Gå til innhold

Hvorfor fortsetter noen å bruke tampong og bind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går konstant på pilla, men om jeg skulle tatt pause, blir det ob UTEN TVIL

grunnen til det er at jeg vil få blodet ut av meg. Ikke samle det i en propp, for når man tar ut proppen, så får man ikke ut alt, og bare setter proppen inn igjen og samler det som ikke kom ut, opp i proppen igjen 

I mitt hodet så skjønner jeg ikke hvordan man får ut blodet, bare ved å ta ut proppen…… man kan ikke akkurat skylle vann oppi der heller 

Gjerne forklar meg 🙈

Anonymkode: 19edd...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Går konstant på pilla, men om jeg skulle tatt pause, blir det ob UTEN TVIL

grunnen til det er at jeg vil få blodet ut av meg. Ikke samle det i en propp, for når man tar ut proppen, så får man ikke ut alt, og bare setter proppen inn igjen og samler det som ikke kom ut, opp i proppen igjen 

I mitt hodet så skjønner jeg ikke hvordan man får ut blodet, bare ved å ta ut proppen…… man kan ikke akkurat skylle vann oppi der heller 

Gjerne forklar meg 🙈

Må vi først forklare hva en ob er? Det du skriver gir lite mening? Tar man den ut renner jo resten av blodet ut. Men det kommer selvsagt mer, så noe blir jo værende. Men heller det enn å gå og kjenne at det renner hele tiden. 

Anonymkode: 59279...b0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må vi først forklare hva en ob er? Det du skriver gir lite mening? Tar man den ut renner jo resten av blodet ut. Men det kommer selvsagt mer, så noe blir jo værende. Men heller det enn å gå og kjenne at det renner hele tiden. 

En ob suger til seg alt som er der som en svamp 😜 ikke det beste for fuktigheten der nede, men man får alt ut. Blir det for tørt kan man bruke en mindre strørrelse, man finner fort ut av det

i koppen må det vell bli vakuum når man drar den ut? Kanskje kroppene våres er forskjellige, og det er derfor man ønsker forskjellig produkt. For min kropp bruker flere timer på å dytte ting naturlig ut der, den tyngdekraften tar tid hos meg 😂 det ville aldri bare rent ut og  vipps, jeg hadde vært tømt…

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 9.38):

Jeg har brukt menskopp i tiår. Det er renslig, enkelt og miljøvennlig. Slike artikler får meg til å bli litt sint. Det er en gigantisk industri der ute som bare produserer søppel. :(

Anonymkode: 95d69...76b

Ikke alle er komfortable med å bruke menskopp, og det skal ikke tvinges på noen.

Jeg har selv gått over til å bruke mensentruse, pga. comfort. Men har brukt normale bind i mange år, og jeg kjenner ikke et sekund på at det er feil.

Om noen ønsker å bruke tampong, bind, menskopp, vaskbare bind, mensentruse eller noen av de andre mulighetene vi har, så er alt like greit. Det som er aller viktigst at personen som blør har det komfortabelt. Og vi kan ikke gå rundt å spre «mensen skam» på alle som velger et annet alternativ enn oss selv. Det har vært mer en nok skam rundt dette med mensen opp gjennom årene, og det passer ikke inn i 2022.

Anonymkode: 59c1f...938

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje kroppene våres er forskjellige, og det er derfor man ønsker forskjellig produkt. 

Ja kanskje det ja, men vet ikke om TS kjøper den forklaringen. 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 13.32):

Det finnes ikke tror jeg. Det eneste jeg vet om er å brenne av livmorslimhinnen. Men da må du vite at du ikke skal ha (flere) barn.

Anonymkode: 0b60d...c60

Anonymus Notarius skrev (På 12.8.2022 den 15.31):

Det finnes ikke. Dersom man ikke kan/vil bruke hormonprevensjon, men ønsker å slippe mensen, må man fjerne livmor og/eller eggstokker. For å få innvilga en sånn operasjon holder det nok ikke å si at man vil slippe mensen ;) Men mulig det går an å gjøre det privat? :vetikke: Man må ha gode grunner (store smerter, ekstreme blødninger) for å få innvilga det offentlig, i alle fall. Og husk at hvis man fjerner eggstokkene, kommer man i overgangsalderen.

(fjerning av livmor og/eller eggstokker er ikke det samme som sterilisering - da kutter man bare egglederne, og har fortsatt mensen som før)

Har du prøvd hormonspiral? Det er vel den hormonprevensjonen med minst hormoner, spesielt de minste, de man bare kan ha i 2-3 år (den "vanlige" kan man ha i 5 år, den inneholder litt mer hormoner).

Jeg er fult klar over hvor få alternativer det er for de som ikke tåler hormoner, men den jeg svarer skriver at hun ikke skjønner at folk ikke bare bruker prevensjon som stopper mensen, og uttaler seg som om at det finnes en fasit som passer for alle.

Men det er dette TS også gjør når hun ikke har forståelse for at mange av oss ikke kan bruke menskopp.

Poenget mitt at er kvinnehelse ikke har en fasit, vi er alle forskjellige, vi har ulike preferanser og behov å ta hensyn til, uansett om det er prevensjon eller mensbeskyttelse. Og når kvinner selv utviser svært lite forståelse for det, så kommer det til å ta svært lang tid før vi får ett skikkelig fokus på kvinnehelse ellers også.

Vi bør heller stå sammen å si "vi er alle forskjellige, noen er vide, noen er trange, noen er våte, noen er tørre, noen er ømfintlig, noen tåler mye, noen tåler ikke hormoner, andre tåler ikke kondomer, vi er alle forskjellige, vi bør behandles og respekteres deretter!"

Anonymkode: eaade...9c2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Blåttvann skrev (På 12.8.2022 den 10.52):

Man må knipe hele tiden, man kan ikke vente til blodet kommer så langt ned i skjeden at det er på vei ut, det sier seg selv at det er for sent da.

Vet ikke hvorfor jeg føler du er en mann som er inne og troller her inne. Jeg kan også med letthet knipe og holde urinen inne lenge om jeg er tissetrengt. Gjør også knipeøvelser jevnlig. Men jeg blør mye og ofte, og som en skrev her er livmortappen min langt nede. Jeg har prøvd å knipe inn blod når jeg går ut av dusjen av og til, men det har likevel sildret ned bena før jeg får på håndkleet Så jeg tror du blør ekstremt lite isåfall. 

Anonymkode: 7bf00...1b8

• Liker 5
Skrevet
Blåttvann skrev (På 12.8.2022 den 17.53):

Jeg sover aldri med beskyttelse, så trenger heldigvis ikke nattbind. Våkner hvis blodet er på vei til å renne ut, men stort sett kommer det ikke ut før jeg setter meg på do om morningen og "slipper opp" og da ser det ut som en ren massakr

Da sover du veldig lett! Du sier og at det stort sett ikke kommer noe før om morningen. Da forstår jeg jo at du kan sove uten. For meg som sover tungt hadde det sett ut som en massakre FØR jeg sto opp om jeg sov uten bind😆

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvorfor jeg føler du er en mann som er inne og troller her inne. Jeg kan også med letthet knipe og holde urinen inne lenge om jeg er tissetrengt. Gjør også knipeøvelser jevnlig. Men jeg blør mye og ofte, og som en skrev her er livmortappen min langt nede. Jeg har prøvd å knipe inn blod når jeg går ut av dusjen av og til, men det har likevel sildret ned bena før jeg får på håndkleet Så jeg tror du blør ekstremt lite isåfall. 

Jeg blør ikke ekstremt lite, men jeg holder altså blodet inne. Da jeg brukte ob brukte jeg blå eller rosa størrelse. Grønn ble for stort for meg, fikk den ikke ut igjen.

Jeg har ikke mer å si om denne saken, dere får tro hva dere vil.

Skrevet

Med de grønne OB tamponger trenger jeg aldri bekymre meg. Lekker aldri og trenger ikke tenke stort på mensen, som jeg hater hater hater og hater.  Eneste positive med å bli gammel, slipper det faenskapet etter hvert. 

Anonymkode: 6f872...fca

Skrevet

Vel, folk får hemoroider av menskopp, så nei takk. 

Anonymkode: 3cab5...731

• Liker 1
Skrevet

Har aldri prøvd menskopp, og tror ikke det vil erstatte tampong for meg noengang.

Synes det virker veldig ekkelt å rengjøre den koppen. Hvordan gjør man egentlig det? Og gjør dere det hjemme hos andre også? Får litt noia av tanken på at noen hadde rengjort menskoppen sin i den vasken jeg bruker når jeg vasker fjeset på kvelden.
Har hørt at noen koker den i en gryte… Og tenker bare at jeg aldri noensinne ville ha spist middag hos dem 😄

Anonymkode: be0b5...e62

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

la nå folk bruke det dem vil. om det er bind eller tampong, kopp eller truse, whatever.

Anonymkode: 47fa7...be2

det er vel ingen som sier at folk ikke får bruke hva de vil?

Jeg har lest hele tråden, og ser at det er mange som har gode og saklige grunner til å ikke bruke menskopp.

Jeg synes likevel ts stiller et betimelig spørsmål.

Sannsynligvis er det en stor gruppe kvinner som lett kunne brukt det, som ikke gjør det av grunner som f.eks vane/liker ikke nyheter/litt mangel på kunnskap om produktet/har ikke kommet så langt/har ikke hørt om det/er litt forutinntatt osv. Det er klart det er et stort potensiale i den gruppen for å redusere søppelberget. Men denne gruppen har ikke svart i tråden i noen særlig grad. 

Anonymkode: 04de8...579

• Nyttig 1
Skrevet
Blåttvann skrev (På 11.8.2022 den 15.20):

Har ikke klart å få en menskopp til å sitte som den skal. De folder seg ikke ut, uansett hvordan jeg bretter den før innsett.

Den ene gangen det gikk så gjorde det ekstremt vondt å fjerne koppen.

Det er også veldig vondt å rote rundt i skjeden når den er ekstra sensitiv under mens.

Nå bruker jeg ingenting. Holder bare mensen inne til jeg må tisse og så slipper jeg både tiss og mens rett i toalettet.

Som du sikkert har forstått er vi mange som ikke forstår det du skriver. Ikke at man ikke forstår ordene du skriver, men hvordan dette fungerer.

Jeg sier ikke at dette ikke er mulig, for som du skriver selv er dette slik din kropp fungerer. Og det må være supert for deg.

Men eneste jeg har hørt om en slik komme tar, om å «holde alt inne til man er på toalettet og bare slippe det ut der». Det er skrevet av menn som ikke forstår seg på kvinnekroppen. Og mange kvinner (på YT, podcast, twitter ol), gjør direkte narr av en slik kommentar for det er ikke slik det fungerer (for de aller fleste av oss). Altså etter min erfaring er du i en ganske liten minoritet av kvinner som «kan holde mensen inne». På denne måten. Grunnen bak all responsen på det du har skrevet. Jeg beklager virkelig at du kanskje føler at du må forsvare deg selv, men vi er nok ganske mange som er litt sjokkert over at noen har denne muligheten. Og det går ikke på at man ikke har trente muskler. Jeg gjør kegel trening minst 10 min om dagen 5 dager i uken, jeg har muskler. Og kanskje jeg ville klart å holdt igjen en litt svær geleklump (koagel), men å direkte holde igjen mensen til jeg er på toalettet er uaktuelt.

Ikke minst de aller fleste går ikke rundt å kniper for å holde tiss inne. Når man skal tisse sender hjernen to signaler ut. Et av dem ber musklene rundt blæra om å trekke seg sammen, for å presse urin ut. Det andre signalet ber musklene rundt lukkemuskelen slappe av for å slippe ut urin. De som sliter med inkontinens har som oftest en for slapp muskulatur, slik at i normaltilstanden (ikke bevist å knipe, men å bare være) har de ikke sterk nok muskulatur til at urin holdes inne, og de vil da kunne måtte knipe for å holde igjen og prøve å nå et toalett før det går galt.

Kniping kan hjelpe oss uten inkontinens også, da om man er skikkelig tissetrengt, så må man kanskje holde litt ekstra igjen, nettopp fordi man direkte kjemper mot det kroppen ønsker å gjøre; trekke sammen musklene i blæra og få bekkenbunnen til å slappe av.

Ikke minst er det vanskelig for mange av oss å forstå at man kan knipe såpass mye at vagina helt lukker seg. En ting er å knipe rundt en finger eller penis, men å totalt lukke åpningen er litt uforståelig (og det går ikke på om man er vid eller ikke, jeg får kun inn en finger). Det er tross alt en del væske (i tillegg til vev) som skal ut, og væske er ikke noe som er kjent for å stoppes enkelt via en litt lukket åpning, man trenger en helt stengt åpning for å få det til.

Anonymkode: 59c1f...938

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

det er vel ingen som sier at folk ikke får bruke hva de vil?

Jeg har lest hele tråden, og ser at det er mange som har gode og saklige grunner til å ikke bruke menskopp.

Jeg synes likevel ts stiller et betimelig spørsmål.

Sannsynligvis er det en stor gruppe kvinner som lett kunne brukt det, som ikke gjør det av grunner som f.eks vane/liker ikke nyheter/litt mangel på kunnskap om produktet/har ikke kommet så langt/har ikke hørt om det/er litt forutinntatt osv. Det er klart det er et stort potensiale i den gruppen for å redusere søppelberget. Men denne gruppen har ikke svart i tråden i noen særlig grad. 

Men hvorfor hylle menskopp som det ultimate alternativet for å redusere søppel når det 1: finnes flere gode alternativer til gjenbrukbare mensprodukter og 2: menskopp er det gjenbrukbare alternativet flest har problemer med å bruke (både mtp utfordrende å plassere og fysiske problemer) og er mest komplisert å rengjøre? 

Er det ikke bedre å slå et slag for gjenbrukbare mensprodukter generelt, i  stedet for å gjøre sånn som TS og gå aggressivt ut mot alle som ikke bruker hennes alternativ? 

Anonymkode: 11f66...97a

• Liker 5
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Ja kanskje det ja, men vet ikke om TS kjøper den forklaringen. 😄

Tror nok tøybind man kan bruke om igjen går for det samme for TS , siden ikke har plast i seg og forsøpler ikke like mye som engangs :) 

Anonymkode: 2ef86...590

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor hylle menskopp som det ultimate alternativet for å redusere søppel når det 1: finnes flere gode alternativer til gjenbrukbare mensprodukter og 2: menskopp er det gjenbrukbare alternativet flest har problemer med å bruke (både mtp utfordrende å plassere og fysiske problemer) og er mest komplisert å rengjøre? 

Er det ikke bedre å slå et slag for gjenbrukbare mensprodukter generelt, i  stedet for å gjøre sånn som TS og gå aggressivt ut mot alle som ikke bruker hennes alternativ? 

Jeg synes ikke ts er spesielt aggressiv. Men jeg stusser over den negative tonen i en del av svarene, blant annet ditt. Hun bare spør. Jeg bruker heller ikke menskopp, men jeg blir ikke personlig fornærmet over at ts spør. Jeg synes dere overreagerer voldsomt. Sure folk rett og slett?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes ikke ts er spesielt aggressiv. Men jeg stusser over den negative tonen i en del av svarene, blant annet ditt. Hun bare spør. Jeg bruker heller ikke menskopp, men jeg blir ikke personlig fornærmet over at ts spør. Jeg synes dere overreagerer voldsomt. Sure folk rett og slett?

Det blir litt mye sinna og "det er jo så enkelt", når det for veldig mange faktisk ikke er så enkelt med menskopp. Vil det ikke fremme saken bedre å trekke fram enklere alternativer som flere kan tenke seg å bruke? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden smaker av mensenskam, nedlatenhet og misjonering. "Hvorfor gjør dere slik når måten jeg gjør det på er sååå mye bedre for miljøet og for dere". Mensen er dessverre fortsatt befengt med skamfølelse og formuleringen i TS er intet unntak. 

Anonymkode: 89389...b25

• Nyttig 2
Skrevet

Av samme grunn som at ikke alle bruker tøybleier på barna sine, vil jeg tro. Det er styrete med alt man må drive å vaske. Og ikke alle offentlige toaletter har vask inne i «båsen». Jeg ville følt det ubehagelig å stå i garderoben på jobb og vaske menskoppen. Da er det lettere å bare kaste bindet/tampongen i søpla.

Anonymkode: 86fe5...19b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...