AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Jeg har et barn på 1.5 år som plutselig har begynt å klemme fremmede....barnet har aldri gjort det før, og jeg synes ikke det er et sunnhetstegn i det hele tatt. Vi gir barnet mye oppmerksomhet og kjærlighet hjemme så skjønner ikke hvorfor søker klem hos andre. Og spesielt fremmede, har lest mye på nettet og blir bekymret... Barnet kan i en lek eller på tur begynne å løpe bort og klemme en fremmede og så løper tilbake til meg eller far og klemmer ... Vi var nylig på et ferieopplegg med flere familier og der mange barn ville klemme hun hele tiden og aktivitører . I begynnelsen synes vi det var voldsomt og hun trakk seg unna men så begynte hun å gjøre det mye mer... Kan det være at hun fikk det derfra? Kan det være en "periode" som går over? Faren sier selv som liten ville han klemme alle og. Men jeg liker ikke dette.. Anonymkode: 7154c...61f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Det er da helt normalt å gi hverandre en klem. Anonymkode: c2658...44c 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er da helt normalt å gi hverandre en klem. Anonymkode: c2658...44c Ikke til fremmede... Anonymkode: 7154c...61f 4
Belima Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Siden så små barn oftest har lite språk, så viser de følelsene sine ved å eks klemme andre. Deres måte å vise glede, takknemlighet på mm. Hvorfor liker du det ikke? Er du redd for at barnet skal bli smittet av andres bakterier? Både min datter og begge hennes barn gjorde det samme da de var små. Tenkte aldri på at det var "rart" eller farlig. Alle tre vokste det av seg etter hvert. Du bør heller være glad for at barnet ditt er et utadvendt og lykkelig barn. Hva er fremmede, tilfeldige folk på gata? 4 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 I ferien lærte hun at det er greit å klemme alt og alle. Hun er 1.5 år, og har ikke lært å skille mellom 'nye bekjente/venner' (som på ferie) og 'fremmede' ennå. Lær henne hva en fremmed er, og at det ikke er greit å klemme mennesker man ikke kjenner. Anonymkode: ab31b...20a 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 Just now, Belima said: Siden så små barn oftest har lite språk, så viser de følelsene sine ved å eks klemme andre. Deres måte å vise glede, takknemlighet på mm. Hvorfor liker du det ikke? Er du redd for at barnet skal bli smittet av andres bakterier? Både min datter og begge hennes barn gjorde det samme da de var små. Tenkte aldri på at det var "rart" eller farlig. Alle tre vokste det av seg etter hvert. Du bør heller være glad for at barnet ditt er et utadvendt og lykkelig barn. Hva er fremmede, tilfeldige folk på gata? Ja tilfeldige folk på gaten.. selvsagt er jeg glad hun liker å klemme men det kan også være tegn på andre ting .. Anonymkode: 7154c...61f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja tilfeldige folk på gaten.. selvsagt er jeg glad hun liker å klemme men det kan også være tegn på andre ting .. Anonymkode: 7154c...61f Det er tegn på at hun er 1.5 år og har lært på ferie at det er greit å klemme alt og alle. Verken mer eller mindre. Anonymkode: ab31b...20a 8 2
Kristin70 Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja tilfeldige folk på gaten.. selvsagt er jeg glad hun liker å klemme men det kan også være tegn på andre ting .. Anonymkode: 7154c...61f Hva tror du det er et tegn på? Jeg tror dette er temmelig uskyldig og at det går over. 2 1
Belima Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja tilfeldige folk på gaten.. selvsagt er jeg glad hun liker å klemme men det kan også være tegn på andre ting .. Anonymkode: 7154c...61f Hva konkret tror du at det er tegn på da? At du er en dårlig mor? Et så lite barn som ditt "flyr" vel ikke alene i gata? Du/dere holder vel barnet i hånden eller har barnet i vogn siden hun er så liten. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 8 minutter siden, Belima said: Hva konkret tror du at det er tegn på da? At du er en dårlig mor? Et så lite barn som ditt "flyr" vel ikke alene i gata? Du/dere holder vel barnet i hånden eller har barnet i vogn siden hun er så liten. Selvsagt er hun aldri alene. Men er vi på lekeplassen og en annen foreldre står der kan hun løpe bort og vil ha klem,og den fremmede pleier å klemme tilbake. Da prøver jeg stoppe det. Folk synes jo det er hyggelig. Synes bare hun må lære seg at fremmede er fremmede, har andre barn men aldri opplevd de gjøre noe sånt. Mulig jeg legger for mye i det men hørte engang at barn som ikke har det bra med foreldrene sine søker kontakt hos andre Anonymkode: 7154c...61f
Kenelz Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt er hun aldri alene. Men er vi på lekeplassen og en annen foreldre står der kan hun løpe bort og vil ha klem,og den fremmede pleier å klemme tilbake. Da prøver jeg stoppe det. Folk synes jo det er hyggelig. Synes bare hun må lære seg at fremmede er fremmede, har andre barn men aldri opplevd de gjøre noe sånt. Mulig jeg legger for mye i det men hørte engang at barn som ikke har det bra med foreldrene sine søker kontakt hos andre Anonymkode: 7154c...61f Men du vet jo at dette er noe som hun lærte fra ferien? Eller mener du at hun ikke har det godt hos deg? 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 4 minutter siden, Kenelz said: Men du vet jo at dette er noe som hun lærte fra ferien? Eller mener du at hun ikke har det godt hos deg? Selvsagt vet jeg ikke om det er noe hun lærte på ferien men mistenker det,ellers så leser jeg en del barnepsykologi så begynner jo lure. Synes jeg gjør en bra jobb som mor og veldig bevisst på det. Men må jo være lov å spørre her om andre har opplevd lignende atferd hos barnet sitt på den alderen eller om det er normal utvikling. 🤷 Anonymkode: 7154c...61f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 Min yngste var slik. Det var en fase som gikk over. Et veldig sosialt og utadvendt barn! Vi kunne bli litt brydd av dette noen ganger, ikke alle som syntes det var like stas å bli omfavnet av et ukjent barn, men de fleste syntes det var hyggelig🤭 Anonymkode: a1bf4...cb1 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt vet jeg ikke om det er noe hun lærte på ferien men mistenker det,ellers så leser jeg en del barnepsykologi så begynner jo lure. Synes jeg gjør en bra jobb som mor og veldig bevisst på det. Men må jo være lov å spørre her om andre har opplevd lignende atferd hos barnet sitt på den alderen eller om det er normal utvikling. 🤷 Anonymkode: 7154c...61f Det er helt normalt, kanskje du skulle slappet av litt mer Anonymkode: db7af...2ad 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 Har opplevd og blitt klemt av barn, i butikken og forbipasserende. En gang stod en jente på kanskje 1.5 år og holdt rundt beina mine mens jeg så ferdig en hylle i butikken helt til moren kom og var så beklagende. Syns bare det var koselig, vi pratet om hva jeg skulle kjøpe mens vi stod der. Noen barn har litt mindre grenser, men de lærer seg det og vokser ut av det. Jeg ville ikke kjeftet på barnet eller gjort en sak ut av det. Det kan skremme dem i en negativ retning, og begynne frykte fremmede. Anonymkode: 9e1e9...cea 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #16 Skrevet 11. august 2022 I denne alderen er det ikke så unormalt? Å ikke være skeptisk. Når jeg skulle på 1-års kontroll fløy bare ungen inn og løp i retning helsesøster. Rett etter fylte 2 år, begynte ungen å bli veldig skeptisk. Er nå 3 og fortsatt skeptisk til fremmede. Kjente folk går som en lek 🙂 Dette er ikke din feil, men mest sannsynlig biologien og naturens gang. La det bare stå til 😀 Anonymkode: aa192...77d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har opplevd og blitt klemt av barn, i butikken og forbipasserende. En gang stod en jente på kanskje 1.5 år og holdt rundt beina mine mens jeg så ferdig en hylle i butikken helt til moren kom og var så beklagende. Syns bare det var koselig, vi pratet om hva jeg skulle kjøpe mens vi stod der. Noen barn har litt mindre grenser, men de lærer seg det og vokser ut av det. Jeg ville ikke kjeftet på barnet eller gjort en sak ut av det. Det kan skremme dem i en negativ retning, og begynne frykte fremmede. Anonymkode: 9e1e9...cea Samme her, satt og ventet på mannen min utenfor senteret. Så kom det en liten tass og klatret opp på benken ved siden av meg og løftet armene mot meg og ville ha en klem, ganske søtt 😍 Den ungen virket fullstendig normal, samme med mor som kom etter, litt brydd Anonymkode: d4b44...605 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 Sånn var min og. Så hadde han en periode der han var skeptisk. Og nå er han snart 6 år.. prater til andre foreldre på lekeplassen som om han selv var voksen 😅 Anonymkode: ef873...a4b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #19 Skrevet 11. august 2022 Det tyder på en glad og trygg jente og denne tillærte klemme perioden går over når hun blir større og får språk. Husker selv på en flyplass for mange år siden (jeg reiser ikke mye..) at et ungt par hadde en baby som stabbet rundt og kom over til meg og tok rundt leggene mine og holdt seg fast. Mor ble litt flau og ropte at mamma er her borte. Og hun måtte hente babyen..🤣 Anonymkode: bdbcd...1bd 1
Lonelily Skrevet 11. august 2022 #20 Skrevet 11. august 2022 Senk skuldrene 😅 Vil gjerne snu på det for deg: kjempefint at barnet er trygt og ikke er redd for fremmede. I tillegg viser jo barnet kjærlighet, glede og omsorg. Flott! Kan ikke se at dette er noe å bekymre for. Det går garantert over! De fleste syntes vel uansett det er koselig å få klemmer av en 1.5 åring? 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå