Gå til innhold

Takler ikke familien min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så mye følelser i meg at jeg ikke takler å bære alt dette.Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og alt det jeg opplever nå er så flaut at jeg kan ikke dele dette med noen i virkeligheten.

Jeg skriver dette med håp om at jeg kanskje føler meg litt bedre etter å ha delt dette anonymt. 

Jeg har ei søster som er i dag 15 år gammel. Hun havnet i en dårlig miljø og forandret  seg.
Etter at faren min oppdaget at hun har røyker hæsj, fikk hun lenger ikke lov til å henge med disse jentene hun har røyker hæsj med.

Hun ble helt rasende, og disse jentene oppfordret henne til å anmelde foreldre for «vold» og det gjorde hun. 
Hun har sagt masse tull som ikke er sant, og ba barnevernet om  å plassere henne til familien til disse jentene.

Foreldrene nektet, og forklarte hvorfor hun vil og hvorfor hun har gjort alt dette. Barnevernet gikk med på dette, og søsteren ble plassert i en annen familie.

Hun tok kontakt etter en mnd, var fyll og var ikke seg selv. Gråt og angret. Hun har forklart barnevernet at hun har løyet om at foreldre har vært  voldelige mot henne, og at hun ville bare flytte til disse jentene.

Søsteren fikk komme tilbake, men barnevernet ville at foreldre flytter fra byen til en annen og at søsteren bytter skole (for å få henne vekk fra disse jentene)

Foreldre måtte si opp jobben, og jeg hjalp dem med å finne en leilighet her hvor jeg bor nå. De bor nå 5 min unna meg.

Problemet nå er at moren fikk angst og panikkanfall etter denne hendelsen, og faren har depresjon. Altså, begge foreldre sliter psykisk, og søsteren oppfører seg som en drittunge, og foreldre tørr ikke si et ord til henne av redselen at hun gjør dette igjen. Hun kjefter på dem. 
Jeg takler ikke denne jente, og mor som gråter og far som er 24 timer på jobb

De har gjort meg også syk, jeg vil ikke se dem og sanntid savner jeg dem. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Kanskje en rotete forklaring, beklager.

Anonymkode: 2dd87...3fb

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har så mye følelser i meg at jeg ikke takler å bære alt dette.Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og alt det jeg opplever nå er så flaut at jeg kan ikke dele dette med noen i virkeligheten.

Jeg skriver dette med håp om at jeg kanskje føler meg litt bedre etter å ha delt dette anonymt. 

Jeg har ei søster som er i dag 15 år gammel. Hun havnet i en dårlig miljø og forandret  seg.
Etter at faren min oppdaget at hun har røyker hæsj, fikk hun lenger ikke lov til å henge med disse jentene hun har røyker hæsj med.

Hun ble helt rasende, og disse jentene oppfordret henne til å anmelde foreldre for «vold» og det gjorde hun. 
Hun har sagt masse tull som ikke er sant, og ba barnevernet om  å plassere henne til familien til disse jentene.

Foreldrene nektet, og forklarte hvorfor hun vil og hvorfor hun har gjort alt dette. Barnevernet gikk med på dette, og søsteren ble plassert i en annen familie.

Hun tok kontakt etter en mnd, var fyll og var ikke seg selv. Gråt og angret. Hun har forklart barnevernet at hun har løyet om at foreldre har vært  voldelige mot henne, og at hun ville bare flytte til disse jentene.

Søsteren fikk komme tilbake, men barnevernet ville at foreldre flytter fra byen til en annen og at søsteren bytter skole (for å få henne vekk fra disse jentene)

Foreldre måtte si opp jobben, og jeg hjalp dem med å finne en leilighet her hvor jeg bor nå. De bor nå 5 min unna meg.

Problemet nå er at moren fikk angst og panikkanfall etter denne hendelsen, og faren har depresjon. Altså, begge foreldre sliter psykisk, og søsteren oppfører seg som en drittunge, og foreldre tørr ikke si et ord til henne av redselen at hun gjør dette igjen. Hun kjefter på dem. 
Jeg takler ikke denne jente, og mor som gråter og far som er 24 timer på jobb

De har gjort meg også syk, jeg vil ikke se dem og sanntid savner jeg dem. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Kanskje en rotete forklaring, beklager.

Anonymkode: 2dd87...3fb

Søsteren din har det vanskelig og er en tydelig symptombærer i en dysfunksjonell familie. Mor har panikkangst og far deprimert, de evner ikke å møte 15-åringens behov.  

Hun bør ut av dette miljøet og inn i et trygt miljø, som irettesetter uten å blande in angst eller frykt eller andre følelser. 

Skjønner at dette er veldig frustrerende❤️har du annen familie, trygge voksne, du kan rådføre deg med? 

• Liker 2
Skrevet
Kaisada skrev (3 timer siden):

Søsteren din har det vanskelig og er en tydelig symptombærer i en dysfunksjonell familie. Mor har panikkangst og far deprimert, de evner ikke å møte 15-åringens behov.  

Hun bør ut av dette miljøet og inn i et trygt miljø, som irettesetter uten å blande in angst eller frykt eller andre følelser. 

Skjønner at dette er veldig frustrerende❤️har du annen familie, trygge voksne, du kan rådføre deg med? 

Forsto det slik at foreldrene fikk et traume når jenta deres koblet inn barnevernet slik at hun kunne flytte ut. 

Jeg tenker hele familien trenger behandling med psykolog slik at de kan lære å snakke sammen

Skrevet
Kaisada skrev (3 timer siden):

Hva er det jeg leser?

Ut i fra HI, hva er det som får deg til å dra slutningen at søsteren er en symptombærer i en dysfunksjonell familie, og at de ikke evner å møte 15 åringens behov? 

Kan jeg spørre om du ha kvalifikasjoner til å gi disse svarene, enten fra arbeid eller studier, og hvor gammel er du? 

Anonymkode: e6a96...38d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er det jeg leser?

Ut i fra HI, hva er det som får deg til å dra slutningen at søsteren er en symptombærer i en dysfunksjonell familie, og at de ikke evner å møte 15 åringens behov? 

Kan jeg spørre om du ha kvalifikasjoner til å gi disse svarene, enten fra arbeid eller studier, og hvor gammel er du? 

Ganske tydelig at denne familien ikke fungerer og reagerer med at «dette er vondt for meg». 

At de ikke klarer å møte 15-åringens behov er ganske sikkert.

Hva mener du taler for at familien reagerer funksjonelt og sunt? 

ja, jeg har både utdanning og kompetanse på feltet. -og du?

Skrevet
Kaisada skrev (2 minutter siden):

Ganske tydelig at denne familien ikke fungerer og reagerer med at «dette er vondt for meg». 

I så fall kondolerer jeg sterkt til alle de familiene du er involvert med.  Ut i fra HI har du ingen belegg for å komme med så sterke påstander. Det er spekulativt, og uprofesjonelt. 

Har 5 år utdannelse i faget, samt jobbet et dusin år med relevant ungdomsproblematikk. Fagansvarlig i et halvt dusin år. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I så fall kondolerer jeg sterkt til alle de familiene du er involvert med.  Ut i fra HI har du ingen belegg for å komme med så sterke påstander. Det er spekulativt, og uprofesjonelt. 

Har 5 år utdannelse i faget, samt jobbet et dusin år med relevant ungdomsproblematikk. Fagansvarlig i et halvt dusin år. 

Takker på vegne av de det har gått bra med👍Ligger over deg i utdanningsnivå, men jeg skal prøve å ikke legge meg ned på tilsvarende nivå du holder på.

ja det er kanskje spekulativt, men mener du virkelig at dette var en sunn familie hvor lynet plutselig slo ned ved at en 15-åring selvmedisinerer seg med hasj og er i kontakt med barnevernet?

Skrevet
Kaisada skrev (22 minutter siden):

Ja, men da trenger de hjelp, noen å snakke med osv. Det hjelper ikke å bare putte tenåringen intet nytt hjem igjen! Tenåringen ønsker jo å være med foreldrene! 

Anonymkode: 12cf0...a12

Skrevet

At barnevernet igjen kommer inn er jo ikke noe å frykte - din søster trenger mer omsorg og oppfølging enn hun får. 
Dine foreldre må jo bare «ta seg på tak» og ringe psykolog for oppfølgning. 
Finnes det ingen mer fungerende voksne i slekten som kan ta over 15-åringen?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men da trenger de hjelp, noen å snakke med osv. Det hjelper ikke å bare putte tenåringen intet nytt hjem igjen! Tenåringen ønsker jo å være med foreldrene! 

Problemet med den logikken er at en 15-åring trenger oppfølging NÅ. Ikke om 2-3 år, når foreldrene kan forventes ha mer kontroll på egen psykiske helse. Psykisk helse tar tid. Enten man liker det eller ei.

Anonymkode: b1eaa...dad

Skrevet
Kaisada skrev (6 minutter siden):

Takker på vegne av de det har gått bra med👍Ligger over deg i utdanningsnivå, men jeg skal prøve å ikke legge meg ned på tilsvarende nivå du holder på.

ja det er kanskje spekulativt, men mener du virkelig at dette var en sunn familie hvor lynet plutselig slo ned ved at en 15-åring selvmedisinerer seg med hasj og er i kontakt med barnevernet?

At en 15-åring kommer i kontakt med han og et dårlig miljø, trenger ikke å være pga av foreldre…..Her  høres det ut som hun har venninner som har blitt dratt inn et dårlig miljø, også har hun fulgt etter uten å forstå hva det innebar. Det er oftere miljøer på skole eller venner som er grunn til at folk begynner med stoff, enn at det har noe å si hvor «funksjonell» familie man har… 

Utdanningsnivå? For meg høres du veldig konklusiv ut, uten å vite noe mer enn det TS skriver. Høres ut som om du Hr bestemt at SÅNN skal det være, og at flytting til nytt hjem er eneste løsning (uten å prøve andre tiltak først…) Er det slik barnevernets høyt utdannede personer eller psykologer handler, er det ikke rart barnevernet for mye kritikk! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At barnevernet igjen kommer inn er jo ikke noe å frykte - din søster trenger mer omsorg og oppfølging enn hun får. 
Dine foreldre må jo bare «ta seg på tak» og ringe psykolog for oppfølgning. 
Finnes det ingen mer fungerende voksne i slekten som kan ta over 15-åringen?

Problemet med den logikken er at en 15-åring trenger oppfølging NÅ. Ikke om 2-3 år, når foreldrene kan forventes ha mer kontroll på egen psykiske helse. Psykisk helse tar tid. Enten man liker det eller ei.

Anonymkode: b1eaa...dad

Hjelper likevel lite å flytte en tenåring i nytt hjem, hvis hun ikke ønsker det! Depresjoner osv kan bli MYE større! 

Skrevet
Kaisada skrev (18 minutter siden):

Hvordan vet du at ligger over meg i utdanningsnivå? 

Akkurat det tviler jeg sterkt på, for jeg har et par andre utdannelser som jeg ikke har nevnt med et ord. Innen dette faget har jeg 5 år utdannelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At en 15-åring kommer i kontakt med han og et dårlig miljø, trenger ikke å være pga av foreldre…..Her  høres det ut som hun har venninner som har blitt dratt inn et dårlig miljø, også har hun fulgt etter uten å forstå hva det innebar. Det er oftere miljøer på skole eller venner som er grunn til at folk begynner med stoff, enn at det har noe å si hvor «funksjonell» familie man har… 

Utdanningsnivå? For meg høres du veldig konklusiv ut, uten å vite noe mer enn det TS skriver. Høres ut som om du Hr bestemt at SÅNN skal det være, og at flytting til nytt hjem er eneste løsning (uten å prøve andre tiltak først…) Er det slik barnevernets høyt utdannede personer eller psykologer handler, er det ikke rart barnevernet for mye kritikk! 

Personen du svarer er sannsynligvis nyutdannet, samt lite til ingen relevant arbeidserfaring. Prøver å score noen billige poenger med å hevde seg på et forum. 

Jeg kan si som sant er, og som har vært et problem siden jeg entret denne arenaen etter å ha tatt etterutdannelsen i en alder av 30 + år så er det utallige mange unge nyutdannede individer som ikke evner å se det større bildet, og fange opp alle signaler fra alle involverte parter, og derfor får tunellsyn, hvorså de konkluderer alt for tidlig. 

Har jobbet på institusjon med tenåringer som er utfordrende, med og uten diagnoser, sendt til oss fra helsevesenet og kriminalomsorgen. 

Skrevet

Dersom hun løy til barnevernet om at foreldrene utsatte henne for vold, er det ikke usannsynlig at barnevernet anmelde dem til politiet og at de ble gjenstand for etterforskning. Dette er neppe noe de forteller åpent om, men det er ikke usannsynlig at anmeldelse og flytting av barnet har gitt foreldrene alvorlige traumer. Barnevernet tar intet ansvar når slike situasjoner oppstår, men bruker «barnets beste» nærmest som et magisk trylleformular så de skal slippe å foreta en helhetlig håndtering av familien, altså slippe å ta ansvar for måten de behandler foreldrene.

15-åringen har jo allerede så til de grader bevist at hun er en drittunge som ikke bryr seg om hvem hun skader, bare hun får det som hun vil. Dette er nok et personlighetstrekk og ikke et resultat av oppdragelse. Å måtte leve med barnet og risikoen for nye anklager, betyr at foreldrene daglig må leve med traumene, og ikke kan behandles med sikte på å komme videre. De er jo fortsatt i den skadelige situasjonen! Det er et under at de i det hele tatt holder seg på bena. Dette gjør de nok av kjærlighet. All respekt til foreldrene dine.

Anonymkode: 2f43a...cd7

Skrevet

Jeg har to søsken av samme slag, men ikke alt i en. Ene søsken løy mye til barnevernet om hva foreldre og steforeldre skal ha gjort. Masse møter og problemer for alle for at hun ville bo i et annet hjem

Andre søsken begynte tidlig med hasj og har bedrevet mye vold mot andre. Der har politiet vært involvert mange ganger for å ordne opp.

Jeg står som eldste søsken og vitne til alt. Jeg har tatt avstand i de verste periodene, men har mer kontakt nå. 

Anonymkode: d7d51...adf

Skrevet

Altså.. når søsteren din lyver og setter foreldrene dine i en slik situasjon er det jo ikke at de får både traumer og panikk. 
Er det mulighet for at søsteren din kan bo hos deg en periode? 
siden dere nå bor på stamme sted? 

Anonymkode: a207f...13a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...