Gå til innhold

Økte utlånsrenter, men hvor mye vil sparerenten følge etter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norges bank øker rentene som eit ledd i å få ned utlånsveksten , og dempe det  private forbruket. Lave renter har bidratt til økt ulånsvekst, og mange har følt på forventingspresse å henge med i økningen  i  vår  matrielle velstand over mange år.  Mange er  nå  opptatt av  renter på lån, økte matvarepriser, strømpriser , energipriser.etc.  Andre igjenn er mer opptatt av sparerenten, og  om bankene nå ønsker å  premiere, og motivere folk til mer sparing. ? 

Mange år sidan ein hoppet av denne karusellen å  "bruke medan ein har", og  heller lagd vekt på sparing, og har idag  X millioner på sparing.     

Anonymkode: 6fb92...207

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg sjekket hadde utlånsr3nten økt med 0.75%, men min "høyrentekonto" økte kun med 0.05% fra 0.25 til 0.30. Føler meg ganske snurt

Gjest fransine
Skrevet

Sparerenten følger nesten aldri utlånsrenten. Bankene skal faktisk tjene penger 😉

Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Sist jeg sjekket hadde utlånsr3nten økt med 0.75%, men min "høyrentekonto" økte kun med 0.05% fra 0.25 til 0.30. Føler meg ganske snurt

Fastrenten er jevnt over høgst i følge finansportalen.no.   Synes ikkje det er fordelaktig å inngå fastrenteavtale, og forventer at bankene etterhvert ønsker å gji en "gullerot" til dem som nå velger å spare.  Tipper at sparerenten  på høgrente neste år på desse tider vil ligge på omlag 4 % prosent, utlånsrenten på omlag 6 %. 

Skrevet

Det koster bankansatte mye svette og hardt arbeid å ta inn mer rente på lån. Da kan jo ikke sparerenten øke like mye.

Det virker som det er det de vil ha oss til å tro. Sålenge nordmenn er "lojale" mot banken sin og nesten aldri bytter så vil vi bli utnyttet.

Anonymkode: 4419a...ab3

Skrevet

Nordea høyner renten på  "sparekonto ekstra" til 1.75 %  neste uke.. 

Skrevet

Ungene har sparekonto med 1,75% rente. Blander banken eller skatteetaten seg borti om jeg setter formuen min inn der? Gir jo større avkastning enn fond om dagen. Om det fortsetter litt til vil det jo kanskje passere boliglånsrenta som er fast på 2,5% 😊

Anonymkode: eab0f...2e1

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungene har sparekonto med 1,75% rente. Blander banken eller skatteetaten seg borti om jeg setter formuen min inn der? Gir jo større avkastning enn fond om dagen. Om det fortsetter litt til vil det jo kanskje passere boliglånsrenta som er fast på 2,5% 😊

Ikke banken eller skatteetaten du trenger frykte, men overformynderiet 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det koster bankansatte mye svette og hardt arbeid å ta inn mer rente på lån. Da kan jo ikke sparerenten øke like mye.

Det virker som det er det de vil ha oss til å tro. Sålenge nordmenn er "lojale" mot banken sin og nesten aldri bytter så vil vi bli utnyttet.

Anonymkode: 4419a...ab3

Barna / ungdom bør opprette BSU sparing som ledd i sparetiltak som gjir høgre renter til bolig med skattefordel. 

Skrevet
fransine skrev (3 minutter siden):

Ikke banken eller skatteetaten du trenger frykte, men overformynderiet 😉

Ok. Hvordan skjer dette? Blir de varslet av banken dersom beløpet på kontoen overstiger en viss sum eller noe sånt?

Skrevet

I Sverige har prisfallet på boliger fortsett, og skulle ikkje forundre meg om det vil "smitte over grensen" til Norge.  Økonomien er i ubalanse over hele kloden, og de økonomiske sanksjonene mot Russland har forlengst smittet over på  Europa  i form av høgre matvarepriser, strøm, energi.  

Er bekymra for at det er bare eit tidsspørmål før "noe skjer også i Norge" men ingen ønsker å snakke høyt om det for å skape ytterligere bekymringer blandt folk. 

• Liker 1
Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok. Hvordan skjer dette? Blir de varslet av banken dersom beløpet på kontoen overstiger en viss sum eller noe sånt?

Ja - hvis beløpet overstiger 2 G (ca 222 000 kroner). Og da har de kontroll til barna fyller 18 år.

Endret av fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Innskuddsrenten tikker oppover den og, men vil man ha den beste innskuddsrenten, må man vekk fra "sparebankene" og heller plassere pengene i kredittkortbanker.

https://www.smartepenger.no/markedsoversikter/1028-hoyrentekalkulator

Anonymkode: 295ce...9dd

Det barometeret er utdatert.

Innskuddrentene er langt høyere nå:

https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/

Anonymkode: e7ea1...bb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det barometeret er utdatert.

Innskuddrentene er langt høyere nå:

https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/

Anonymkode: e7ea1...bb5

Udatert? Er oppgitt akkurat de samme rentene på smartepenger. Oppdateres i alle fall ukentlig. Eneste forskjellen er at finansportalen har tatt med langt flere fastrente avtaler med binding helt opp i 5 år(!!) som er regelrett galskap i dagens situasjon.

Anonymkode: 295ce...9dd

Skrevet

Jeg har 1,77% på de 10 000 jeg har på bufferkontoen min nå.

Sparepengene mine har jeg i fond, med langt høyere avkastning.

Anonymkode: 8886f...4f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det finnes da sparekontoer med mer enn dette nå, så du kan da bare flytte pengene dine til en sparekonto med bedre vilkår enn du har nå.

Finnes fond også som har langt høyere avkastning.

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Nordea høyner renten på  "sparekonto ekstra" til 1.75 %  neste uke.. 

Om du har 500 000 eller mer stående.

Anonymkode: a468d...020

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det finnes da sparekontoer med mer enn dette nå, så du kan da bare flytte pengene dine til en sparekonto med bedre vilkår enn du har nå.

Finnes fond også som har langt høyere avkastning.

Å spare i fond er ofte langsiktig sparing, og synes det er merkverdig ar  bankene anbefaler eldre folk langsiktig sparing i fond.   Blei anbefalt Aktiv -30 i Nordea, har sålangt ikkje tjent en krone på dem.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å spare i fond er ofte langsiktig sparing, og synes det er merkverdig ar  bankene anbefaler eldre folk langsiktig sparing i fond.   Blei anbefalt Aktiv -30 i Nordea, har sålangt ikkje tjent en krone på dem.  

Jeg begynte å spare i fond for 1 1/2 år siden og har så langt en avkastning på over 14 %.

Man må jo selvfølgelig velge et fond i en bransje som vil gjøre det godt fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...