Gå til innhold

BRENTE EGEN DATTER FOR Å FÅ GUDS HJELP TIL HEVN-MASSEDRAP

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dommerne 11:30-39

'Jefta avla et løfte til Herren og sa: «Gir du ammonittene i mine hender, skal den første som kommer ut gjennom døren i mitt hus og møter meg når jeg vender velberget tilbake fra krigen mot ammonittene, høre Herren til. Jeg skal bære ham fram som brennoffer.»

Så dro Jefta ut for å kjempe mot ammonittene, og Herren ga dem over i hans hender. Han slo dem og tok landet fra Aroer og bortover mot Minnit, med tjue byer, og området helt til Abel-Keramim. Det ble et stort mannefall, og ammonittene måtte bøye seg under israelittene.

Da Jefta kom hjem til huset sitt i Mispa, kom datteren hans ut imot ham med håndtrommer og dans. Hun var det eneste barnet hans, han hadde ingen sønn eller datter utenom henne. Da han fikk se henne, flerret han klærne sine og ropte: «Å, min datter, for en sorg du volder meg, for en ulykke du bringer! Jeg har gitt Herren et løfte, og jeg kan ikke ta det tilbake.» Da sa hun til ham: «Far, har du gitt Herren et løfte, så gjør med meg som du har sagt, siden Herren har latt deg få hevn over dine fiender, ammonittene. Men en ting vil jeg gjerne at du gir meg lov til», sa hun. «La meg få være fri i to måneder, så jeg og venninnene mine kan gå omkring på fjellene og gråte over at jeg må dø som jomfru.» «Gå du!» svarte han, og han lot henne være borte i to måneder. Så gikk hun omkring på fjellene sammen med venninnene og gråt over jomfrudommen sin.

Da de to månedene var omme, kom hun tilbake til faren, og han gjorde med henne som han hadde lovet.'

Anonymkode: 084df...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff. Han håpet sikkert at det var kona eller en trell eller noen sånne ubetydelige som kom ut, noen det ikke var så nøye med. Jævla dumt løfte da, de hadde sikkert vunnet uansett. 

Anonymkode: 0e066...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Uff. Han håpet sikkert at det var kona eller en trell eller noen sånne ubetydelige som kom ut, noen det ikke var så nøye med. Jævla dumt løfte da, de hadde sikkert vunnet uansett. 

Anonymkode: 0e066...471

Han hadde sikkert en stor plan om å stå ute på tunet og lokke febrilsk på bikkja si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...