Drizzt Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 https://e24.no/naeringsliv/i/Ea3Wzl/ssb-vil-ha-matkvitteringen-din-dagligvarekjeder-protesterer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Er det greit at staten vet hvor mye godteri du kjøper? Eller hvor mye penger du bruker på mat? Jeg synes ikke staten skal blande seg så mye i folks privatliv. 2 2
BavianSøster Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Jeg spiser mest bananer. 🍌 🍌 🍌 Aldri godteri.
Charlie Amberson Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Greit? Nei! Bare det at de finner på å be om det viser manglende bakkekontakt i SSB og at sjefene ikke bør sitte trygt etter å ha foreslått noe sånt. 6 1
Trampstamped Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Nå må de gi seg. De kan be folk om å delta i en undersøkelse som normale forskere. De kan ikke bare gå inn å hente ut opplysninger som er knyttet mot kredittkort og navn. Herlighet.. 5 1
Entern Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Drizzt skrev (1 time siden): https://e24.no/naeringsliv/i/Ea3Wzl/ssb-vil-ha-matkvitteringen-din-dagligvarekjeder-protesterer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Er det greit at staten vet hvor mye godteri du kjøper? Eller hvor mye penger du bruker på mat? Jeg synes ikke staten skal blande seg så mye i folks privatliv. Synes Storebror virker som en hyggelig fyr, jeg. Godt å bli passet på hele tiden.
Spyflua Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Jeg driter fullstendig i det. Lever såpass kjedelig a4 liv, at om noen vil se hva jeg spiser så må de bare det. 2
nisselue Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Nå vet jeg ikke hvor nøye Norge følger EU i disse spørsmålene, men EU-reglene sier at privatpersoner skal ha full kontroll på egen informasjon. Det er sågar et lovbrudd i EU å ikke kunne informere en forbruker om nøyaktig hvilken informasjon man har om dem samt hva den brukes til, og det er like forbudt å ikke slette den - uten spørsmål - om forbruker ber om det. Nå jusker jeg ikke nøyaktig hva de sier om videresalg av informasjonen, men jeg hadde blitt overrasket om det var lovlig gitt dette. 3 1
Gjest parkeringsvakten Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 Det sier mye om hvor korrupt og råttent ting har blitt i Norge når det er så mange meninger om at masseovervåkning av nordmenn er greit at de foreslår dette. At dette kommer på bordet betyr at det er kultur for aksept for slike ting, ellers hadde det aldri kommet så langt, Det er urovekkende, og man kan lure på hvor langt ned i dystopien vi allerede har kommet. Vi bevger oss stadig mer mot å bli totalitære . Og det skjer så gradvis at folk flest ikke merker det. Litt som myten om at frosken sitter stille i gryta mens den sakte blir kokt.
A-hunter Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 parkeringsvakten skrev (3 minutter siden): Det sier mye om hvor korrupt og råttent ting har blitt i Norge når det er så mange meninger om at masseovervåkning av nordmenn er greit at de foreslår dette. At dette kommer på bordet betyr at det er kultur for aksept for slike ting, ellers hadde det aldri kommet så langt, Det er urovekkende, og man kan lure på hvor langt ned i dystopien vi allerede har kommet. Vi bevger oss stadig mer mot å bli totalitære . Og det skjer så gradvis at folk flest ikke merker det. Litt som myten om at frosken sitter stille i gryta mens den sakte blir kokt. Politiet (PST) har bedt om å få lagre hele internett i 15 år, i form av enorme mengder metadata - som de så skal systematisere (overvåke) og analysere (katalogisere på personnivå). Ingen ville protester fra befolkningen å spore i høringssvarene, bare 17 privatpersoner gadd å bry seg med å sende inn høringssvar. 3
Daraya Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 Data som blir lagret varer evig. Og pseudonymisering er veldig lett reversibel og såklart vil det bli gjort. Så i 2030 kan det lett skje at det ramler et brev i postkassa der det står at du må betale for din lungekreftbehandling selv da du har handlet masse røyk de siste 10 år. Eller din insulin da du har forårsaket diabetes selv gjennom masse sjokolade og sukkerholdig brus. Folkets overvåking øker systematisk. Alle nye biler har en liten box der alt blir registrert og lagret. Det er mulig å slå det av, men det må gjøres hver gang og vi alle vet at den store majoriteten ikke gidder. Kortbruk er så utbredt at kontanter blir til bry for butikker. Fullstendig kontroll over folkets pengebruk. De fleste har slått på gps-lokalisering på mobilen. Og så har vi det norske folkets grenseløse naivitet - "jeg har ingenting å skjule". Uff. 2 2
Gjest Nimbus2000 Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 Daraya skrev (5 minutter siden): Data som blir lagret varer evig. Og pseudonymisering er veldig lett reversibel og såklart vil det bli gjort. Har du kilde på det?
Charlie Amberson Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 On 8/11/2022 at 12:20 AM, Spyflua said: Jeg driter fullstendig i det. Lever såpass kjedelig a4 liv, at om noen vil se hva jeg spiser så må de bare det. Men det stopper ikke der vettu. Jo mer som samles inn av data og overvåkes, jo mer engstelige blir folk for å stikke seg ut. Chill effect som det heter på nynorsk. F eks redd for å skrive noe halvradikalt semianonymt her på kvinneguiden. Yttringsfrihet mister litt mening hvis folk frykter å mene noe. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå