AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Hei, Vi bor på et boligfelt hvor husene ligger tett. Minstegutten her i huset og nabogutten har blitt gode venner og leker sammen flere ganger i uka. Vi deler på en måte hage med naboene. Hver eneste gang min sønn har med seg noen andre venner hjem, kommer nabogutten ut og vil være med i leken. Nabogutten er ganske sjefete i leken og det ender ofte med at barnet på besøk blir diltende etter som tredje hjulet på vogna. Jeg mener det ikke er helt urimelig å la mitt barn og besøket han har innimellom få leke litt i fred, da det ofte ender med at besøket føler seg utenfor. Når nabogutten har besøk holder jeg innimellom min sønn bevisst unna så de skal få kose seg « i fred». Det at nabogutten alltid kommer ut når mitt barn er ute med andre venner, har resultert i at jeg nok innimellom har fått min sønn og hans gjest inn hit/dratt avgårde og funnet på noe et annet sted med de, når jeg ser at gjesten blir diltende etter. Forrige uke fikk nabomoren nok, og lurte på hvorfor jeg bevisst stengte ute hennes sønn hver gang min sønn har besøk (1- 3 ganger i uka). Nå er det litt kald stemning mellom oss og jeg ønsker ikke ha det sånn. Er det jeg som er trangsynt her? Er jeg horribel som legger tilrette for at min sønn innimellom får leke alene med sine andre venner som er på besøk? Jeg kan selvsagt holde de inne, men føles feil å «stenge de inne» en varm sommerdag. Noen som har forslag til «løsning» på problemet? De er 8-9 år. Takk for alle svar😊 Anonymkode: fa249...a02
Gjest ti10 Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Hun sier "alltid" og du "av og til" ..? Det kommer litt an på hvordan du gjør dette. Hvis du av og til i det stille tar sønnen din og vennen hans med til et annet sted for å leke, har hun ingenting med det og overreagerer. Hvis du derimot hver eneste gang tar sønnen din og vennen hans med til et annet sted og markerer veldig tydelig at nabogutten er uønsket, er det ikke greit. Men kan du ikke si til henne på en pen måte at sønnen hennes er litt dominerende, og at besøket derfor trives bedre når han ikke er med?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Jeg hadde sagt til henne at når barnet ditt har med besøk ønsker de å leke litt sammen bare de, og da passer det ikke alltid at sønnen hennes er med. Du kan også fint si at han er dominerende i sin lekestil, noe som lett setter besøket på sidelinjen så de ikke føler seg velkommen. Det er helt lov å si fra om sånt. Antar det blir lettere når være ute bli kaldere slik at de er mer inne og nabogutten ikke ser hvergang ditt barn får besøk. Anonymkode: d6501...17a 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Tror du hadde fått flere svar her om du ber om at tråden flyttes til Barn- og familieforumet. Jeg tenker forøvrig det samme som de andre her. Si i fra på en fin måte at han er dominerende og at dette påvirker besøket til din sønn. Regner med denne moren selv også er klar over det hvis sønnen er bossy ovenfor andre barn. Hun har ingen grunn til å bli fornærmet. Anonymkode: fe3ca...c91 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 Jeg ville nok ikke sagt direkte at sønnen hennes var dominerende, men heller at det hender de som besøker ditt barn er litt mer forsiktige, og at dere tar med venner hjem for å få litt lek på tomannshånd utenfor skole og fritidsaktiviteter. Eventuelt kan du også si at de som kommer på besøk ikke kjenner hennes sønn, og at det kan være litt vanskelig for de som kommer utenfra når hennes sønn og ditt barn kjenner hverandre så godt. Anonymkode: b6aa2...7fc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Antok dette var småbarn, som ikke ennå skjønner sosiale normer. Men 8-9 åringer - og ikke minst foreldrene deres - bør skjønne at en ikke bryter seg på når kompisen har besøk av andre. Det er ikke du/dere som utestenger her, det er han/de som driter på draget når de antar at han er selvskreven deltaker i leken selv om ditt barn har gjest og er sammen med noen andre. Nabobarnet legger beslag på ditt barn, rett og slett. Og hemmer ditt barns mulighet til sosial kontakt med andre barn enn naboen. Her er det du som har grunn til å bli irritert. Ville nok ikke sagt så mye om at nabo-gutten er dominerende, overtar leken osv. For det er i grunn underordnet i akkurat dette. Selv om han var en kjempefin lekekompis i trespann, så er han uansett en påtrenger. De må faktisk tåle at ditt barn også har andre venner, og ønsker å være med bare dem noen ganger. Anonymkode: af6e8...f21 4
Hactar Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 Hvis besøket blir diltende etter, er jo ikke problemet bare at nabogutten er dominerende, men også at TS sin sønn ikke klarer å ta vare på besøket sitt. Jeg tror ikke du skaper noen forståelse om du går til nabomoren og sier at gutten hennes ikke får være med fordi han er for dominerende. Da høres det bare ut som du ikke liker ungen hennes, og at du vil at gutten din skal bytte ham ut med andre venner. Som kanskje er nettopp det hun frykter og grunnen til at hun reagerer. Da ville jeg heller sagt at du har sett at gjesten ofte blir litt utenfor fordi deres to gutter er så sammensveiset. At du tenker det er bra om begge gutter får leke alene med sine respektive besøk innimellom, så de ikke bare blir opptatt med hverandre, men kan få flere venner å spille på. Dere kan begge prate med guttene deres om å inkludere en tredjemann, og prioritere å være tett på og veilede når de er sammen flere. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå