AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Jeg trenger seriøst tips/råd for min mor. Dette er ganske sårt og har vært en hindring for at hun skal få kjøpt seg egen bolig - som er den store drømmen. Det begynte med at mine foreldre skilte seg, og med et flunka nytt hus akkurat ferdigstilt, ble det ekstra vanskelig. Ingen hadde råd til å sitte med dette huset selv, men for at vi barna skulle få bo i dette nye huset, tok mamma halve gjelden på huset. Det var nok både lite gjennomtenkt og ikke så veldig lurt, sett etterpå. Men, som sagt, det var en tøff tid og mammahjertet tok over. Denne gjelden betaler mamma på enda, og er en betydelig bra sum hver måned hun heller kunne betalt i et evt huslån. Pappa har ingen intensjoner om å ta over denne gjelden nå, så det er ikke et tema. Det ble vist sagt at hun kunne ta denne gjelden med forbehold om at vi barna hadde forkjøpsrett ved et evt salg. Denne skrev vi fra oss i fjor, da vi ikke er interessert i å ha den retten, og stemor har pr dags dato forkjøpsrett på dette huset. Litt usikker på hva som står i en avtale, om det i det hele tatt er noen avtale, kun lån i banken. Vi er i gang med å samle papirer og kontakte advokat etter hvert, men det er ganske dyrt det også. Setter stor pris på om det er noen der ute som har litt mer peiling rundt dette og kan komme med tips og råd til hvordan man kan gå frem, om det i det hele tatt går an å gjøre noe med dette! Alt jeg vil er at mamma skal bli gammel i sin egen eide leilighet eller hus! Anonymkode: e7a14...c23
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Så moren din betaler på et hus hun ikke har eierandel i? Anonymkode: 12dd8...006
Kelsier Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Er lånet fortsatt sikret med pant i huset, så kan hun jo bare stoppe å betale på det? Når huset risikerer tvangssalg, så får vel far og stemor opp interessen for å betale… 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Så moren din betaler på et hus hun ikke har eierandel i? Anonymkode: 12dd8...006 Ja, det stemmer… Anonymkode: e7a14...c23
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Kelsier skrev (3 minutter siden): Er lånet fortsatt sikret med pant i huset, så kan hun jo bare stoppe å betale på det? Når huset risikerer tvangssalg, så får vel far og stemor opp interessen for å betale… Det skal jeg sjekke opp i! Ja, det kan fort bli lurt i å gjøre det da ja. Anonymkode: e7a14...c23
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det stemmer… Anonymkode: e7a14...c23 Hva sier tinglysningen? Har hun aldri hatt eierandel i huset? Anonymkode: ccc29...af1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva sier tinglysningen? Har hun aldri hatt eierandel i huset? Anonymkode: ccc29...af1 Litt usikker på eierandel, men det har hun nok ikke. Er ikke tinglyst.. Anonymkode: e7a14...c23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå