Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har fått vite at mitt firma legger ned. Det legges ned om 3 uker, dvs jeg har fått 3 ukers varsel kontrakten viser 3 mnd oppsigelse.

Fått beskjed om oppsigelses tid blir kuttet.kan de gjøre det?

Anonymkode: ddd56...912

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. De må fortsatt betale deg lønn ut hele oppsigelsestiden på 3 måneder. 

Anonymkode: 11d50...21c

• Liker 2
Skrevet

Ja,men tror ikke det skjer. Hvor kan jeg evt få hjelp

Skrevet

Dette er jo nesten lønnstyveri. Og det ble nettopp forbudt med strafferamme på 6 års fengsel.

Uansett kontakt jussbuss, arbeidstilsynet, advokat, hvem som helst. Eller forsøk å drive inn pengene selv gjennom konfliktrådet.

Et alternativ er å begjære virksomheten konkurs før de rekker å legge ned. Da får du utestående lønn dekket av nav lønnsgaranti. Men dette gjelder ikke om de bare legger ned. Så vær rask.

Anonymkode: da6bd...5ff

Skrevet

Jeg mente forliksrådet, ikke konfliktrådet :skratte:

En bedrift som skal legges ned må ha en varslingstid, der kreditorer får melde sine krav før de får slette virksomheten fra Brønnøysundregisteret. Er ikke sikker på hvordan prosessen fungerer, men pass når kunngjøringen kommer og meld krav som kreditor.

Skrevet

Og du er ikke fagorganisert?

Anonymkode: b3033...863

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo nesten lønnstyveri. Og det ble nettopp forbudt med strafferamme på 6 års fengsel.

Uansett kontakt jussbuss, arbeidstilsynet, advokat, hvem som helst. Eller forsøk å drive inn pengene selv gjennom konfliktrådet.

Et alternativ er å begjære virksomheten konkurs før de rekker å legge ned. Da får du utestående lønn dekket av nav lønnsgaranti. Men dette gjelder ikke om de bare legger ned. Så vær rask.

Du vet at det koster nesten 60000,- å begjære noen konkurs eller? 

Anonymkode: c8f66...a7f

Skrevet

Behandlingstiden i forliksråd og begjæring av konkurs er lengre enn forespeilet levetid for bedriften. Så det blir litt vanskelig å få gjennomført.

Først og fremst må du forberede deg økonomisk. Sett deg inn i reglene til dagpenger og sett i gang med å se etter ny jobb. Deretter ville jeg ha forhørt meg med advokat/jussbuss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet at det koster nesten 60000,- å begjære noen konkurs eller? 

Anonymkode: c8f66...a7f

Det er gratis for ansatte å begjære arbeidsgiveren sin konkurs.

Da lærte du noe i dag også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja,men tror ikke det skjer. Hvor kan jeg evt få hjelp

Du kan få rådgivning og hjelp av fagorganisasjonen, de vil kunne svare helt korrekt på hva du har krav på fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 7d0d4...a69

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei

Har fått vite at mitt firma legger ned. Det legges ned om 3 uker, dvs jeg har fått 3 ukers varsel kontrakten viser 3 mnd oppsigelse.

Fått beskjed om oppsigelses tid blir kuttet.kan de gjøre det?

Ansettelsestiden er det som avgjør lengden på oppsigelsestiden, og oppsigelsestiden er igjennstidig. Går bedriften konkurs så opphører ansettelsesforholdet umiddelbart.  Noen betaler lønn i oppsigelsestiden, medan andre gjør det ikkje, 

Anonymkode: ac665...276

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...