Anonymbruker*** Skrevet 11. august 2022 #81 Skrevet 11. august 2022 Jeg er et skikkelig vanedyr! Første gangen jeg fikk mensen kjøpte jeg always normal bind og rosa o.b. De gjorde susen. Alvorlige lekkasjer har det vell ikke vært mer enn 2-3 av gjennom min menskarriere. Ingen ekstra lukt eller underlivsplager relatert til bruken. Tøybind og menskopps høres interessant ut å prøve ut, men insentivene er lave. Mindre avfall, men ellers? Prismessig en betraktlig investering. Spesielt viss man må prøve ut flere typer. De kan ikke akkurat returneres etter utprøving. Tøybind må oppbevares i kaldvann eller noe før de må vaskes, og så blir de et jo en fryktlig tom vask. Menskopp ser jeg for meg at jeg må tømme ofte de først 2-3 dagene. Det kan bli styrete ute på farta. Men først og fremst er det jo fordi jeg er et vanedyr. Den ene gangen i UK når jeg bare fant tampax med applikator på supermarkede brukte jeg likevell ikke applikatoren husker jeg. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #82 Skrevet 11. august 2022 Jeg bruker bind så får andre bruke det dem vil . Anonymkode: 47fa7...be2 4 1
Gjest Ramona1970 Skrevet 11. august 2022 #83 Skrevet 11. august 2022 Portia Catonis skrev (1 time siden): Hvor mye «ukjente kjemikalier» putter vi ikke i munnen hver dag? Smører oss med? Puster inn? Alkohol, for eksempel, er jo ren og skjær gift, men vi trøkker det i oss likevel. Jeg har overlevd så langt, og jeg tror jeg overlever en stund til… Vi overlever til vi ikke overlever lengre. Insektene dør ut nå, og de er de første som går med av dette. De blir jo også sprøytet direkte med sprøytemidler, som vi spiser forresten. Jeg sliter nå med røyk, parfyme og alle lukter fra nye ting, som klær, biler, møbler, nye kjøpesentre og andre bygg, og når det er store mengder nye varer av div materialer i varehus som Biltema osv osv. Kan ikke drikke alkohol, og spiser ikke ferdigmat, rett og slett fordi jeg ikke tåler det lenger. Jeg er i en gruppe som heter Multiple Chemical Sensitivity på facebook, og medlemmene der sliter så mye mer enn meg. Mange må gå med gassmaske når de går ut og går i butikker. De kan knapt sitte i en bil, for nye biler går ikke, og brukte biler er fulle av "wunderbaum". De blir syke av naboens klesvask som er full av parfyme fra skyllemidlene. Mange er helt isolerte, og historiene der inne er hjerteskjærende. Jeg hadde ingen problemer selv med kjemikalier før jeg var 25. Da fjernet jeg et lass med amalgamfyllinger, uten beskyttelse, så tipper det var dråpen som fikk giftbegeret til å renne over.
Gjest Ramona1970 Skrevet 11. august 2022 #84 Skrevet 11. august 2022 Anonymbruker*** skrev (22 minutter siden): Jeg er et skikkelig vanedyr! Første gangen jeg fikk mensen kjøpte jeg always normal bind og rosa o.b. De gjorde susen. Alvorlige lekkasjer har det vell ikke vært mer enn 2-3 av gjennom min menskarriere. Ingen ekstra lukt eller underlivsplager relatert til bruken. Tøybind og menskopps høres interessant ut å prøve ut, men insentivene er lave. Mindre avfall, men ellers? Prismessig en betraktlig investering. Spesielt viss man må prøve ut flere typer. De kan ikke akkurat returneres etter utprøving. Tøybind må oppbevares i kaldvann eller noe før de må vaskes, og så blir de et jo en fryktlig tom vask. Menskopp ser jeg for meg at jeg må tømme ofte de først 2-3 dagene. Det kan bli styrete ute på farta. Men først og fremst er det jo fordi jeg er et vanedyr. Den ene gangen i UK når jeg bare fant tampax med applikator på supermarkede brukte jeg likevell ikke applikatoren husker jeg. Jeg pleide å skylle opp tøybindene i vann og litt såpe, og så henge dem opp til jeg vasket dem. Det forutsetter selvsagt at man har et sted å henge dem som ikke sjenerer andre. Selv bor jeg alene så det var ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #85 Skrevet 11. august 2022 Var vell nylig i dag at de sa på radioen at i ob/tamponger Har 1000-vis av giftstoffer i seg. Jeg visste det ikke var bra men så alvorlig visste jeg ikke for å understreke dette. Likevel betaler vi den største momsen på bind og tamponger, likedan med tyggis og andre ting for bind/ob ikke er en ‘nødvendighet’ men et luksusprodukt….(!!!) Anonymkode: dde65...17f 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #86 Skrevet 11. august 2022 Anonymbruker*** skrev (30 minutter siden): Jeg er et skikkelig vanedyr! Første gangen jeg fikk mensen kjøpte jeg always normal bind og rosa o.b. De gjorde susen. Alvorlige lekkasjer har det vell ikke vært mer enn 2-3 av gjennom min menskarriere. Ingen ekstra lukt eller underlivsplager relatert til bruken. Tøybind og menskopps høres interessant ut å prøve ut, men insentivene er lave. Mindre avfall, men ellers? Prismessig en betraktlig investering. Spesielt viss man må prøve ut flere typer. De kan ikke akkurat returneres etter utprøving. Tøybind må oppbevares i kaldvann eller noe før de må vaskes, og så blir de et jo en fryktlig tom vask. Menskopp ser jeg for meg at jeg må tømme ofte de først 2-3 dagene. Det kan bli styrete ute på farta. Men først og fremst er det jo fordi jeg er et vanedyr. Den ene gangen i UK når jeg bare fant tampax med applikator på supermarkede brukte jeg likevell ikke applikatoren husker jeg. Det er overhode ikke noe styr å vaske tøybind. De trenger ikke å oppbevares i kaldt vann og de trenger ikke å vaskes alene. Å vaske et tøybind er ikke mer styr enn å vaske ei truse, en sokk eller en klut. Anonymkode: a3881...835 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #87 Skrevet 11. august 2022 Jeg har prøvd menskopp, men får det ikke til. Foretrekker tamponger. Pleier å kjøpe super tamponger på Coop når de har medlemstilbud. Da kjøper jeg gjerne 3-4 pakker (32 tamponger i en pakke). Selv om man bare får rabatt på én pakke pr kupong. Koster vel rundt 8-13 kr for en pakke. Det holder derfor lenge for min del. 50-100 kr for tamponger i året. Skjønner ikke hvorfor kvinner skal klage over at tamponger og bind er så dyrt - og at man burde få det gratis 🙃 Men men Anonymkode: 82d61...fac 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #88 Skrevet 11. august 2022 Ramona1970 skrev (8 minutter siden): Jeg pleide å skylle opp tøybindene i vann og litt såpe, og så henge dem opp til jeg vasket dem. Det forutsetter selvsagt at man har et sted å henge dem som ikke sjenerer andre. Selv bor jeg alene så det var ikke noe problem. Det er totalt unødvendig jobb. Bare vask dem normalt i maskina når du er ferdig med mensen. Anonymkode: a3881...835 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #89 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har prøvd menskopp, men får det ikke til. Foretrekker tamponger. Pleier å kjøpe super tamponger på Coop når de har medlemstilbud. Da kjøper jeg gjerne 3-4 pakker (32 tamponger i en pakke). Selv om man bare får rabatt på én pakke pr kupong. Koster vel rundt 8-13 kr for en pakke. Det holder derfor lenge for min del. 50-100 kr for tamponger i året. Skjønner ikke hvorfor kvinner skal klage over at tamponger og bind er så dyrt - og at man burde få det gratis 🙃 Men men Anonymkode: 82d61...fac Fordi noen blør mer, oftere og/eller lengre enn deg. Anonymkode: a3881...835 3 1
Silva Pluvialis Skrevet 11. august 2022 #90 Skrevet 11. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 9.38): Endret 1. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 1
Anonymbruker*** Skrevet 11. august 2022 #91 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er overhode ikke noe styr å vaske tøybind. De trenger ikke å oppbevares i kaldt vann og de trenger ikke å vaskes alene. Å vaske et tøybind er ikke mer styr enn å vaske ei truse, en sokk eller en klut. Anonymkode: a3881...835 Truser med litt mensblod vasker jeg med annet tøy. Men et bind fullstappet med blod, der tror jeg grensene går altså! Hvor jeg jobbet før sendte vi alle tekstiler med blodrester på til smittevask i egen maskin på 90 grader. Det er ikke for moro skyld. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #92 Skrevet 11. august 2022 Jeg får vondt i magen av menskopp. Tampong også. Bruker den bare etter dusj for å slippe søl. Så er det rett ut. Ellers brukes bare bind. Men ikke de ekle med kjemikalier fra butikken. Bruker økologiske bind uten giftstoffer i. Anonymkode: e6ca3...365 1
Anonymbruker*** Skrevet 11. august 2022 #93 Skrevet 11. august 2022 Ramona1970 skrev (14 minutter siden): Jeg pleide å skylle opp tøybindene i vann og litt såpe, og så henge dem opp til jeg vasket dem. Det forutsetter selvsagt at man har et sted å henge dem som ikke sjenerer andre. Selv bor jeg alene så det var ikke noe problem. Tøybind er i grunn litt av interesse. Alle man har brukt kan samles opp til en vask til slutten av mensen, ikke så balete. Sier litt stopp i hodet mitt for jeg regner med jeg trenger nærmere 20 bind viss jeg skal bruke det på fulltid. Men trenger jo ikke gå all in med en gang 😆 Er de mye tykkere enn engangsbind? 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #94 Skrevet 11. august 2022 Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden): Truser med litt mensblod vasker jeg med annet tøy. Men et bind fullstappet med blod, der tror jeg grensene går altså! Hvor jeg jobbet før sendte vi alle tekstiler med blodrester på til smittevask i egen maskin på 90 grader. Det er ikke for moro skyld. Nå er fremmede syke menneskers blod og fremmede syke menneskers immunforsvar noe ganske annet enn en privat klesvask. Det antar jeg du forstår. Blod er forøvrig vannløselig. Det forsvinner i vask, tro det eller ei, enten det befinner seg i en truse, et tøybind eller et laken eller håndkle. Blodet på trusene dine er like smittefarlig som blodet i tøybind, dersom du nå først skulle ha noe som smitter via blodsmitte. Men det forsvinner altså i vask uansett. Anonymkode: a3881...835 6 3
AprilLudgate Skrevet 11. august 2022 #95 Skrevet 11. august 2022 Jeg har endometriose, men heldigvis veldig lite plagsomme smerter. Før lapraskopi hadde jeg såpass mye smerter at jeg ikke kunne ha noe som helst inni der. Ellers kan ikke de med større blødningsmengder bruke bare kopp, eller bare tampong for den saks skyld. Jeg har menskopp og tøybind nå, men fy FADER så mye styr og søl! Og ja, jeg bruker det riktig - men som sagt: endometriose og blør dessverre ikke små mengder. Nå har vi vannrestriksjoner i Oslo (med mulig strengere tiltak enn før), og da dropper jeg kopp og tøybind fordi det krever så store mengder vann. Og nei, ikke alle kan bare bytte i dusjen hver 8.time. Kunne ikke falt meg inn å skvalpe rundt med menskopp på jobb dessverre, det er høyrisiko for mye søl når man skal ha den ut og inn. 5 1
AprilLudgate Skrevet 11. august 2022 #96 Skrevet 11. august 2022 Blåttvann skrev (1 time siden): Det er akkurat samme muskel som holder tiss inne, kegel. 🤗 Heldig! Da har du ekstremt sparsomme blødninger Jeg blør så mye at jeg har kronisk jernmangel. Og må ha dobbelt av største alt - som på de verste dagene må byttes hver eneste time. Det blir litt som å sammenlikne en kran som drypper en dråpe en gang i timen med Niagara Falls. Ingen kegel i verden kan holde tilbake sterke blødninger 🥲 9 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #97 Skrevet 11. august 2022 Jet blør bare noen dråper i gangen, da er det mer praktisk med bind. Anonymkode: 925b6...b69 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #98 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jet blør bare noen dråper i gangen, da er det mer praktisk med bind. Anonymkode: 925b6...b69 *Jeg Anonymkode: 925b6...b69
Anonymbruker*** Skrevet 11. august 2022 #99 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nå er fremmede syke menneskers blod og fremmede syke menneskers immunforsvar noe ganske annet enn en privat klesvask. Det antar jeg du forstår. Blod er forøvrig vannløselig. Det forsvinner i vask, tro det eller ei, enten det befinner seg i en truse, et tøybind eller et laken eller håndkle. Blodet på trusene dine er like smittefarlig som blodet i tøybind, dersom du nå først skulle ha noe som smitter via blodsmitte. Men det forsvinner altså i vask uansett. Anonymkode: a3881...835 Smitte helt tatt ut av regnestykket, er det uansett uaktuelt for meg å blande tekstil med såpass mengder blod med annet tøy. Litt som at jeg ikke vasker hundens håndkle med mitt håndkle. Kanskje er det ingen faktiske farer, men det oppleves uhygenisk. Vil ikke si at jeg er så prippen på det, meeen... 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #100 Skrevet 11. august 2022 Bruker toalettpapir bare jeg 🙈🙈 Bytter ofte. Anonymkode: c7002...0da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå