Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Kunstnere" har irritert meg. Lenge. Nå er det jo mange former for "kunst", jeg tenker i hovedsak på de som driver med skulpturer og malerier. 

Det. Er. Så. Mye. DRIT! 

Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor i ramsalte helvete folk skal bli BELØNNET for å lime et par gummistøvler på en utslitt piassavakost og gi "verket" et pretensiøst navn?

Så kommer forståsegpåerne, de som "kan" kunst, og lirer av seg noe visvas om "spennende kontraster" og "utfordrende". Museet kjøper skiten for en bunke tusenlapper og kreasjonisten blir belønnet med stipend. 

DET ER GALSKAP! 

Hvorfor har vi kommet dit at vi belønner folk som røyker seg skeivere enn tårnet i Pisa og slenger sammen noe drit de fant på loppis? 

FOLK TROR JO DET ER SØPPEL! 

https://www.dagbladet.no/kultur/kunstner-fortviler---forstar-det-ikke/72073450

https://www.f-b.no/kultur/kultur/kommunen-trodde-det-var-soppel-sendte-skulpturen-i-metallkverna/s/2-2.952-1.8596336

Få det vekk! Hvis noen på død og liv vil få utløp for de psykiske plagene sine ved å lage sånn DRIT, så gjerne for meg, MEN VI MÅ SLUTTE Å BETALE FOLK FOR Å GJØRE DET!

Gi "kunstnerne" en jobb, så kan de leke med søppel på fritida. 

Hvis du er uenig med meg er du sikkert "kunstinteressert" selv, og da tar du feil. 

Takk. 

Anonymkode: 1db15...2e4

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Kunstnere" har irritert meg. Lenge. Nå er det jo mange former for "kunst", jeg tenker i hovedsak på de som driver med skulpturer og malerier. 

Det. Er. Så. Mye. DRIT! 

Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor i ramsalte helvete folk skal bli BELØNNET for å lime et par gummistøvler på en utslitt piassavakost og gi "verket" et pretensiøst navn?

Så kommer forståsegpåerne, de som "kan" kunst, og lirer av seg noe visvas om "spennende kontraster" og "utfordrende". Museet kjøper skiten for en bunke tusenlapper og kreasjonisten blir belønnet med stipend. 

DET ER GALSKAP! 

Hvorfor har vi kommet dit at vi belønner folk som røyker seg skeivere enn tårnet i Pisa og slenger sammen noe drit de fant på loppis? 

FOLK TROR JO DET ER SØPPEL! 

https://www.dagbladet.no/kultur/kunstner-fortviler---forstar-det-ikke/72073450

https://www.f-b.no/kultur/kultur/kommunen-trodde-det-var-soppel-sendte-skulpturen-i-metallkverna/s/2-2.952-1.8596336

Få det vekk! Hvis noen på død og liv vil få utløp for de psykiske plagene sine ved å lage sånn DRIT, så gjerne for meg, MEN VI MÅ SLUTTE Å BETALE FOLK FOR Å GJØRE DET!

Gi "kunstnerne" en jobb, så kan de leke med søppel på fritida. 

Hvis du er uenig med meg er du sikkert "kunstinteressert" selv, og da tar du feil. 

Takk. 

Ganske enig. De som lager ekte kunst er en ting, men de som lager ting av skrap... Altså det kan til og med barn gjøre.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Lol. White people problems. 

Anonymkode: 05615...000

• Liker 1
Skrevet

Tenker at kunstskoler og kunstinstitusjonene må ta masse av skylda for dette her. Det er de som ansetter folk som aldri var god nok til å leve av kunst sjøl til å undervise kunststudenter og til å bestemme hvem som skal få stille ut. 

Anonymkode: a2902...987

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt enig. Her står det nå plassert en forvridd, rusten metallstang på prydplassen foran kommunehuset. Ser ut som en liten bit av en lastebil eller satellitt eller noe har falt ned for 50 år siden og rustet i hjel.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lol. White people problems. 

Anonymkode: 05615...000

Gå og legg deg og ta med deg alle teite amerikanske uttrykk du har i lomma.

Anonymkode: e86bd...208

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Ganske enig. De som lager ekte kunst er en ting, men de som lager ting av skrap... Altså det kan til og med barn gjøre.

Ja, også enig.

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her står det nå plassert en forvridd, rusten metallstang på prydplassen foran kommunehuset. Ser ut som en liten bit av en lastebil eller satellitt eller noe har falt ned for 50 år siden og rustet i hjel

Helt håpløst. 

Her er en ti meter høy ståltrådspaghetti! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Offentlige midler brukes på dette tøvet! Hele tiden! Kan vi slutte med det? Gi pengene til hjemløse katter, hva som helst annet enn dette! 

https://www.mittloten.no/2020/nyheter/ti-meter-hoyt-kunstverk-skal-utsmykke-rundkjoringen/

• Liker 5
Skrevet

Bil på taket, var kunst

Politiet rykket ut til Kvaderaturen i Kristiansandi dag etter å ha fått 20 nødtelefoner om et bilvrak som lå på taket i byen.

Av Anne Siri NørstebøMandag 13.06 2016
Del
Men da de skulle ringe etter kranbiler kom en mann løpende ut fra kunstmuseet og kunne fortelle at dette var et planlagt kunstverk.

Det hele er del av et kunstprosjekt, godkjent av politiet. På twitter skriver operasjonslederen at noen ganger er kunst merkelig.

Anonymkode: dec30...326

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

https://www.aleksanderjaeger.com/

Hvorfor??? 

Hahaha jeg dauer

Akrobatdetalj1web-300x350.jpg.ea3baf4afcc7cc55aaefc510556cfaab.jpg

Denne var så god at han måtte ha med mange varianter av den 🤣

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

En del ting er viktig i samfunnet, og bør finansieres av det offentlige. Kunst er ikke blant dem. Hvis en ikke kan leve av kunsten sin, vel da er en vel ikke god nok. Tenker jeg.

• Liker 4
Skrevet

Jobber som utøvende kunster selv og er helt enig, Det er ufattelig mye søppel-kunst. Er så mye som handler om å provosere mest mulig.
Men kunsten gjenspeiler jo ofte verdier i vårt samfunn så mulig det er derfor? Og hvis man slutter å gi støtte til "stygg" kunst - mister vi ikke da en vesentlig del av vår historie? Sånn om 100 år og vi ser tilbake på verden anno 2022? Vi kan lære mye om oss som samfunn via kunsthistorie.

Kunst skal også gjenspeile våre visjoner og drømmer og hvor vi som samfunn og kultur på vei. Den biten synes jeg derimot er veldig neglisjert. Som så mye annet her i verden så mangler vi en retning, et mål, felles verdier vi kan være enige om.

Kunstnere har et felles ansvar. Men mange lever i en selvsentrert ego-boble. Dessverre. Kunstutdanningen burde bestå like mye av politikk, historie og filosofi.

Anonymkode: b7468...bad

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

En del ting er viktig i samfunnet, og bør finansieres av det offentlige. Kunst er ikke blant dem. Hvis en ikke kan leve av kunsten sin, vel da er en vel ikke god nok. Tenker jeg.

Det stemmer ikke i dag. De som er flinke å skrive søknader om ulike kunststipender er ikke nødvendigvis så gode kunstnere, men får jo penger. Andre er flink å treffe tidsånden og får solgt sine ting pga av det og ikke fordi de teknisk er så flinke. I dag er det mange virkelig flinke kunstnere allmennheten aldri får tilgang til fordi de gjerne livnærer seg av vanlige jobber og selger litt på nett og sånn, men er gjerne dårlig til å profilere seg selv. 

Anonymkode: a2902...987

• Liker 2
Skrevet

Synes vi må la dem være. Det er vanskelig nok å lykkes i dagens samfunn, og vi bør tilrettelegge for at vordende kunstnerspirer kan ta fatt på denne retningen. Å stenge igjen døren kan fort føre til at de ikke passer inn noe annet sted, og blir dømt til et liv i lediggang og mislykkethet. Selveste Picasso leverte mye dårlig i begynnelsen av sin karriere, selv de med talent starter ikke med umiddelbar suksess, i hvert fall er det veldig sjeldent. Det er uansett ikke nok vanlige jobber til alle. Det forsvinner flere jobber enn det blir skapt, og slik har det vært i mange år (industridød og automatisering osv) At folk søker alternative veier burde heller oppmuntres enn kritiseres.

Anonymkode: 0d5de...f2a

• Nyttig 1
Skrevet

Veldig enig. Så mye svada og tull. Prissatt til enorme summer men ser ut som noe en barnehageunge kunne laget.

Anonymkode: 651c3...01b

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er frekkest, å ta betalt for å rable på veggene eller å kalle det for en skandale når andre folk ikke forstår "verket" og monterer en døråpner over. 

https://www.vl.no/kultur/2022/04/13/plasserte-dorapner-midt-i-kunstverket/

Å sette hverdagslige gjenstander i en ny setting er ikke verdifullt. Om du monterer en tannbørste og et par sko på et biltak er det ikke "en observasjon av den moderne kvinnens kamp mot tidsklemma". Det er tull. 

Få det vekk! 

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hahaha jeg dauer

Akrobatdetalj1web-300x350.jpg.ea3baf4afcc7cc55aaefc510556cfaab.jpg

Denne var så god at han måtte ha med mange varianter av den 🤣

Sykkelstativ? 

De kan gjerne holde på så mye de orker, med tre unntak:

- at folk blir bekymret og ringer politiet fordi de tror det har skjedd en ulykke (ref saken i Kristiansand, som jeg husker godt og så selv)

- at de faktisk bedriver miljøkriminalitet (forsøpling)

- at de skal få offentlig støtte, enten via kunstnerstipend, eller at offentlige myndigheter/institusjoner bruker penger på å kjøpe det

Mye kunst er bra, men det er virkelig mye dritt også. Har mange eksempler, men sparer det til en annen gang 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Helt håpløst. 

Her er en ti meter høy ståltrådspaghetti! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Offentlige midler brukes på dette tøvet! Hele tiden! Kan vi slutte med det? Gi pengene til hjemløse katter, hva som helst annet enn dette! 

https://www.mittloten.no/2020/nyheter/ti-meter-hoyt-kunstverk-skal-utsmykke-rundkjoringen/

Den var jo ganske fin. Skal vi fjerne alt som ikke er funksjonelt?

Anonymkode: efa92...10f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Helt håpløst. 

Jeg likte denne :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Den var jo ganske fin. Skal vi fjerne alt som ikke er funksjonelt?

Anonymkode: efa92...10f

Handler ikke om å fjerne det, men hva skal det offentlige bruke bruke penger på? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...