Gå til innhold

Hvorfor fortsetter noen å bruke tampong og bind?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (16 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor noen fortsetter å ha mensen i det hele tatt, jeg :P Når det finnes prevensjon som gjør at man slipper.

Om man først skal ha mensen, må bind/tamponger vs. menskopp være et personlig valg.

Jeg har prøvd lete lenge, hvilken prevensjon finnes det for oss som ikke tåler hormoner? 
Jeg er en av de som virkelig skulle ønske jeg slapp mensen, så jeg tar gjerne i mot tips på hormonfri prevensjon som stopper mens! 

For øvrig veldig enig i at hva man foretrekker som beskyttelse for mens er ett personlig valg. 
Ja det er selvfølgelig greit å være miljøbevisst, og bevist på hvilke kjemikalier som finnes i ulike produkter, men tampong/bind/menskopp er ikke det som utgjør den store forskjellen. 

Hva jeg velger putte i slufsa er mitt eget valg, og ikke noe som noen andre har noe med, og i allefall ikke noe noen andre skal "bestemme" bare fordi dem mener dem har den o'store fasiten for alle andre... 

Anonymkode: eaade...9c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har prøvd lete lenge, hvilken prevensjon finnes det for oss som ikke tåler hormoner? 
Jeg er en av de som virkelig skulle ønske jeg slapp mensen, så jeg tar gjerne i mot tips på hormonfri prevensjon som stopper mens! 

For øvrig veldig enig i at hva man foretrekker som beskyttelse for mens er ett personlig valg. 
Ja det er selvfølgelig greit å være miljøbevisst, og bevist på hvilke kjemikalier som finnes i ulike produkter, men tampong/bind/menskopp er ikke det som utgjør den store forskjellen. 

Hva jeg velger putte i slufsa er mitt eget valg, og ikke noe som noen andre har noe med, og i allefall ikke noe noen andre skal "bestemme" bare fordi dem mener dem har den o'store fasiten for alle andre... 

Det finnes ikke tror jeg. Det eneste jeg vet om er å brenne av livmorslimhinnen. Men da må du vite at du ikke skal ha (flere) barn.

Anonymkode: 0b60d...c60

• Liker 1
Skrevet

Fordi folk ikke er like og har sine grunner 🙄

Skrevet

Jeg får soppinfeksjon av alle fremmedlegemer i vagina, selv om den er sterilisert. Kroppen min tåler ikke å ha blodet inni der heller. Eneste som fungerer er bind. Hadde tøybind vært mulig å feste like godt som plast, hadde jeg gjerne brukt det. Prøver å være miljøvennlig på andre vis med gjenbrukbare sminkeservietter, q-tips og unngår plast. 

Anonymkode: 88058...c4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 10.06):

Ikke alle finner menskopp som passer. 

Jeg elsker menskopp, og brukte det i seks år. Så fikk jeg et barn, og så et til, og plutselig er det klin umulig å finne en menskopp som ikke lekker. 

Den gamle jeg hadde, som aldri lakk før? Lekker som bare juling nå. Endte opp med å kjøpe ørten varianter (seriøst, brukte sikkert over tusen kroner på det), men fant aldri noe som ikke lakk. 

Så nå har jeg gitt opp, og heller funnet en p-pille som faktisk funker når jeg prøver å hoppe over mensen, så jeg bare småblør litt dan og van, og da bruker jeg tøy-truseinnlegg. 

Anonymkode: 221f2...9f0

Hvilken p-pille? 😍

Anonymkode: a9c88...d49

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 9.38):

Jeg har brukt menskopp i tiår. Det er renslig, enkelt og miljøvennlig. Slike artikler får meg til å bli litt sint. Det er en gigantisk industri der ute som bare produserer søppel. :(

Anonymkode: 95d69...76b

Jeg har brukt tøybind i tiår, og var fornøyd med det. Mye mer komfortabelt enn engangsbind .  Har ikke testet menskopp, men ville nok valgt det framfor engangsbind og vanlig tampong  iallefall , utfra miljø og forsøplingshensyn.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker kun bind. Sliter veldig med å ha noe oppi skjeden etter en voldtekt. Skulle ønske jeg fikk til å bruke menskopp, men det går ikke. 

Anonymkode: d6e74...078

• Hjerte 3
Skrevet

Prøvde menskopp men likte det ikke. Synes det var ubehagelig å gå med og grisete å vaske. Lakk også noe så måtte bruke bind uansett. Liker ikke å putte ting oppi der. Bruker kun bind, ikke tampong hvis det da ikke er helt nødvendig å bruke tampong pga bading.

Må ikke bli helt hysteriske i det å unngå engangstig som forsøpler heller, med tanke på at man tross alt må bruke en del varmtvann for å vaske menskoppen pluss alle trusene som blir tilsølt, så bruker jeg engangsbind med god samvittighet. Det er ikke så mange bind det er snakk om (blør meg effektivt ferdig i løpet av to dager)

Anonymkode: 2da2a...1a1

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes ikke. Dersom man ikke kan/vil bruke hormonprevensjon, men ønsker å slippe mensen, må man fjerne livmor og/eller eggstokker. For å få innvilga en sånn operasjon holder det nok ikke å si at man vil slippe mensen ;) Men mulig det går an å gjøre det privat? :vetikke: Man må ha gode grunner (store smerter, ekstreme blødninger) for å få innvilga det offentlig, i alle fall. Og husk at hvis man fjerner eggstokkene, kommer man i overgangsalderen.

(fjerning av livmor og/eller eggstokker er ikke det samme som sterilisering - da kutter man bare egglederne, og har fortsatt mensen som før)

Har du prøvd hormonspiral? Det er vel den hormonprevensjonen med minst hormoner, spesielt de minste, de man bare kan ha i 2-3 år (den "vanlige" kan man ha i 5 år, den inneholder litt mer hormoner).

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg får soppinfeksjon av alle fremmedlegemer i vagina, selv om den er sterilisert. Kroppen min tåler ikke å ha blodet inni der heller. Eneste som fungerer er bind. Hadde tøybind vært mulig å feste like godt som plast, hadde jeg gjerne brukt det. Prøver å være miljøvennlig på andre vis med gjenbrukbare sminkeservietter, q-tips og unngår plast. 

Min erfaring er at bra tøybind sitter bedre fast i trusa enn det engangsbind gjør. Sannsynligvis er det fordi de er tykkere. 

Anonymkode: a3881...835

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dere som bruker tøybind, er det ikke veldig klumpete med de knappene mellom beina? Jeg spør fordi jeg kunne tenke meg å kjøpe et par bind jeg kan bruke når det skulle være behov for det. Eventuelt et par truseinnlegg som jeg kan bruke de gangene jeg bruker tampong, som når jeg er ute på fylla og danser. 🤗

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)
Blåttvann skrev (På 12.8.2022 den 16.05):

Dere som bruker tøybind, er det ikke veldig klumpete med de knappene mellom beina? Jeg spør fordi jeg kunne tenke meg å kjøpe et par bind jeg kan bruke når det skulle være behov for det. Eventuelt et par truseinnlegg som jeg kan bruke de gangene jeg bruker tampong, som når jeg er ute på fylla og danser. 🤗

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod  

Bruker ikke tøybind 😘

Endret av Perelandra
Skrevet

Fordi alle vil vel ikke ha menskopp i dåsa vel. Jeg liker heller ikke ob i dåsa så jeg bruker kun bind. 

Anonymkode: 47fa7...be2

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Min erfaring er at bra tøybind sitter bedre fast i trusa enn det engangsbind gjør. Sannsynligvis er det fordi de er tykkere. 

Anonymkode: a3881...835

Kom gjerne med en anbefaling, for de jeg har prøvd sklir bare rundt. Helt åpen for tøybind. Brukte tøybleier til barna. 

Skrevet

Fordi jeg har et myom utenfor livmoren som skyver livmorhalsen litt til ene siden. Jeg lekket masse blod da jeg forsøkte menskopp og den innstilte seg skjevt i skjeden pga Myomet. (Har prøvd ulike merker og størrelser). Det gjorde dessuten sykt vondt å sette den inn og ta den ut. Jeg synes også det virker grisete om man må tømme og vaske den ute i offentligheten. 

Anonymkode: ce58c...182

• Liker 1
Skrevet (endret)
Blåttvann skrev (På 12.8.2022 den 16.05):

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Knappene merker jeg ikke. I starten kan det bære uvandt, da tøybind er tykkere enn engangsbind, og man kan føle på et behov for å sjekke at de sitter som de skal, men jeg har aldri opplevd at de flytter på seg. Jeg sover med de også :) 

Anonymkode: 9be19...c40

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Skrevet
Istinde skrev (1 time siden):

Bruker ikke tøybind 😘

Regnet med det, ettersom du sa at du brukte Libresse med vinger.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Knappene merker jeg ikke. I starten kan det bære uvandt, da tøybind er tykkere enn engangsbind, og man kan føle på et behov for å sjekke at de sitter som de skal, men jeg har aldri opplevd at de flytter på seg. Jeg sover med de også :) 

Takk!

Hm... jeg merker at jeg er sykt skeptisk! 😅 ikke bare er bindet tykkere, men man må folde det to ekstra ganger rundt trusa... ser for meg at man får den bollemusa i buksa. Ville vært redd for ekstrem cameltoe. 😳 Jeg bruker bare stramme bukser. Hvordan funker dette tror du?

Jeg sover aldri med beskyttelse, så trenger heldigvis ikke nattbind. Våkner hvis blodet er på vei til å renne ut, men stort sett kommer det ikke ut før jeg setter meg på do om morningen og "slipper opp" og da ser det ut som en ren massakre. 😅

Skrevet
Blåttvann skrev (2 timer siden):

Regnet med det, ettersom du sa at du brukte Libresse med vinger.

Takk!

Hm... jeg merker at jeg er sykt skeptisk! 😅 ikke bare er bindet tykkere, men man må folde det to ekstra ganger rundt trusa... ser for meg at man får den bollemusa i buksa. Ville vært redd for ekstrem cameltoe. 😳 Jeg bruker bare stramme bukser. Hvordan funker dette tror du?

Jeg sover aldri med beskyttelse, så trenger heldigvis ikke nattbind. Våkner hvis blodet er på vei til å renne ut, men stort sett kommer det ikke ut før jeg setter meg på do om morningen og "slipper opp" og da ser det ut som en ren massakre. 😅

Det er jo bare to vinger som man knepper under, ikke noe som syns med mindre du går å skrever for folk uten bukse 😅 jeg kan ikke si jeg har tenkt noe på om det syns noe gjennom buksa, men om det så skulle være synlig så er det fint lite. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 9.38):

Jeg har brukt menskopp i tiår. Det er renslig, enkelt og miljøvennlig. Slike artikler får meg til å bli litt sint. Det er en gigantisk industri der ute som bare produserer søppel. :(

Anonymkode: 95d69...76b

Min menskopp lekker ut halvparten i trusa. Ja, faktisk, fordi jeg ikke har giddet å kjøpe tamponger og bruke mer penger siden jeg investerte i menskopp så lot jeg det være sånn. Trusene jeg bruker under mensen er 15 år gamle likevel. Men det ble plagsomt til slutt, så jeg kjøpte meg billig tampong. Veldig behagelig å slippe truser fulle av blod. Kunne tenkt meg å kjøpe ny kopp, men det er sure penger om den også lekker... jeg vet ikke om det er formen eller størrelsen som er feil. Jeg kjøpte for kvinner som ikke har født.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...