AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Mannen har gratis lademulighet på jobb og har bilen på jobb man-fre, 8km hver vei. Jeg tar buss. Er det verdt å kjøpe hybrid bil? Tenker der kan spare oss noe drivstoffutgifter, men vi vil fortsatt være avhengig av bensin/diesel på lengre turer, dager vi kjører mer og i helgene. ønsker å kjøpe bil i sjiktet 150-250k. Ren elbil blir sannsynligvis for dyrt. Anonymkode: 3becf...0d9
Hengebuksvinet Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 (endret) Hadde heller satset på en billig elbil, om du ikke har store krav til bilen. Kommer jo litt an på rekkevidden til hybriden, men anbefaler i utgangspunktet ingen elbil eller hybrid uten å ha lademulighet hjemme. Endret 11. august 2022 av Hengebuksvinet 1
Pås Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Ja, jeg mener det! Jeg har kjørt hybrid-bil i flere år, rekkevidde 35 km. Jeg bruker den typisk til bykjøring, svært sjelden på lengre turer. Det er veldig sjeldent jeg trenger å fylle bensin. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Hengebuksvinet skrev (6 minutter siden): Hadde heller satset på en billig elbil, om du ikke har store krav til bilen. Kommer jo litt an på rekkevidden til hybriden, men anbefaler i utgangspunktet ingen elbil eller hybrid uten å ha lademulighet hjemme. Skjønner, takk for svar! Syns det er vanskelig å finne elbil til den prisen som ikke er knøttliten. Vi skal bare ha en bil, og det blir familiebilen (har baby). Hvorfor velge fossilbil over hybrid? Anonymkode: 3becf...0d9
Snublefot62 Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 Vanlig hybrid (HEV) eller plug-in hybrid (PHEV)? Vanlig hybrid hadde jeg ikke kjøpt i dag. Det er penger å spare på de i drivstoff, men ikke nok til å forsvare kjøpet (mener jeg). Plug-in hybrid hadde jeg i deres tilfelle kun kjøpt om batteriet var stort nok til å dekke tur/retur jobb + litt ekstra, og at en får ladet hver gang en er på jobb. Du sier 8 km en vei og det vil da kreve ca 20 km rekkevidde på batteriet (30 km på vinteren). Så finner dere en plug-in hybrid i deres prisklasse og størrelse med 30 km rekkevidde så hadde jeg valgt det. Da går dere på strøm tur/retur jobb for han, og drivstoff resten av tiden. Her kan det være litt å spare. Ren elbil ville jeg ikke valgt om dere ikke har ladeplass hjemme. Ofte får man ikke nok ladetid på jobb til å lade en vanlig elbil helt opp og man vil derfor være avhengig av hurtiglading. Og det er tidkrevende og dyrt. 1
Hengebuksvinet Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønner, takk for svar! Syns det er vanskelig å finne elbil til den prisen som ikke er knøttliten. Vi skal bare ha en bil, og det blir familiebilen (har baby). Hvorfor velge fossilbil over hybrid? Anonymkode: 3becf...0d9 Fordi hybrider sjelden er drivstoffeffektive uten lading. Selv jeg som lader hjemme, ser at forbruket er høyt nå på sommeren. Men vet at det blir mer økonomisk når vi er tilbake i hverdagen, og all småkjøring blir elektrisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå