Gå til innhold

Hvorfor fortsetter noen å bruke tampong og bind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker kun bind. Jeg synes det er ukomfortabelt å stikke ting inn i dåsa, rett og slett. 

Dessuten har jeg kraftige menstruasjonsblødninger (p.g.a PCOS) de få gangene jeg faktisk får mensen, så tampong, mensenkopp og hvilke andre duppeditter som finnes, hadde ikke fungert på meg. Såpass godt kjenner jeg kroppen min. 

Gjør meg ingenting å bruke bind og kommer til å fortsette med det fremover også... 😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er menskopp mer miljøvennlig enn tøybind og menstruser? 

Anonymkode: ba242...25b

• Liker 4
Skrevet

Jeg har brukt tøybind siden det bare var sære NU'ere som drev med det og de måtte bestilles fra Sverige og har stort sett vært fornøyd med det. Tanken på å gå rundt hele dagen med en plastdings der oppe, eller i det hele tatt bruke mensbeskyttelse som ikke er absorberende, er svært lite tiltalende. 

Mensen er noe av det mest private og intime og personlige (og for mange det mest ubehagelige) kroppen driver med på jevnlig basis, og et område hvor det virkelig bør være opp til enhver å ta de valgene man er mest komfortabel med. Jeg er for øvrig 40+, med et avslappet forhold til kroppen min og dens funksjoner, men de periodene hvor jeg blødde enorme mengder i månedsvis i strekk, var konstant redd for å blø gjennom og kunne oppleve at blodet rant nedover leggene mine når jeg reiste meg (gynekologen anbefalte hormonspiral og det endret livet mitt) - det var faktisk og helt uhysterisk ekkelt, og en menskopp i det sølet der hadde bare gjort ting verre. Alle blør ikke i små, kontrollerte og forutsigbare mengder.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg prøvde menskopp, men fikk den ikke ut igjen uten hjelp. Var ikke særlig høy i hatten når samboeren (som ikke er glad i blod) måtte graaaave den ut av meg etter jeg selv hadde prøvd i flere timer selv.

Holder meg til tampong jeg, selvom det ikke er kjekt å vite hvor mye dritt det er i dem.

Anonymkode: 01a15...94e

• Liker 10
Skrevet
Portia Catonis skrev (4 timer siden):

Fordi det er sånn ca 10.000.000 andre ting man kan gjøre som har større miljøgevinst enn å kutte ut et par bomullsdotter i måneden… 

Men nå gikk altså artikkelen på at det viser seg at tamponger IKKE er bomullsdotter slik mange tror. Det er faktisk noe plast og kjemikalier og greier i det. 

Det er altså ikke miljøgevinsten av å bytte som bør være målet, men helsegevinsten ved å ikke putte plast og ukjente kjemikalier opp i kroppen. 

Anonymkode: ae278...5b9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir det ikke gris når dere tar den ut for tømming?

Tips om en god en?

Anonymkode: 43fd7...273

Gjest Ramona1970
Skrevet

Jeg brukte menskopp og tøybind de siste årene før jeg kom i overgangsalderen, og irriterte meg over at jeg ikke hadde funnet det før! Aldri mer klamme bind eller ekle tamponger, helt fantastisk. Jeg brukte Flerurcup og tøybindene fra Myllymuksut som jeg fant på den nå nedlagte tøybleia.no.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du er turner og står mye på hendene/hodet f.eks, renner blodet tilbake fra menskoppen og ut i underlivet? For så å renne tilbake til koppen igjen når du snur deg? 🤢

Ser ingen har svart deg, så jeg skal prøve så godt jeg kan. 

Når du skriver ut i underlivet, så skjønner jeg ikke helt hva du mener ? 

Kjeden er formet som en pølse (ish) og så har man en livmortapp som leder til livmoren. Tappen kan være plassert litt forskjellig. For meg som har bakovervendt livmor ligger tappen på baksiden, og ikke helt øverst i kjeden engang. No worries. Kjeden i seg selv går ikke uendelig innover, den har en naturlig stopp. For mange er stoppen livmorstappen øverst, for meg er det ikke det, det er bare en slutt på kjeden i seg selv. 

(sidenotis, det kan være ganske greit å vite hvor din egen livmortapp er plassert i kjeden din, for om du lurer på hvorfor det kan gjøre vondt om du har sex i noen stillinger eks, så kan det være fordi plasseringen av din livmorstapp sitter en plass som gjør noen stillinger kleine/vonde) 

Mensenkoppen plasserer jeg "rundt" livmorstappen, og da kan ikke blodet renne ut av kjeden. om jeg gjør yoga eller sover, så pipler ikke blodet tilbake inn i livmorstappen, den er nemlig ganske tett. Om blodet hadde gjort det så hadde ikke det vært noe krise heller, det kommer jo ut igjen, som vi alle vet. Derfor har vi kramper når vi har mensen, for å støte ut alt fra livmoren. 

Jeg kjenner overhode ikke rennende bevegelser eller noe når jeg har mensenkoppen i, så om det var følelsen du er redd for så kan jeg betrygge deg med at den finnes ikke for meg. 

TIl andre som spurte ang hygiene på toaletter etc. 

Jeg tømmer koppen min to ganger om dagen, en om morningen og en om kvelden. Da vasker jeg koppen i godt og varmt vann og såpe.

Det har skjedd at jeg kjenner at den begynner å bli grådig full midt på dagen (for meg kjenner jeg luftbobler som presses ut, siden den blir full så må lufta en plass xD) om jeg er på et toalett som ikke har vask eller noe så bare tar jeg den ut, tømmer den i toalettet, tørker over med toalettpapir og setter tilbake. Jeg får ikke blod på hendene, men jeg har jo gjort dette mange ganger. Jeg har grisa mer med tamponger tidligere, uhell skjer jo av og til. 

Det er ikke krise om den ikke vaskes en gang i blant.

Etter mensen er over så steriliserer jeg koppen med å helle kokende vann over den etter at jeg har grundig vasket den. 

Jeg har også lange negler, og siden lange negler er litt uhygienisk i seg selv så vasker jeg under neglene hver dag. Jeg får ikke blodansamlinger under neglene mine, selv med bruk av mensenkopp, Når man har lært seg å bruke den så er det ganske greit å ta den ut uten søl. 

Ble et langt innlegg, men moralen i historien er: gjør det som fungerer for deg. 

Anonymkode: 11bc5...a23

• Nyttig 6
Skrevet

Har brukt menskopp og tøybind i femten år. Aldri i verden om jeg ville brukt engangsbind eller tamponger igjen. Det lukter, er klamt og ekkelt og det produserer ENORME mengder avfall. Fysj! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå gikk altså artikkelen på at det viser seg at tamponger IKKE er bomullsdotter slik mange tror. Det er faktisk noe plast og kjemikalier og greier i det. 

Det er altså ikke miljøgevinsten av å bytte som bør være målet, men helsegevinsten ved å ikke putte plast og ukjente kjemikalier opp i kroppen. 

Anonymkode: ae278...5b9

Hvor mye «ukjente kjemikalier» putter vi ikke i munnen hver dag? Smører oss med? Puster inn? Alkohol, for eksempel, er jo ren og skjær gift, men vi trøkker det i oss likevel.

Jeg har overlevd så langt, og jeg tror jeg overlever en stund til…

• Liker 9
Skrevet

Fordi jeg trives med å bruke tamponger og bind. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har brukt menskopp i tiår. Det er renslig, enkelt og miljøvennlig. Slike artikler får meg til å bli litt sint. Det er en gigantisk industri der ute som bare produserer søppel. :(

Anonymkode: 95d69...76b

Fordi menskoppen aldri ga seg med å lekke. Ble for utrygt. En sånn kopp lekker ikke LITT, liksom.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi jeg ikke vil ha fremmedlegemer inne i kroppen og tenker at det som vil ut bør få komme ut for min egen sikkerhet. 

Derfor bruker jeg bind. Hvis det er tungt å svelge for deg kan jeg sikkert sy noen bind jeg kan vaske, altså. 

Anonymkode: b2822...1d1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (Akkurat nå):

Fordi menskoppen aldri ga seg med å lekke. Ble for utrygt. En sånn kopp lekker ikke LITT, liksom.

Hvis den lekker er den enten satt inn feil eller så er det ikke riktig størrelse eller type kopp for deg. Jeg måtte bytte merke etter jeg fikk fjerde barnet, da hadde skjeden min forandret litt fasong og den gamle koppen passet ikke så godt lenger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser ingen har svart deg, så jeg skal prøve så godt jeg kan. 

Når du skriver ut i underlivet, så skjønner jeg ikke helt hva du mener ? 

Kjeden er formet som en pølse (ish) og så har man en livmortapp som leder til livmoren. Tappen kan være plassert litt forskjellig. For meg som har bakovervendt livmor ligger tappen på baksiden, og ikke helt øverst i kjeden engang. No worries. Kjeden i seg selv går ikke uendelig innover, den har en naturlig stopp. For mange er stoppen livmorstappen øverst, for meg er det ikke det, det er bare en slutt på kjeden i seg selv. 

(sidenotis, det kan være ganske greit å vite hvor din egen livmortapp er plassert i kjeden din, for om du lurer på hvorfor det kan gjøre vondt om du har sex i noen stillinger eks, så kan det være fordi plasseringen av din livmorstapp sitter en plass som gjør noen stillinger kleine/vonde) 

Mensenkoppen plasserer jeg "rundt" livmorstappen, og da kan ikke blodet renne ut av kjeden. om jeg gjør yoga eller sover, så pipler ikke blodet tilbake inn i livmorstappen, den er nemlig ganske tett. Om blodet hadde gjort det så hadde ikke det vært noe krise heller, det kommer jo ut igjen, som vi alle vet. Derfor har vi kramper når vi har mensen, for å støte ut alt fra livmoren. 

Jeg kjenner overhode ikke rennende bevegelser eller noe når jeg har mensenkoppen i, så om det var følelsen du er redd for så kan jeg betrygge deg med at den finnes ikke for meg. 

TIl andre som spurte ang hygiene på toaletter etc. 

Jeg tømmer koppen min to ganger om dagen, en om morningen og en om kvelden. Da vasker jeg koppen i godt og varmt vann og såpe.

Det har skjedd at jeg kjenner at den begynner å bli grådig full midt på dagen (for meg kjenner jeg luftbobler som presses ut, siden den blir full så må lufta en plass xD) om jeg er på et toalett som ikke har vask eller noe så bare tar jeg den ut, tømmer den i toalettet, tørker over med toalettpapir og setter tilbake. Jeg får ikke blod på hendene, men jeg har jo gjort dette mange ganger. Jeg har grisa mer med tamponger tidligere, uhell skjer jo av og til. 

Det er ikke krise om den ikke vaskes en gang i blant.

Etter mensen er over så steriliserer jeg koppen med å helle kokende vann over den etter at jeg har grundig vasket den. 

Jeg har også lange negler, og siden lange negler er litt uhygienisk i seg selv så vasker jeg under neglene hver dag. Jeg får ikke blodansamlinger under neglene mine, selv med bruk av mensenkopp, Når man har lært seg å bruke den så er det ganske greit å ta den ut uten søl. 

Ble et langt innlegg, men moralen i historien er: gjør det som fungerer for deg. 

På min jobb har vi bare båser uten vask. Det ville jo ikke bare vært en gang i blant, men hver dag, kanskje flere ganger om dagen. Det er kanskje ikke like greit?

Har som sagt ikke gjort store jobben med å sette meg inn i det, men det er disse toalettene på jobb som har stoppet meg😅

Anonymkode: 47312...648

• Liker 3
Skrevet

Menskopp funker ikke for alle. Jeg takler det ikke. Bruker tøybind da, så det får være godt nok bidrag til miljøet. 

Anonymkode: 9be19...c40

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På min jobb har vi bare båser uten vask. Det ville jo ikke bare vært en gang i blant, men hver dag, kanskje flere ganger om dagen. Det er kanskje ikke like greit?

mmm.. Kanskje om du blør veldig mye så måtte du tømt den oftere. Det er mye mindre behov for å tømme menskoppen en det man tror. 

Tamponger bytta jeg vel sånn, hver tredje, fjerde time på mine tyngste dager, men mensenkoppen har bare et fåtall ganger måtte blitt tømt mer en to ganger om dagen. 

Hvorfor ikke bare prøve i helgene/fridagene dine å se hvordan det er ? 

Jeg glemte forresten å si, at den diggeste forskjellen for meg er at jeg slipper å bli sånn tørr, for tampongen suger jo alt av fuktighet, og en tørr tampong som skal dras ut gjør styggevondt. Men det er ikke et problem med kopp. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Lorieen skrev (3 minutter siden):

Hvis den lekker er den enten satt inn feil eller så er det ikke riktig størrelse eller type kopp for deg. Jeg måtte bytte merke etter jeg fikk fjerde barnet, da hadde skjeden min forandret litt fasong og den gamle koppen passet ikke så godt lenger. 

Jeg gjorde ingenting nytt, den begynte bare plutselig å lekke flere ganger etterhverandre og jeg prøvde til og med en annen str. Så ga opp til slutt. Hadde da først brukt det i flere måneder uten problemer.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke klart å få en menskopp til å sitte som den skal. De folder seg ikke ut, uansett hvordan jeg bretter den før innsett.

Den ene gangen det gikk så gjorde det ekstremt vondt å fjerne koppen.

Det er også veldig vondt å rote rundt i skjeden når den er ekstra sensitiv under mens.

Nå bruker jeg ingenting. Holder bare mensen inne til jeg må tisse og så slipper jeg både tiss og mens rett i toalettet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (4 minutter siden):

Jeg gjorde ingenting nytt, den begynte bare plutselig å lekke flere ganger etterhverandre og jeg prøvde til og med en annen str. Så ga opp til slutt. Hadde da først brukt det i flere måneder uten problemer.

Jeg hadde dette problemet til jeg skjønte hvor livmortappen min var, min er ganske langt nede, og jeg stappa rett å slett koppen over og bomma helt, og da ble det jo naturligvis lekkasje. Kan det være det ? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...