AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Hei! Ble ferdig utdannet i vår og skal derfor ut i mitt første år som lærer veldig, veldig snart! Noen som har noen gode tips eller ting som kan være lurt å være klar over/gjøre? Anonymkode: d4c45...5cb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Ikke jobb deg ihjel. Som lærer må du jo selvfølgelig belage deg på å jobbe litt om kvelden og/eller i helger, men hvis du er lur setter du opp for deg selv noen faste tidspunkter i uka (f.eks. onsdag etter kl.18 eller søndager) hvor du ikke skal jobbe i det hele tatt. Har du faste tidspunkter blir det lettere å ikke tenke «jeg skal bare gjøre dette før jeg gir meg». Som lærer er det alltid mer du kan gjøre. Derfor gjelder det å sette grenser for seg selv. Anonymkode: 5171d...9d9 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Enig med den over. Sett grenser for jobbinga. Alt for mange gode lærere som sliter seg ut det første året. Forbered deg allerede nå på at du rekker ikke alt, og du får ikke alle barn og foreldre fornøyde hele tida. Men det går stort sett bra, og er veldig gøy! Husk at det viktigste er å vise elevene dine at du bryr deg om dem. Lykke til! Anonymkode: ed677...2b7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Vær autoritativ fra første stund. Vær helt tydelig på hvordan du vil ha det og hvilke regler som gjelder. Sånt er håpløst og stramme inn på etterhvert om du har vært litt slepphendt i starten. Fokuser på relasjonsbygging. Du får så mye tilbake for det. Sett deg inn i arbeidstida avtalen din. Vi har et årsverk vi skal holde oss innafor, selv om man er ny. Anonymkode: 25e35...556 2
harma Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Dersom du skal være kontaktlærer i barneskolen, tenk igjennom hvor tilgjengelig du skal være for foreldrene. Jeg pleier alltid å gi telefonnummeret mitt til foreldre (står på ukeplanen), men også være tydelig på at jeg f.eks. ikke tar telefonen etter et visst tidspunkt, og at jeg ikke alltid svarer på meldinger om det ikke er nødvendig, men at de alltid leses. Noen foreldre har et veldig behov for mye kontakt med deg som lærer, og her er det viktig at du setter grenser så du ikke ender som støttekontakt og sjelesørger. Bruk mye tid på relasjonsbygging med elevene, uansett alder. Vær bevisst på hvordan du vil ha det i klasserommet ditt. Nøl aldri med å søke hjelp og råd hos kollegaer og ledelser, bruk veilederen du får tildelt. Og som de skriver over, ikke jobb deg ihjel (vi trenger at du blir værende i skolen). Du vil merke at du ikke klarer å gjøre alt 100 %, men 80 % er bra nok! Det er tøft de første par årene, men alt blir bedre med rutine. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Hei! Jeg har hatt mitt første år i læreryrket å her er mine tips og erfaringer så langt: - ha én fast dag i uken der du sitter lenger utover ettermiddagen/kvelden. Jeg velger alltid en dag det fks ikke er møtetid eller noe spesielt som skal foregå. Da sitter jeg på kontoret, ikke hjemme der jeg ikke har printer og diverse utstyr. - bruk kollegane dine som en ressurs, IKKE føl at du maser. De har all mulig kunnskap og erfaring, og om du spør pent er de som oftest villig til å svare/hjelpe deg. - legg bort alt som har med jobb å gjøre når du er kommet hjem og i fks helg. Jeg satt mange ettermiddager og helg med jobb men når jeg ser tilbake på det var det bare tull, fikk mye mer igjen av det med å være effektiv NÅR jeg var på jobb og hadde én dag jeg jobbet leenge. Ikke bruk tid på småprating å sånt når du er der, få heller unna andre ting. - relasjonsbygging tar LANG LANG tid *det vet vi allerede fra studiet, men det er noe annet når man faktisk står i det. Tips til å bygge relasjoner "raskere" er å kreve mer tid til nettopp det - dra på turer, dra en tur i fjæra, lek med elevene. KJEMPE viktig at du kaster deg med på det elevene holder på med fks i friminuttene, ikke bare gå rundt å observer. Gjør begge delene. - ikke vær redd for å ha en dialog med foreldrene om ALT mulig du lurer på, er bekymret over osv. De fleste ønsker å høre fra deg og er takknemlig for dette. Er synd å egentlig veldig rart at det er så lite fokus på foreldresamarbeid under studiet (holde utviklingssamtaler, foreldremøte, mailer, telefonsamtaler). Men det er egentlig ikke noe hokus pokus, det meste foreldre er opptatt av er at deres barn trives og har det bra på skolen, både faglig og sosialt. - hold orden og struktur på planer, ting du skal huske på fremover i skoleåret, møter osv. Lag deg et system, enten om det er digitalt eller papirform. Elsker digitalt, fordi det er lettere å holde det ryddig. Men det er smak og behag da. Gjør det som funker for deg. - ikke alt skal eller kan være perfekt i ditt første år, du skal prøve å feile litt nå. Til du finner "din måte" å være på. Både mtp klasseledelse, som kollega, hvordan du planlegger undervisning osv. Alt kommer etterhvert, ikke legg lista så høyt nå. Da får du så mye finere dager da. Ikke bli så stressa dersom du fks ikke får til det du har tenkt i en undervisningsøkt, har glemt ekstramateriell, feilplanlagt tid på en læringsaktivitet osv. Det går fint, elevene kommer til å lære seg det de skal uansett iløpet av skoleåret 🙂 Det kommer til å gå helt fint, ønsker deg masse lykke til! 💚 Anonymkode: 68a99...b60 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Så gøy! Velkommen til læreryrket! Prøv å gjør mer komplekse arbeidsoppgaver, som planlegging eller retting av prøver, på morgenen hvis du har tid. På slutten av dagen er du såpass sliten, og bør heller gjøre mer tankeløse oppgaver som kopiering. Hvis du må ha spesialundervisning er det lurt å forenkle kompetansemålene så godt at du nesten kan huke av ja/nei på alle punktene når eleven har jobbet seg gjennom i den individuelle opplæringsplanen. Skriv også en logg for hver time med hva dere jobbet med, og hva eleven fikk til eller ikke. Dette er gull verdt når du skal skrive rapport senere! Ikke gi privatnummeret ditt til foreldre. Arbeidsplassen bør gi deg en jobbtelefon som foreldre og elever kan kontakte deg på. Hvis de ikke gjør det, får kommunikasjonen foregå på mail. Bare ikke gi nummeret ditt, ihvertfall ikke første året! Ha et godt samarbeid med hjemmet, og bruk tid på relasjonsbygging. Prøv å finn f.eks. 3-5 gode egenskaper til alle elevene i oppstarten. Skriv de ned! Når første møte med hjemmet skjer kan du liste opp alle disse fine egenskapene du har observert siden du begynte. Det kan være så enkelt at eleven er inkluderende, morsom, god til å spille fotball, flink å passe på andre, etc. Eleven og foreldrene lyser opp, og syns det er veldig kjekt! Skolene er pålagt å ha praktisk prøvemuntlig eksamen. Vær litt frampå og be om å få være prøvesensor. Det kan virke litt skummelt, men det er bare en øvelse både for eleven og læreren. Det er mye læring å jobbe med dette, og du skal jo selv ha elever opp til eksamen en gang (hvis du jobber på ungdomsskolen eller VGS). Jeg er kanskje litt nørd, men elsker å bruke excel på jobb. Jeg har fargekoder på tilstedeværelse, hvor godt de jobber med lekser, og vurderinger. Vurderingene er gjerne delt inn i kompetansemål, om mulig. Jeg skriver også en liten kommentar hver time om noen var muntlig aktive, jobbet godt, hjalp sidemannen eller var umotivert. I excelarkene oppdager jeg raskt mønster om noen f.eks. kommer sent visse dager, om noen bare slurver gjennom leksene eller om noen er mye borte visse dager i uken. Kanskje den helt stille eleven fikk vist masse kunnskap en time - det må man ta med videre! Hvis du har en sånn nørd på din jobb kan du spørre om du kan få kodene, så slipper du å lage et helt system fra bunnen av (hvis det er av interesse, selvfølgelig!) Dette er ikke et viktig tips, men det er veldig gøy når ledelsen eller kolleger blir imponert over denne kontrollen fordi det er så god dokumentasjon. Lykke til som lærer! Anonymkode: 42493...e9e
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Ble ferdig utdannet i vår og skal derfor ut i mitt første år som lærer veldig, veldig snart! Noen som har noen gode tips eller ting som kan være lurt å være klar over/gjøre? Anonymkode: d4c45...5cb Vær tilgjengelig 24/7 for både elever og foreldre. Har møtt flere lærere som ikke orker å gjøre det lille ekstra. Anonymkode: 294d8...187
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vær tilgjengelig 24/7 for både elever og foreldre. Har møtt flere lærere som ikke orker å gjøre det lille ekstra. Anonymkode: 294d8...187 IKKE følg råd som det der. Din jobb er ikke å være på 24 timer i døgnet. Foreldre kan kontakte meg i A R B E I D S T I D E N som andre normale mennesker. Skjer det noe akutt skal de selvfølgelig ta kontakt etter arbeidstid også. Anonymkode: 68a99...b60 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vær tilgjengelig 24/7 for både elever og foreldre. Har møtt flere lærere som ikke orker å gjøre det lille ekstra. Anonymkode: 294d8...187 Ditt barn er ikke det eneste barnet på skolen. Ble syk av å "gjøre det lille ekstra" over tid, tok meg halvannet år å bli frisk. Anonymkode: 8eab5...4d0 2
sommerfugl154 Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Vær tilgjengelig 24/7 for både elever og foreldre. Har møtt flere lærere som ikke orker å gjøre det lille ekstra. Anonymkode: 294d8...187 Dette er det dummeste jeg har lest. Med den tankegangen utsletter man seg selv og atpåtil får null betalt for det. Lærerlønninger er basert på 42,5 arbeidstimer i uka, intet mer intet mindre. Sier ikke at man aldri skal gi det lille ekstra, men er stor forskjell på å gjøre det av og til versus ha en hverdag der man setter den standarden for seg selv hele tiden. Hvis man vil fortsette å ha erfarne lærere i yrket må det gå an å jobbe som lærer over tid.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 Si nei. Og da snakker jeg ikke først og fremst om overfor elever, men overfor rektor og kolleger. Ikke la andre gjøre sine problemer til dine problemer, som f.eks. en rektor som ikke evner å ansette nok folk, eller kolleger som ikke får til ditt og datt. Anonymkode: 3e757...12a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vær tilgjengelig 24/7 for både elever og foreldre. Har møtt flere lærere som ikke orker å gjøre det lille ekstra. Anonymkode: 294d8...187 Det "lille" ekstra du ber om er en av grunnene til at det slutter enormt mange flinke lærere Anonymkode: 6b58e...fac
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vær tilgjengelig 24/7 for både elever og foreldre. Har møtt flere lærere som ikke orker å gjøre det lille ekstra. Anonymkode: 294d8...187 Det "lille" ekstra du ber om er en av grunnene til at det slutter enormt mange flinke lærere Anonymkode: 6b58e...fac
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 Tusen takk for mange fine svar og lykkeønskninger! 💗 Selv om jeg gruer meg litt siden det blir mye lurt, gleder jeg meg også veldig:) Anonymkode: d4c45...5cb
Gjest Kastanjefrø Skrevet 11. august 2022 #16 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er kanskje litt nørd, men elsker å bruke excel på jobb. Jeg har fargekoder på tilstedeværelse, hvor godt de jobber med lekser, og vurderinger. Vurderingene er gjerne delt inn i kompetansemål, om mulig. Jeg skriver også en liten kommentar hver time om noen var muntlig aktive, jobbet godt, hjalp sidemannen eller var umotivert. I excelarkene oppdager jeg raskt mønster om noen f.eks. kommer sent visse dager, om noen bare slurver gjennom leksene eller om noen er mye borte visse dager i uken. Hvorvidt noen er mye for sent eller er umotiverte er ikke relevant for karaktersettingen. Om du hadde vært «nørd» ville du vel heller forsøkt å eliminere faktorer som ikke er relevant for å vurdere fagkunnskapene, som anonymiserte prøver etc.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 Kastanjefrø skrev (22 minutter siden): Hvorvidt noen er mye for sent eller er umotiverte er ikke relevant for karaktersettingen. Om du hadde vært «nørd» ville du vel heller forsøkt å eliminere faktorer som ikke er relevant for å vurdere fagkunnskapene, som anonymiserte prøver etc. Hvor i innlegget du kommenterte sto det at vedkommende brukte arbeidet til grunnlag for karakterer? For all del, godt mulig at vedkommende gjøre det, men det kan også være snakk om barneskolen. Vi skal alltid vurdere, og dersom vi oppdager et urovekkende mønster hos en elev så bør vi gjøre det vi kan for å veilede, og til og med bruke elevenes respons til å vurdere egen undervisning. Anonymkode: 25e35...556
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 Kastanjefrø skrev (8 minutter siden): Hvorvidt noen er mye for sent eller er umotiverte er ikke relevant for karaktersettingen. Om du hadde vært «nørd» ville du vel heller forsøkt å eliminere faktorer som ikke er relevant for å vurdere fagkunnskapene, som anonymiserte prøver etc. Elevene skal ha flere muligheter å vise ferdigheter og kunnskaper enn å bare ha prøver. Jeg er enig med deg at disse tingene ikke er relevant for karaktersetting (annet enn orden hvis det er veldig alvorlig), men det er en fin ting å bruke i en elevsamtale. Skole er jo så mye mer enn bare fagkunnskap! Det er alltid en årsak bak lav motivasjon eller at de er sene, og de setter pris på å bli lyttet til. Da kan vi prate litt om det og forhåpentligvis finne en løsning på utfordringen sammen. Anonymkode: 42493...e9e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 Som forelder håper jeg du vil prøve å holde på entusiasmen og positiviteten jeg ser hos nyutdannede. De er opptatt av hvert enkelt barn og har mye initiativ i seg. Prøv å hold på dette:) Anonymkode: fdf73...05f
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 0.09): IKKE følg råd som det der. Din jobb er ikke å være på 24 timer i døgnet. Foreldre kan kontakte meg i A R B E I D S T I D E N som andre normale mennesker. Skjer det noe akutt skal de selvfølgelig ta kontakt etter arbeidstid også. Anonymkode: 68a99...b60 Vi kontakter lærere gjennom skole-appen «skolemelding». Vi kan sende når som helst, men læreren kan velge å sjekke kun i arbeidstiden. Evt Mail. Tror nok de fleste gjør det slik, man kontakter ikke på private mobilnummeret liksom. Anonymkode: fdf73...05f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå