Gå til innhold

Hurra for dyrere matpriser ...!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I en tid der folk flest begynner å merke dette på lommeboka, kan man finne optimistiske sjeler som ser ut til å leve i en alternativ virkelighet, og ser det positive i dette:

https://www.nrk.no/nordland/mener-rekordstor-okning-i-prisen-pa-mat-i-norge-er-bra-1.16062909

Mener rekordstor økning i prisen på mat i Norge er bra

Kommentator i Nationen synes ikke folk skal klage over prisen på matvarer, og får delvis støtte fra ekspert.

[...]

Men ikke alle ser dette nødvendigvis som noe negativt.

Bonde og kommentator i Nationen, Hans Bårdsgård, reagerte slik på Twitter.

– Bra.

Johooo. Og hva er så grunnene til at det er bra med rekordstor økning i matvareprisene ...?

Han er av den oppfatning av at det er bra at prisene nå øker.

Det er det to grunner til:

– Matprisene utgjør en veldig liten del av inntektene til folk flest, mellom 10 og 11 prosent. Folk i andre land, som bruker 20-30-40 prosent av inntekten sin på mat, vil ikke forstå at en normalt velstående gjennomsnittsnordmann klager på matprisen.

For det andre peker han på at matprisene i verden har økt veldig det siste året, mens økningen i Norge egentlig ikke har vært så ille i forhold, mener han.

– Slik det er i dag er det bra at norske matpriser øker, fordi de har økt veldig lite gjennom korona, energi og krigskrise, sammenlignet med andre land.

Javel. Så i et slags desperat forsøk på å utvise solidaritet med andre land, der man bruker en større del av inntekten sin på mat, skal fattigere nordmenn, som allerede blir flådd i boligmarkedet, få enda dårligere råd.

Hjelpe meg for en logikk.

Da får man håpe at man i fremtiden bruker sult i Afrika som mål for landbruksoppgjøret, for dette er nesten på nivå med utsagnet om å la fattige spise kake når de ikke lenger har brød, et sitat som feilaktig er blitt tillagt Marie Antoinette.

Og vi får gjøre som man gjør i Nord-Korea, der man smiler og klapper begeistret uansett hva enn som skjer, og ved neste handel på REMA eller KIWI kommentere kassalappen med et hjertelig hipp, hipp hurra.

Endret av - Brian
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste klarer seg vel greit, uansett. Norge er et land med overflod, hvor de såkalt "fattige" har mat på bordet og tak over hodet.

Dette er null stress.

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

I 2005 brukte jeg 10 prosent av inntekten min på mat og i fjor brukte jeg under 8 % av lønnen min på mat. 

Altså har andelen av lønnen jeg bruker på mat gått ned, og det på tross av at jeg i corona-perioden begynte å handle mer mat fra småskala-produsenter for å støtte dem.

Skrevet
Anonymburker skrev (5 minutter siden):

De fleste klarer seg vel greit, uansett. Norge er et land med overflod, hvor de såkalt "fattige" har mat på bordet og tak over hodet.

Dette er null stress.

Fattige kommer neppe til å mat på bordet og tak over hodet særlig lenge når alt blir dyrere på en gang. Men det bryr vel ikke du deg om så lenge DU har råd til mat. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
Trampstamped skrev (17 minutter siden):

Fattige kommer neppe til å mat på bordet og tak over hodet særlig lenge når alt blir dyrere på en gang. Men det bryr vel ikke du deg om så lenge DU har råd til mat. 

De fleste tjener mer enn meg.

Gjest Adobyen
Skrevet

Hvis vi skal sammenligne hvor stor del av lønna som går til mat før og nå, så skulle man vel tro at det er en del av hva det koster å leve. Altså, vi bruker kanskje mer penger på bolig, strøm, kommunale avgifter og transport, helsetjenester og mindre til mat. Og da betyr ikke mindre % til mat at vi har bedre råd nå enn før?  Jeg kan ikke slike beregninger, men dette er hva jeg selv kan huske.  Men det er litt vanskelig når vi hele tiden henviser til gjennomsnitt. Det er mer enn 50% som har inntekt godt under gjennomsnitt.  Altså bare mine tanker, jeg har ikke studert dette. Så derfor er begrepet «vi» forskjellig etter hvor vi ligger på skalaen.

Gjest parkeringsvakten
Skrevet (endret)

Jepp. Nordmenn skal bli fattigere og vi burde være glad fordi..... det finnes folk som har det verre der ute? Vi burde gå bakover i utvikling og bli fattigere og være glade for det. Om vi ønsket oss et Norge som utvikler seg fremover og blir bedre for neste generasjoner og våre barn, så må vi tenke igjen. Det er faktisk positivt at ting blir verre for folk flest.

Dette er å hjernevaske oss til å tenke at ting er ok. Hindre oss i å protestere mot elendig politikkføring. Får se om det fungerer til vinteren kommer og Bestemor Mari fryser ihjel fordi hun slår av den elektriske varmen, og bestefar Svein havner på sykehuset fordi han knapt spiser.

10 hours ago, Anonymburker said:

Dette er null stress.

Problemet er at der Norge kunne blitt bedre for folk flest, men så skal vi akseptere at det blir verre. Disse krisene kunne vært unngått. Disse problemene har vært forutsigbare lenge og det er bevisst politikk at vi har kommet hit

Det er ikke null stress at folk blir fattigere. Det henger sterkt sammen med økning i kriminalitet. Færre foreldre som har råd til at barna blir med på fritidsaktiviteter o.l, betyr også at flere barn og ungdom kan havne utenfor. Noe som gir høyere sjanse for at de ikke kommer inn i arbeidslivet, som gir økt sjanse for fattigdom. Slike ting henger sterkt sammen med rusmisbruk og kriminalitet. Og det er bare en relativt liten greie. Fattigdom hos foreldre påvirker veldig mange områder i et barns liv, som samlet gir dårligere sjanse for å klare seg bra senere i livet

Fattigere nordmenn betyr et verre Norge å leve i, også for de som har det bra økonomisk. Hvordan tror du det vil være for egne barn å vokse opp i et mer ustabilt Norge, der flere ungdom skaper bråk på skolen for eks?

Endret av parkeringsvakten
Skrevet
Adobyen skrev (5 timer siden):

Hvis vi skal sammenligne hvor stor del av lønna som går til mat før og nå, så skulle man vel tro at det er en del av hva det koster å leve. Altså, vi bruker kanskje mer penger på bolig, strøm, kommunale avgifter og transport, helsetjenester og mindre til mat. Og da betyr ikke mindre % til mat at vi har bedre råd nå enn før?  Jeg kan ikke slike beregninger, men dette er hva jeg selv kan huske.  Men det er litt vanskelig når vi hele tiden henviser til gjennomsnitt. Det er mer enn 50% som har inntekt godt under gjennomsnitt.  Altså bare mine tanker, jeg har ikke studert dette. Så derfor er begrepet «vi» forskjellig etter hvor vi ligger på skalaen.

Gjennomsnittslønnen i Norge er 50.700kr pr.mnd. Som par har vi tilsammen kanskje så vidt over dette beløpet som inntekt før skatt pr mnd, men har helt grei økonomi selv med hus, hytte, 2 biler og 3 barn. 

Men har full forståelse for at det kan være knallhardt for de som lever nær fattigdomsgrensen nå som strøm og mat har økt. Og de få kronene lavtlønte har steget i år er langt mindre enn hva kostnadene har økt.

• Liker 1
Skrevet
parkeringsvakten skrev (9 timer siden):

Problemet er at der Norge kunne blitt bedre for folk flest, men så skal vi akseptere at det blir verre. Disse krisene kunne vært unngått. Disse problemene har vært forutsigbare lenge og det er bevisst politikk at vi har kommet hit

Det er ikke null stress at folk blir fattigere. Det henger sterkt sammen med økning i kriminalitet. Færre foreldre som har råd til at barna blir med på fritidsaktiviteter o.l, betyr også at flere barn og ungdom kan havne utenfor. Noe som gir høyere sjanse for at de ikke kommer inn i arbeidslivet, som gir økt sjanse for fattigdom. Slike ting henger sterkt sammen med rusmisbruk og kriminalitet. Og det er bare en relativt liten greie. Fattigdom hos foreldre påvirker veldig mange områder i et barns liv, som samlet gir dårligere sjanse for å klare seg bra senere i livet

Fattigere nordmenn betyr et verre Norge å leve i, også for de som har det bra økonomisk. Hvordan tror du det vil være for egne barn å vokse opp i et mer ustabilt Norge, der flere ungdom skaper bråk på skolen for eks?

Vi får tåle at man ikke kan beskytte seg mot alt her i livet. Det hadde vært bedre om alle kunne gått ned i standard heller enn å hige etter luksus og overflod. Det er ikke bærekraftig.

Gjest Adobyen
Skrevet
Anonymburker skrev (5 minutter siden):

Vi får tåle at man ikke kan beskytte seg mot alt her i livet. Det hadde vært bedre om alle kunne gått ned i standard heller enn å hige etter luksus og overflod. Det er ikke bærekraftig.

Det hadde vært veldig fint med begrensninger i kjøpepresset. Det går jo igjen helt fra barnehagen og opp. Matbokser, sekker og klær av visse merker, bursdagsfeiringer med hele klassen, mobiltelefoner og dingser, sko og moteklær, sommerferieopplevelser, .. når kommer det en slags kollaps? 

Gjest parkeringsvakten
Skrevet (endret)
14 hours ago, Anonymburker said:

Men vi kan beskytte oss mot dårlig politikk.... Dette er problemer som kunne vært ungått....

Det handler ikke om overflod, det er snakk om at man har helt greit råd til levekostnadar, samt ikke trenger stresse med penger utenom. Uten at det betyr at man skal bruke 200 000 på luksus hver måned. Det er ikke 2 ekstremer vi må velge mellom, det er mye imellom. At en stor del av befolkningen blir fattigere, samt at vanlige arbeidere får økt stress rundt penger, er uakseptabelt. Vi går ned i levestandard grunnet dårlig politikk. Og politikere trenger ikke bry seg for de har så høye inntekter og andre goder at de aldri vil slite med de dyrere regningene. De blir heller ikke straffet og trenger ikke ta ansvar når de tar elendige avgjørelser.

Utvikling i et land skal gå fremover, ikke bli verre. Vi ser for eks på Kina der befolkningen får stadig bedre levestandard, uten at det betyr de har det perfekt. Mens her i Norge går vi ned i levestandard. Samtidig er det Kina som skal være så fælt? Merk at Norge er et veldig lite, rikt land, mens Kina er enormt. Om de klarer det, hvorfor klarer vi det ikke i Norge?

Fordi det er bevisst politikk.

Endret av parkeringsvakten
Gjest Adobyen
Skrevet
Mt3 skrev (På 11.8.2022 den 8.46):

Gjennomsnittslønnen i Norge er 50.700kr pr.mnd. Som par har vi tilsammen kanskje så vidt over dette beløpet som inntekt før skatt pr mnd, men har helt grei økonomi selv med hus, hytte, 2 biler og 3 barn. 

Men har full forståelse for at det kan være knallhardt for de som lever nær fattigdomsgrensen nå som strøm og mat har økt. Og de få kronene lavtlønte har steget i år er langt mindre enn hva kostnadene har økt.

Da tjener dere veldig lite, men har kanskje ikke så mye gjeld å slite med?  Det høres ut som at dere klarer utgiftene fint, men det synes jeg er godt gjort.  Det hjelper jo også å være to.

Jeg synes synd på de som har lav inntekt og høy husleie med de prisene vi har nå. De kan ikke ha mye å gå på, pluss usikkerheten med hvor mye prisene fortsatt vil øke. Vi leser at leieboliger blir dyrere, og mulighetene til å spare opp noen EK er små.  Samtidig må barna ha klær, sko og kanskje fritidsaktiviteter som blir for dyrt. Alle må ha mat også.  De har heller ingen hytter og biler de kan selge for å redde situasjonen. Sosiale ting er ikke et tema for dem.

Skrevet
Anonymburker skrev (På 11.8.2022 den 17.46):

Hvorfor det?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (På 10.8.2022 den 21.57):

I 2005 brukte jeg 10 prosent av inntekten min på mat og i fjor brukte jeg under 8 % av lønnen min på mat. 

Altså har andelen av lønnen jeg bruker på mat gått ned, og det på tross av at jeg i corona-perioden begynte å handle mer mat fra småskala-produsenter for å støtte dem.

Jepp, er vel vår verdens nest største gjeldsgrad på 250% hvor skoen egentlig trykker 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...