Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er gift og har særeie på en hytte? Hvordan gjør dere det med lån og andre fellesutgifter? 

Anonymkode: e6ae8...e71

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepinne
Skrevet

Hvordan kobler du særeie på hytte til lån og hva slags fellesutgifter, hvor?

Skrevet

Ikke aktuell situasjon for oss, men jeg tenker at den som eier hytta får stå for lånet, fellesutgifter kan deles 50/50 dersom begge bruker hytta.

Anonymkode: 2a706...ea8

Skrevet
Frysepinne skrev (25 minutter siden):

Hvordan kobler du særeie på hytte til lån og hva slags fellesutgifter, hvor?

Beklager, dårlig forklart i innlegget mitt. Jeg ønsker å kjøpe en hytte og ha særeie på den. Egenkapitalen er arv. Men jeg må låne for å fullfinansiere kjøpet. Det jeg lirer på er hvordan jeg lager en avtale med min mann om å betjene lånet og fellesutgifter til hytta. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager, dårlig forklart i innlegget mitt. Jeg ønsker å kjøpe en hytte og ha særeie på den. Egenkapitalen er arv. Men jeg må låne for å fullfinansiere kjøpet. Det jeg lirer på er hvordan jeg lager en avtale med min mann om å betjene lånet og fellesutgifter til hytta. 

TS

PS: Vi har felles økonomi og tjener ca like mye, så det blir litt rart å si at jeg betjener lånet. 

Skrevet

Hvis dere har felles økonomi så går jo felles penger til å betale hytte som kun du eier. Jeg tenker at da må dere sette av like mye penger til din mann som han kan sette av til sparing som han har i særeie. 

Anonymkode: 418d5...ea4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

PS: Vi har felles økonomi og tjener ca like mye, så det blir litt rart å si at jeg betjener lånet. 

Skjønner ikke helt hva du mener? Mener du at du skal ha særeie men dere begge skal betale på lånet? 😅

Anonymkode: ed3e1...d5f

• Liker 1
Skrevet

Hvis hytta koster en million og du kjøper den med 500 tusen egenkapital (arv) og resten er lån som dere begge betaler likt på og deler utgiftene skal du ha 75% av hyttas verdi og han 25% av hyttas verdi ved skilsmisse.

Anonymkode: 42936...007

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener? Mener du at du skal ha særeie men dere begge skal betale på lånet? 😅

Anonymkode: ed3e1...d5f

Nei, det er akkurat det jeg ikke mener. Og som jeg lurer på hvordan vi best kan løse. 

Gjest Frysepinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det jeg lirer på er hvordan jeg lager en avtale med min mann om å betjene lånet og fellesutgifter til hytta. 

TS

Men hvorfor trenger du å lage en avtale, hva skal den avtalen føre til/få for konsekvenser? Du vil ha særeie. Det er din hytte. Du betaler lånet på den, og hvis han ønsker å betale deler av lånet så enten kjøper han seg inn i hytta di (og da er det ikke særeie lenger), eller han betaler på lånet ditt for å være grei, uten å få noe for det (og da er han litt "dum", eller snill). Siden det er din hytte trenger han ikke å betale fellesutgifter, men for freden i ekteskapet er det kanskje greit at han betaler halvparten, for å få tilgang, for å være der sammen med deg, fordi han også liker seg der.

Det virker litt som du vil ha i pose og sekk - og hvem vil vel ikke det ;)

Skrevet

Jeg eier hytte, og betaler alt vedrørende det, bortsett fra at mat og forbruk når vi drar dit går på fellesøkonomi. 

Jeg eier også båt, og samme der. 

Han eier en feriebolig i utlandet, og betaler alt angående den. Han hadde lån på den en stund, men det betalte han selv. 

Vi har begge to en del av egen inntekt vi disponerer selv, og kjøpene er gjort ved oppsparing av slikt, samt at jeg fikk en sum penger som var mine (tilsvarende at du fikk arv). 

Det kunne ikke falle meg inn å be ham betale lån eller fellesutgifter på hytta jeg eier. Den er jo min, med både eierskap og ansvar for den. 

Anonymkode: f2c77...bd7

• Liker 2
Gjest Frysepinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kunne ikke falle meg inn å be ham betale lån eller fellesutgifter på hytta jeg eier. Den er jo min, med både eierskap og ansvar for den. 

Anonymkode: f2c77...bd7

OK, det var "Det jeg lirer på er hvordan jeg lager en avtale med min mann om å betjene lånet og fellesutgifter til hytta." som ble litt forvirrende.

Så det du trenger er å få en forslag til en avtale om hvordan du skal betjene lånet på hytta di? Det er ikke helt lett å vite hva du spør etter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS

Er dere gift? Jeg tolker det slik, siden du skriver «mann»? Den arvede egenkapitalen er grei, men hvis du må ta opp lån for å dekke deler av kjøpesummen, er det i praksis deres penger du bruker for å dekke nedbetalingen på lånet. Så jeg tenker at enten må han få en eierandel av hytta som tilsvarer halvparten av det belånte beløpet, eller så må en tilsvarende sum som du betaler i renter og nedbetaling hver måned settes av på en egen konto/ASK som er hans særeie (må reguleres i ektepakt). Ellers driver han og betaler på en hytte som ikke er hans. Jeg ville ikke gått med på det selv. 
Å betale halvparten av løpende utgifter av felles penger tenker jeg er ok hvis også han bruker hytta og har glede av den. 
Hvis dere er samboere og har separat økonomi blir det annerledes, med mindre du tjener såpass lite at det går ut over deres felles økonomi at du må betale på lånet. 

Anonymkode: 02329...f2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dere gift? Jeg tolker det slik, siden du skriver «mann»? Den arvede egenkapitalen er grei, men hvis du må ta opp lån for å dekke deler av kjøpesummen, er det i praksis deres penger du bruker for å dekke nedbetalingen på lånet. Så jeg tenker at enten må han få en eierandel av hytta som tilsvarer halvparten av det belånte beløpet, eller så må en tilsvarende sum som du betaler i renter og nedbetaling hver måned settes av på en egen konto/ASK som er hans særeie (må reguleres i ektepakt). Ellers driver han og betaler på en hytte som ikke er hans. Jeg ville ikke gått med på det selv. 
Å betale halvparten av løpende utgifter av felles penger tenker jeg er ok hvis også han bruker hytta og har glede av den. 
Hvis dere er samboere og har separat økonomi blir det annerledes, med mindre du tjener såpass lite at det går ut over deres felles økonomi at du må betale på lånet. 

Anonymkode: 02329...f2c

Ja, nettopp. Takk for godt svar. Ser at jeg ikke var så god på å forklare problemstillingen, men du forsto hva jeg mente 😊

TS

Skrevet

Jeg har hytte i særeie, og har ikke lån på den (arv). Vi deler alt av utgifter - bruk av hytta deler vi også ;) Spiller vel litt rolle at vi har vært gift i mange år og har nokså sammenblandet økonomi, til tross for litt særeie.

Anonymkode: 5a921...2ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...