Gå til innhold

Hvorfor fortsetter noen å bruke tampong og bind?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Har ikke klart å få en menskopp til å sitte som den skal. De folder seg ikke ut, uansett hvordan jeg bretter den før innsett.

Den ene gangen det gikk så gjorde det ekstremt vondt å fjerne koppen.

Det er også veldig vondt å rote rundt i skjeden når den er ekstra sensitiv under mens.

Nå bruker jeg ingenting. Holder bare mensen inne til jeg må tisse og så slipper jeg både tiss og mens rett i toalettet.

Holde mensen inne? Hvordan i himmelens navn gjør du det?

• Liker 13
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lorieen skrev (Akkurat nå):

Holde mensen inne? Hvordan i himmelens navn gjør du det?

Det er akkurat samme muskel som holder tiss inne, kegel. 🤗

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å drite i å legge deg oppi andres valg? 

Har brukt tampong siden jeg var 10 år og kommer alltid til å bruke det.
Forsøkte menskopp tre ganger, men den var ubehagelig og urenslig. Siste gangen så havnet den litt på skrå, slik at det ble klin umulig å få tak i den. Sleit med å få den ut i en evighet og ble helt desperat. Etter det så gikk den i søpla. Ei venninne opplevde det samme og at vakuumene satt bomfast, måte bruke pinsett for å få den ut og fikk et sår i kjeden på grunn av det.  Menskopp er også veldig urenslig på offentlige steder. Det blir blod på hendene, ikke én finger som det blir på sitt meste med tampong. Veldig upraktisk når det ikke vask i båsene. 

Fint for deg at du vil bruke det, men ikke forsøke å tvinge din mening over på andre. Miljøet er kanskje viktigst for deg, men for meg så er renslighet og det praktiske det viktigste. Lær deg å respekter at folk har forskjellige meninger. 

Anonymkode: e490a...200

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det er upraktisk. Dessuten er det ikke alle som er heldig med mens. Med styrtblødninger, mye kramper, smerter og STORE blødninger nytter det ikke med noe sånt. Måtte tømt den hele tiden, ikke alle steder det er mulig. Jeg kan blø igjennom de største tampongene på 5 minutter i de verste periodene. Med tampong merkes det når de er fulle og kan lekke. Dessuten er det mange som sliter med å få de ut, enkelte har måttet gå til legen fordi vakuumet blir så stort at den ikke kommer ut. Så nei, dette er ikke et alternativ for alle. 

Anonymkode: 79117...a0c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Tøybind er også en herlig ting da💚

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Det er akkurat samme muskel som holder tiss inne, kegel. 🤗

Det der er BARE tull, og det vet du. Det nytter ikke å stenge inngangen helt. Vi snakker ikke om å holde på plass kegelkuler, men noe flytende. Og et lite nys, så går dette rett vest. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Har bakovervendt livmor, så menskopp funker dårlig på meg. 

Anonymkode: 8af9f...ef8

• Liker 1
Skrevet
-venter- skrev (2 minutter siden):

Tøybind er også en herlig ting da💚

Tøybind er best 🙌🏼

Anonymkode: 9be19...c40

• Liker 4
Skrevet

Kjekt for deg da. Jeg har endometriose, hopper over mensen, og vet aldri om jeg bare små-blør et par dager eller får to ukers blødning. Det kombinert med annen kronisk sykdom gjør menskopp ubrukelig for mitt behov. 

At du liker det betyr ikke det fungerer for alle, spesielt de med ulike funksjonshemninger og nedsatt funksjonsevne. Det er mange av oss det gjelder.

Anonymkode: 1dd1e...b31

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (24 minutter siden):

Hvor mye «ukjente kjemikalier» putter vi ikke i munnen hver dag? Smører oss med? Puster inn? Alkohol, for eksempel, er jo ren og skjær gift, men vi trøkker det i oss likevel.

Jeg har overlevd så langt, og jeg tror jeg overlever en stund til…

Noen av oss forsøker altså å begrense antall ukjente kjemikalier, og kun bruke de vi føler vi MÅ bruke. 
Og jeg er sikkert ikke alene om å være allergisk mot en del stoffer andre ukritisk bruker på kroppen sin heller. 

Nå har ikke jeg forsøkt menskopp. Først var jeg skeptisk, og så har jeg ikke hatt ordentlig mens på årevis. Og om ikke lenge er jeg i overgangsalderen, så da blir det ikke aktuelt å begynne nå. 
Men tøybind, DET har jeg prøvd. Og etter å ha prøvd det, så er jeg helt sikker på at jeg har kjøpt mitt siste engangsbind. For jeg går aldri tilbake. 
Maken til klam og ekkel følelse skal man lete lenge etter. Snakk om uhygienisk og groplass for sopp og annet i underlivet. 
Tøybindene jeg har kan være litt mer klumpete enn de tynneste engangsene. Men til gjengjeld merker jeg knapt at jeg har dem på meg. Og det er ikke klammere enn å ha på vanlig truse.

Anonymkode: ae278...5b9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi menskopp ikke sitter godt hos meg. Har bakovervendt livmor og det er umulig å få plassert den koppen riktig. Lekker uansett.

Anonymkode: 4952e...d52

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

lange negler er ikke fint, det er tacky og vulgært og uhygiensk.

Anonymkode: 63969...bbc

Det er din mening ☺️ Lange negler er nydelig det. Sålenge de stelles og ikke er for lange og «heksete» mener jeg. Har selv negler. Bruker lengre tid på håndvask enn folk flest og har alltid neglebørste i vesken. ☺️ 
kunne aldri tenkt meg å styre rundt med en menskopp oppi der og skape rift. Mye heller bare dytte oppi en OB ved hjelp av ett fingerledd. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det der er BARE tull, og det vet du. Det nytter ikke å stenge inngangen helt. Vi snakker ikke om å holde på plass kegelkuler, men noe flytende. Og et lite nys, så går dette rett vest. 

Morsomt at du anonyme bruker på nettet vet hvordan kroppen min fungerer da. 🤣🤣

Selvfølgelig går det helt fint, jeg er jo levende bevis. 

Du klarer vel å holde tisset inne? Så hvorfor er det så sensasjonelt for deg at noen også klarer å holde blod inne? Det er faktisk bare å ta i litt ekstra og holde det sånn...

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis man først skal henge seg opp i et miljøproblem, så ville jeg startet i en av de unødvendige og sløsende- produkt kategoriene. Emballasje til mat og transportemballasje. 

Stadig flere kvinner bruker menskopp, men det kan faktisk ikke godtas "shaming" i hva slags produkter man bruker. Mensen er noe vi ikke velger å ha, og må forholde oss til uansett. Da får de heller fortsette å produsere miljøvennlige alternativer til bind og tamponger. 

Jeg står ikke på et offentlig toalett og fingrer meg selv i forsøket på å få tak i en menskopp som jeg må tømme, rengjøre og stappe oppi igjen mens folk kjøper produkt på produkt pakket inn i hver sin lille plastpose som havner i havet ved første vindkast. 

Anonymkode: 22fdc...5c7

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Du klarer vel å holde tisset inne? Så hvorfor er det så sensasjonelt for deg at noen også klarer å holde blod inne? Det er faktisk bare å ta i litt ekstra og holde det sånn...

Høres sykt luksus ut da om det hadde vært sånn for alle. Du må ha veldig milde blødninger du da tenker jeg? Hadde aldri fungert for min del med mine blødninger 😅

Anonymkode: d4faf...2d0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir provosert av enkelte innlegg i tråden, som at de som ikke vil bruke menskopp er "hysteriske småjenter" som skammer seg over normale kroppsfunksjoner.

Som småjente ble jeg utsatt for de groveste overgrep, som ungjente gjennomgikk jeg en blindtarmoperasjon som førte til senskader i bukhulen, i form av arrvev og sammenvoksinger av organer - dette ble oppdaget først mange år senere i forbindelse med annen operasjon, og rettet opp. Men da hadde jeg levd i alle de årene med svært kraftige og hyppige mensblødninger, og smerter jeg iblant besvimte av. Som om alt i buken og underlivet hovner og holder på å gå i stykker, og bare det å ha på klær gir mer smerte.

Jeg har alltid brukt bind, aldri klart å bruke tampong. Så for meg har det aldri vært aktuelt med noen kopp, og det synes jeg andre kan respektere.

Anonymkode: 6d04f...e75

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

mmm.. Kanskje om du blør veldig mye så måtte du tømt den oftere. Det er mye mindre behov for å tømme menskoppen en det man tror. 

Tamponger bytta jeg vel sånn, hver tredje, fjerde time på mine tyngste dager, men mensenkoppen har bare et fåtall ganger måtte blitt tømt mer en to ganger om dagen. 

Hvorfor ikke bare prøve i helgene/fridagene dine å se hvordan det er ? 

Jeg glemte forresten å si, at den diggeste forskjellen for meg er at jeg slipper å bli sånn tørr, for tampongen suger jo alt av fuktighet, og en tørr tampong som skal dras ut gjør styggevondt. Men det er ikke et problem med kopp. 

Anonymkode: 11bc5...a23

Jeg blør mye når jeg ikke bruker prevensjon. Da går det i både tampong og bind samtidig, og jeg kan vente maks to timer med bytte.

Akkurat nå er jeg gravid, og den store drømmen er å kvitte seg med hele livmora når dette er over. Har mye smerter, ingen behandling som har hjulpet enda.

Hvis drømmen ikke går i oppfyllelse så skal jeg teste menskopp! Tørre tamponger er det verste i verden, ja. 

Anonymkode: 47312...648

Skrevet

Fordi jeg blør litt mye, og får koagulert blod - vet ikke helt hvordan jeg finner en som passer.. Jeg har ikke orket å sette meg inn i det, pga. utmattelse. Og mensen min er uregelmessig, og hopper ofte over 3 mnd. i slengen, så jeg får den ikke så ofte.

Anonymkode: 839f3...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres sykt luksus ut da om det hadde vært sånn for alle. Du må ha veldig milde blødninger du da tenker jeg? Hadde aldri fungert for min del med mine blødninger 😅

Anonymkode: d4faf...2d0

Skjeden klarer å romme en hel penis, tar man volumet av en penis på 12cm omkrets og 12cm lang så blir det 135,6 cm² = 1,356dl.

De færreste blør 1,356dl mellom hver gang man er på do og tisser. 🤗

De aller fleste har også rom til mye mer enn en liten penis.

• Nyttig 1
Skrevet
19 minutter siden, Blåttvann said:

Du blør lite, eller er en medisinsk sensasjon. 

Testet koppen hjemme noen ganger, men ga det opp. Det gjør rett og slett for vondt å få den inn, og mye verre å få den ut igjen. Pluss at det blir et søl uten like, så helt uaktuelt der det ikke er vask. Og når man blør mye må den byttes ofte, jeg var helt sprengt etter få timer. Hadde ikke vært aktuelt å bruke en hel arbeidsdag. Når den i tillegg lekker blir det ikke noe poeng. Skal heller ikke nevne den forferdelige lyden hvis vakumet plutselig ryker.

Anonymkode: 59279...b0e

• Liker 10
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...