Gå til innhold

Hvordan løse dette rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bare si at samboer ønsker å støtte meg så mye som mulig i denne situasjonen. Spørsmålet er hva som er rettferdig: 

Samboer tjener idag 1 450 000, jeg tjener rundt det samme. 

Nå som vi venter felles barn ønsker vi at en av oss tar en mindre krevende stilling i en periode. Dette vil for min del medføre noe tilleggsutdanning og at jeg kan være hjemme med barnet til hun er 1 år og 8 måneder eller 2 år. 

Jeg vil få kontantstøtte, men utover det ingen annen inntekt. Jeg synes det blir feil å ta opp studielån når jeg gjør dette til gode for familien AS. 

I utgangspunktet tenker jeg vel at han bør betale alt av faste og løpende kostnader, samt sette av 100% i permisjonssparing for meg. 

Jeg vil jo uansett tape MYE sammenlignet med det jeg tjener idag, men jeg føler at dette iallfall er ca rettferdig. 

Tar gjerne imot tanker og innspill.🙂

Anonymkode: d0377...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg, siden dere begge tjener såpass godt som dere gjør. Faktisk tre ganger mer enn medianlønn i Norge, hver av dere. Du har alle muligheter med en slik lønn, kan gjøre akkurat som du vil. God mulighet til å spare mye. 

Men, såklart - av prinsipp, har du et viktig poeng. Han skal kompensere det du taper på å være hjemmeværende. Dette er en vel så viktig jobb. Stå fast på det.

Anonymkode: 76992...a1b

Skrevet

Hva jobber dere med? Hørtes ut som mye styr for å være hjemme knapt ett år ekstra. Kan ikke begges jobber tilpasses såpass at dere heller f.eks. får til korte dager i barnehagen i et par år (en starter tidlig, en starter senere, hjemmekontor etc.)? Med den lønna ville jeg nok bare spart opp felles til å ta et år ekstra permisjon, en eller begge. 

Anonymkode: 0b4e5...6e8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde tatt studielån hvis jeg var deg, evnt bare delen som er stipend. Gratis penger hvis du består.

Anonymkode: ba2ae...b18

• Liker 1
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke ta opp studielån hvis dette er en felles avgjørelse. Jeg skjønner ikke hvorfor det er et tema en gang hvis han er en bra fyr. Hvem har kommet med forslaget?

Skrevet

Hva synes mannen din virker som rettferdig? Er han uenig med deg? Tenker at det er kjempeviktig at han kompenserer for pensjonssparing som du taper iallefall. Og med den inntekten høres det naturlig ut at han dekker løpende utgifter hjemme. Hvor mye sitter han evt igjen med når alt dette er betalt? Mer enn du får utbetalt i kontantstøtte?

Anonymkode: 1423c...43e

• Liker 1
Skrevet

Om dere begge er enige om at en tar ulønnet permisjon  ligger det jo i kortene at den andre må ta det økonomiske. Ta opp lån for å kunne gå hjemme er jo helt vanvittig. Selv om det er et studielån. 

Anonymkode: 1932c...242

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jag skulle gifta mig först i den situationen.

Därefter se till att lägga en budget med gemensam ekonomi där hans inkomst och din kontantstötte läggs gemensamt. Gör det tillsammans.

Samt se till att det pensionssparas åt dig under perioden du är utan inkomst. 

• Liker 2
Skrevet

Om dere er enige om at du skal være hjemme med barnet så lenge ville jeg gjort det sånn: alle penger som kommer inn i familien fra barnet er født og til du er tilbake i vanlig jobb er felles og deles på midten, inkludert hans lønn. Barnet er et felles prosjekt og det økonomiske bør behandles deretter. 

Anonymkode: 0c927...875

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...