Gå til innhold

Hjelp, skal kjøpe nytt kjøkken fra Ikea!

mAttE

Anbefalte innlegg

Elsker hele prosessen, altså 😅

Men det store spørsmålet er jo om jeg skal velge en lekker sort oppvaskkum med avrenning

https://www.ikea.com/no/no/p/kilsviken-innbyggingskum-1-kum-m-avrenning-svart-kvartskompositt-s89337027/

underlimt i en laminatbenkeplate eller ei🙄

Spørsmålet er om det er bakdeler med sort kvartskompositt kum kontra en praktisk en i stål?

Kom gjerne med erfaringer.

Og om noen har fordeler/ulemper/erfaringer med å ha vasken underlimt i laminatbenkeplate blir jeg glad for innspill. Er redd for om det lettere blir stygt i en laminatbenkeplate enn heltre eller kvarts?

Håper flere her har innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde svart vask i forrige bolig, og jeg hatet den. Ble fort stygge riper som var veldig tydelige og ikke var mulig å få bort. 

Jeg ville helt klart gå for underlimt. Vi har ikke det nå, og det er så irriterende at man ikke bare kan svaipe smuler rett i vasken, må liksom over en liten kant.

Anonymkode: 9482f...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde svart vask i forrige bolig, og jeg hatet den. Ble fort stygge riper som var veldig tydelige og ikke var mulig å få bort. 

Jeg ville helt klart gå for underlimt. Vi har ikke det nå, og det er så irriterende at man ikke bare kan svaipe smuler rett i vasken, må liksom over en liten kant.

Anonymkode: 9482f...680

Takk for svar. Kan jeg spørre hvor vasken var i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-venter- skrev (1 time siden):

Underlimt❤️

Har veldig lyst på det, ja. Har du det? Og er det laminat benkeplate? Er av en eller grunn redd for at laminat ikke tåler det så godt😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde underlimt fra ikea på laminat benkeplate og det ble ikke noe problem de 10 årene vi bodde der. Hadde stålvask, men har i senere tid tenkt at jeg vil ha sort vask isteden. Har sett det hjemme hos familie, og selv om det blir merker på den også, så holder den seg myyyye finere enn stålvaskene som stadig får nye riper eller rustmerker i seg!

Anonymkode: 0dff4...20d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mAttE skrev (16 minutter siden):

Har veldig lyst på det, ja. Har du det? Og er det laminat benkeplate? Er av en eller grunn redd for at laminat ikke tåler det så godt😜

Underlimt vask hos Ikea er ikke bokstavelig talt underlimt. Vasken blir senket ned, slik at den går i flush med benkeplaten. Måten det gjøres på ser veldi bra ut og benkeplaten holder seg fin uten noe søl i skjøter.

Skal du ha skikkelig underlimt vask, må du velge en benkeplate i et annet materiale enn laminat.

Har selv en Ekbacken benkeplate med «underlimt» stålvask. Veldig fornøyd.

Anonymkode: 5e00b...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mAttE skrev (57 minutter siden):

Har laminat med underlimt vask. Slipper alt rusket under kanten. Ingen synlige kanter som kan bli stygge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også kjøpe nytt kjøkken fra Ikea nå, og vi skal gå for vask i kvartskompositt. Vi er egentlig ikke så fan av svart, men det blir nok den for syntes ikke de andre var så fine 😬

Grunnen er at vi er skikkelig lei av å ha vask i stål, syntes det er vanskelig å holde rent og fint. Vi har vurdert keramikkvask, men er redd det blir mye knusing av ting som mistes i vasken (klønete familie). 

Vi ønsker oss underlimt, men da jeg prøvde å legge til underlimt vask på laminat benkeplate fikk jeg det ikke til....? Skal på Ikea og bestille til uka så får høre hva som er greia da. 

Anonymkode: 8ce0a...c08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hadde underlimt fra ikea på laminat benkeplate og det ble ikke noe problem de 10 årene vi bodde der. Hadde stålvask, men har i senere tid tenkt at jeg vil ha sort vask isteden. Har sett det hjemme hos familie, og selv om det blir merker på den også, så holder den seg myyyye finere enn stålvaskene som stadig får nye riper eller rustmerker i seg!

Anonymkode: 0dff4...20d

Takk for dette innspillet! Det var nyttig, for jeg har latt meg skremme litt av kommentarer jeg har lest andre steder om at det blir riper i den sorte vasken. Men når jeg ser på den stålvasken her jeg bor, som er 7 år gammel, så er jo den full av merker og bulker som ikke går bort. Og det aksepterer man jo bare, for det er jo sånn en vask blir etter en stund. Har veldig lyst på sort, for det ser så fint ut!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi skal også kjøpe nytt kjøkken fra Ikea nå, og vi skal gå for vask i kvartskompositt. Vi er egentlig ikke så fan av svart, men det blir nok den for syntes ikke de andre var så fine 😬

Grunnen er at vi er skikkelig lei av å ha vask i stål, syntes det er vanskelig å holde rent og fint. Vi har vurdert keramikkvask, men er redd det blir mye knusing av ting som mistes i vasken (klønete familie). 

Vi ønsker oss underlimt, men da jeg prøvde å legge til underlimt vask på laminat benkeplate fikk jeg det ikke til....? Skal på Ikea og bestille til uka så får høre hva som er greia da. 

Hei, enig med deg om keramikk. Det ser pent ut, men det må jo være en viss fare for at det knuser!

Så rart at du får beskjed om at det ikke går med underlimt vask på laminat, den feilmeldingen får ikke jeg?

Jeg har i tegneprogrammet, lagt til benkeplata jeg vil ha og vasken, og så går jeg inn på vasken og velger "tilpass" og underlimt. Er det der du ikke får lov til å velge det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Underlimt vask hos Ikea er ikke bokstavelig talt underlimt. Vasken blir senket ned, slik at den går i flush med benkeplaten. Måten det gjøres på ser veldi bra ut og benkeplaten holder seg fin uten noe søl i skjøter.

Skal du ha skikkelig underlimt vask, må du velge en benkeplate i et annet materiale enn laminat.

Har selv en Ekbacken benkeplate med «underlimt» stålvask. Veldig fornøyd.

Anonymkode: 5e00b...cfa

Høres kjempebra ut 😊

Elsker tanken på å bare kunne sveipe smuler nedi.

Men sitter og studerer bilder på IKEA, og jeg skjønner ikke helt hvordan det ikke kan bli søl i skjøter her? Blir det ikke en liten glipe, eller ser det bare sånn ut på bildet?

screenshot kilsviken.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, mAttE said:

Hei, enig med deg om keramikk. Det ser pent ut, men det må jo være en viss fare for at det knuser!

Så rart at du får beskjed om at det ikke går med underlimt vask på laminat, den feilmeldingen får ikke jeg?

Jeg har i tegneprogrammet, lagt til benkeplata jeg vil ha og vasken, og så går jeg inn på vasken og velger "tilpass" og underlimt. Er det der du ikke får lov til å velge det?

Ja, underlimt-valg er gråa ut. Det går hvis jeg velger en spesialtilpasset benkeplate, men vi skal bare ha standardlengde på benkeplater 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, underlimt-valg er gråa ut. Det går hvis jeg velger en spesialtilpasset benkeplate, men vi skal bare ha standardlengde på benkeplater 🤔

Jeg skal ha spesialtilpasset, så hos meg er det ikke gråa ut. Kanskje dette er en bug i det nye tegneprogrammet deres😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg lurer på:

Hvis jeg velger kum med avrenning kommer den så nærme hjørneskjøten på benkeplaten at  jeg ikke får garanti på 25 år.

Nå er jo garanti veldig fristende, men personlig har jeg hatt mange kjøkkener oppgjennom årene, og har aldri brukt en slik garanti på verken benkeplater eller andre deler av kjøkkenet. Har vel mest vært hvitevarer jeg har brukt garanti på ved behov.

For å oppfylle avstandskravet til garantien må jeg velge en kum uten avrenning. Det går jo an, men jeg er veldig glad i muligheten for å la oppvask stå å renne av seg 🙂

Noen som har tanker om pros and cons med denne garantien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mAttE said:

En annen ting jeg lurer på:

Hvis jeg velger kum med avrenning kommer den så nærme hjørneskjøten på benkeplaten at  jeg ikke får garanti på 25 år.

Nå er jo garanti veldig fristende, men personlig har jeg hatt mange kjøkkener oppgjennom årene, og har aldri brukt en slik garanti på verken benkeplater eller andre deler av kjøkkenet. Har vel mest vært hvitevarer jeg har brukt garanti på ved behov.

For å oppfylle avstandskravet til garantien må jeg velge en kum uten avrenning. Det går jo an, men jeg er veldig glad i muligheten for å la oppvask stå å renne av seg 🙂

Noen som har tanker om pros and cons med denne garantien?

Det er lurt med garanti! Vår benkeplate begynte å bli stygg i skjøten etter ett års tid, vi klagde og det gikk på garantien så da kom det noen og byttet den med en ny et par dager etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smuler bør jo gå i bosset og ikke i vasken!

Og hvis du vil ha skikkelige hvitevarer bør de kjøpes andre steder enn ikea! Whirpool er noe herk!

Anonymkode: 0767b...407

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt vasken andre steder.

De fra Ikea blir fort missfarget og stygge

Anonymkode: b0894...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Smuler bør jo gå i bosset og ikke i vasken!

Og hvis du vil ha skikkelige hvitevarer bør de kjøpes andre steder enn ikea! Whirpool er noe herk!

Anonymkode: 0767b...407

Glad i utropstegn?

Anonymkode: 9e464...390

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mAttE skrev (På 11.8.2022 den 10.23):

Elsker hele prosessen, altså 😅

Men det store spørsmålet er jo om jeg skal velge en lekker sort oppvaskkum med avrenning

https://www.ikea.com/no/no/p/kilsviken-innbyggingskum-1-kum-m-avrenning-svart-kvartskompositt-s89337027/

underlimt i en laminatbenkeplate eller ei🙄

Spørsmålet er om det er bakdeler med sort kvartskompositt kum kontra en praktisk en i stål?

Kom gjerne med erfaringer.

Og om noen har fordeler/ulemper/erfaringer med å ha vasken underlimt i laminatbenkeplate blir jeg glad for innspill. Er redd for om det lettere blir stygt i en laminatbenkeplate enn heltre eller kvarts?

Håper flere her har innspill!

Vi har svart kompositt og jeg elsker den. Har også liten vask og liten oppvaskmaskin. Elsker dem

Anonymkode: 2c458...e5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...