Gå til innhold

Hvor raskt har butikker lov til å endre priser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok en vare fra hylla med en oppgitt pris. Da jeg kom til kassa og varen slått inn var det plutselig en annen pris. Jeg sa fra om dette, men fikk til svar at prisen nettopp hadde endret seg. Altså hadde prisen endret seg i de minuttene det tok for meg å gå til kassa.

Jeg vet det er fri prissetting i Norge, og det er ingen varslingsplikt. Men er dette virkelig lov? Blir jo helt håpløst å handle når prisingen skal foregå på den måten.

Anonymkode: 8117b...721

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva 😯 Det burde ikke være lov... Jeg handler én gang i uken og da blir det såpass med varer at om jeg skulle sjekket at prisen som sto oppført i hylla samsvarte med prisen i kassen så hadde jeg blitt i butikken i timesvis... Trodde man kunne stole på at de oppdaterer prislappen FØR de endrer prisen på varene? 

Anonymkode: 2daf0...695

Skrevet

Det er nå virkelig sjeldent at man har såpass uflaks at prisen endrer seg idet man skal handle en vare. Ingen vits å henge seg opp i det, selvsagt kan butikken endre pris på varene sine. Prisene oppdateres av seg selv iløpet av dagen, som regel fort nok til at ingen merker det. Du kan forøvrig prøve å «kreve» å få varen til hylleprisen du så da du tok varen, men det er ikke ofte dette fungerer og det kommer helt an på individet som er på jobb. Prislappene endres samtidig som prisene. 

Anonymkode: a40b1...906

• Liker 2
Skrevet

Du hadde maks uflaks, sånt skjer. Prisene kan endre seg i butikkens åpningstider.

Anonymkode: 307cd...332

Skrevet

Dette var ikke en matbutikk. Men elektronikkbutikk. Men samme prinsipp gjelder for så vidt for mat også. Prisstigningen var for øvrig ganske betydelig så jeg endte med å ikke kjøpe den.

ts

Anonymkode: 8117b...721

Skrevet

Butikkene kan endre prisene når de vil, men det blir så klart helt feil å kreve at du betaler den nye langt høyere prisen når det er de som ikke har klart å endret prislappen samtidig som den endres i kassen. Synes du gjorde helt rett i å ikke kjøpe varen.

Hos de fleste så vet de om prisendringer dagen/dager før så prisene er printet ut og klar til å endres. 

Skrevet
Mt3 skrev (5 minutter siden):

Butikkene kan endre prisene når de vil, men det blir så klart helt feil å kreve at du betaler den nye langt høyere prisen når det er de som ikke har klart å endret prislappen samtidig som den endres i kassen. Synes du gjorde helt rett i å ikke kjøpe varen.

Hos de fleste så vet de om prisendringer dagen/dager før så prisene er printet ut og klar til å endres. 

Jeg trodde prislappene var digitale slik at de endres i sanntid når de endre på prisene 🤔

Anonymkode: abdae...501

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg trodde prislappene var digitale slik at de endres i sanntid når de endre på prisene 🤔

Anonymkode: abdae...501

Alle matvarekjeder har vel digitale som skal endre seg når de endres i kassa. Men det er ikke alle kjeder/butikker i alle bransjer som har dette systemet, og sånne systemer er heller ikke 100% feilfrie. 

Om elektronikkbutikken TS skulle handle hos nettopp hadde avsluttet en kampanje/tilbudsperiode på det produktet TS skulle handle kunne jo fortsatt en tilbudspris plakat fortsatt hengt på der TS fant produktet selv om butikken hadde endret den digitalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...