vært syk md høy feber eller vekttap en.l.) eller håravfallssyklusen har blitt slik at mer er klart til å falle av samtidig. Men når du helt tydelig klør så er det jo et hudproblem spm må sees på av noen med kompetanse. Og ulike tilstander kan kreve helt motsatt behandling så det er ikke lurt å styre på selv. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 Kløe i hodebunnen kan være av samme grunn som du mister håret, ja. En usunn hodebunn kan føre til håravfall. Det kan være mangt og meget du reagerer på. - sulfater i shampoen (prøv et nytt merke uten sulfater) - parfyme (prøv uparfymerte produkter) - silikoner og build-up av produktrester (prøv shampo og balsam fri for silikoner) - mangel på fukt i hodebunnen - prøv produkter med mye fukt, du kan bruke balsam og hårkur i hodebunnen Ellers ville jeg nok bestilt meg time hos hudspesialist. Fastlegen er ikke alltid ekspert på alle områder. Å miste hår når man vasker er jo ganske normalt (hos meg ser det ut som et hamster har dødd i dusjen min etter hver hårvask), men om du merker at du faktisk får viker, så er det jo tydelig at du mister mer enn normalt. Anonymkode: 31554...57a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøvd shampoo uten parfyme, i tilfelle du reagerer? Jeg liker Sebamed sin, som man finner på apotek. Bruker ikke balsamen som hører til, men tar balsam bare i lengdene. Ikke balsam i hodebunnen. Har hørt at sånn bambus børste skal være bra, siden den masserer hodebunnen. Anonymkode: 8b5f4...d03 Det eneste jeg har prøvd er som sagt Nisim og Fungoral sjampo fra apotek. Kunne kanskje prøvd denne som du linker til, det skader jo ikke. Takk for tips ❤️ Vet det er normalt å miste hår den dagen man vasker det men jeg mister vanvittig mye, føler jeg. Anonymkode: b0a98...c11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det eneste jeg har prøvd er som sagt Nisim og Fungoral sjampo fra apotek. Kunne kanskje prøvd denne som du linker til, det skader jo ikke. Takk for tips ❤️ Vet det er normalt å miste hår den dagen man vasker det men jeg mister vanvittig mye, føler jeg. Anonymkode: b0a98...c11 Den er veldig god hvis du har sensitiv hodebunn, i hvert fall☺️ Synes den er drøy i bruk. Kjøper alltid 2 i gangen, når apoteket har de på tilbud. Anonymkode: 8b5f4...d03
Meridian Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har hatt håravfall i lang tid nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, det går så inn på meg. Jeg har prøvd Fungoral shampo og den har hjulpet litt men etter en stund så fikk jeg mer håravfall med den. Så jeg sluttet. Har brukt Nisim shampo også, men den får håret mitt til å føles tørt og ser ut som stålull så den liker jeg ikke. Det jeg har merket er at, hver gang jeg vasker håret så klør det noe voldsomt i hodebunnen og også når jeg tørker det litt med føner. klør hinsides over hele hodebunnen. Kan det kanskje være grunnen til at jeg sliter med håravfall? Og hvilken shampo kunne jeg eventuelt prøvd? Noen med tips? Anonymkode: b0a98...c11 Jeg ville kuttet ut sjampo og heller prøvde natron og eplecidereddik, eller natron og sitron. Det er mye bedre for hodebunnen og håret. Natron fungere som en sjampo og du kan velge mellom eplecidereddik eller sitron som balsam. Jeg variere litt mellom disse. Du blander natron i en liten bøtte/beholder/dl-måler med lunkent vann, og eplecidereddik eller sitron i lunkent vann i en annen beholder. Hvis du har farget eller bleket håret vet jeg ikke om det er så bra med natron og eplecidereddik eller sitron. Du må iallfall la hår og hodebunn få hvile og puste. Så ville jeg kuttet ut gluten og melkeprodukter for en stund, og heller spist mer frukt og grønt. Spis også nøtter og frø og avokado for å få i deg litt gode protein og fettkilder. Fisk og kylling er også bra. Og du kan lage hummus, for det inneholder kikerter og Tahini som er bra for hud og hår. Du kan også ta vitamintilskudd. Jeg drikker selv sitronvann og sellerijuice hver morgen, det er helt fantastisk for hud og hår. Så drikker jeg en smoothie som inneholder bl.a mye blåbær, spirulina og barley grass juice powder. Det er veldig bra for hud og hår og gir mye vitaminer til kroppen. Du kan søke på celery juice og heavy metal detox smoothie på nettet så kommer det opp mye info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå