AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Vi innledet et forhold i vinter/vår og har ikke kjent hverandre så alt for lenge før det. Helgen som var dro vi på hyttetur med et vennepar av han. Det vil si, de har siste ferieuke nå og vi var på besøk der. Vi tok med noen flasker prosecco og vin som vertinnegave, og ellers hadde vi med melk og brød og noe pålegg, og ba om å få stå for middag en kveld. Det vi ikke blir enig i nå er det som skjedde da vi dro. Kjæresten min mente at alle tar med seg hjem av det som er igjen av mat som man hadde med, mens jeg mener at siden det andre paret skulle være igjen, kunne de få det som ble igjen av mat og drikke. Men det var kjæresten min sitt vennepar og han som pakket ned, så han tok med seg alt vi hadde med hjem igjen. På bilturen hjem sa jeg på en høflig måte at jeg mener det blir noe annet om to vennepar drar på hyttetur sammen en helg og hjem igjen, da kan man fordele mat. Men nå var vi gjester og dro fra hytten uten å vaske etter oss, vi har fått mye mat og drikke av dem, og de har vært veldig raus og gjestfrie. Håndklær og lignende må de jo også vaske etter oss. Så det skulle bare mangle om de fikk et par øl, noen bokser brus og diverse pålegg som ble igjen. Vi betalte jo ingenting for å få være der, vi var jo gjester. Og hovedsakelig, selv synes jeg det er direkte uhøflig og flaut å ta med seg mat hjem på den måten. Kjæresten min er uenig, men jeg vil ikke ha det slik til neste gang. Hva gjør dere? Forslag til hva jeg kan si for å bli enig med han? Anonymkode: 5e380...0bb 25 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 10. august 2022 Enig med deg. Litt flaut å plukke med seg hjem… Gnien kjæreste. Anonymkode: ea1b5...8a5 50 13
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Du må jo ikke være enig med han, er du 12år? Dette må dere løse sammen, enten må du godta måten han er på. Eller kutte han ut. Anonymkode: e2d23...c38
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Jeg er enig med deg, men jeg har ikke noe forslag til hva du kan si til ham.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Enig med deg. Veldig kleint av kjæresten din. Anonymkode: c4167...299 12 5
chi Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi innledet et forhold i vinter/vår og har ikke kjent hverandre så alt for lenge før det. Helgen som var dro vi på hyttetur med et vennepar av han. Det vil si, de har siste ferieuke nå og vi var på besøk der. Vi tok med noen flasker prosecco og vin som vertinnegave, og ellers hadde vi med melk og brød og noe pålegg, og ba om å få stå for middag en kveld. Det vi ikke blir enig i nå er det som skjedde da vi dro. Kjæresten min mente at alle tar med seg hjem av det som er igjen av mat som man hadde med, mens jeg mener at siden det andre paret skulle være igjen, kunne de få det som ble igjen av mat og drikke. Men det var kjæresten min sitt vennepar og han som pakket ned, så han tok med seg alt vi hadde med hjem igjen. På bilturen hjem sa jeg på en høflig måte at jeg mener det blir noe annet om to vennepar drar på hyttetur sammen en helg og hjem igjen, da kan man fordele mat. Men nå var vi gjester og dro fra hytten uten å vaske etter oss, vi har fått mye mat og drikke av dem, og de har vært veldig raus og gjestfrie. Håndklær og lignende må de jo også vaske etter oss. Så det skulle bare mangle om de fikk et par øl, noen bokser brus og diverse pålegg som ble igjen. Vi betalte jo ingenting for å få være der, vi var jo gjester. Og hovedsakelig, selv synes jeg det er direkte uhøflig og flaut å ta med seg mat hjem på den måten. Kjæresten min er uenig, men jeg vil ikke ha det slik til neste gang. Hva gjør dere? Forslag til hva jeg kan si for å bli enig med han? Anonymkode: 5e380...0bb Har ikke forslag til hva du skal si, men jeg er enig med deg 😊 Har kjæresten din dårlig råd? Mulig at han føler han trenger/fortjener varene mer enn venneparet som ble igjen. 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Enig med deg. Hvorfor mener han at dette var innafor? Anonymkode: bb00e...525 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Vipps 500 kr til vertsparret med beskjeden 'Takk for tur! Her er litt til å dekke vann og strøm.' Anonymkode: b65c3...61b 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Han har ikke de beste argumentene, bare sier at det er sånn det er når man er på hyttetur. Jeg spurte om han ville gjort det samme om han var på overnatting hjemme hos et vennepar en helg, men da sa han at han ikke hadde kommet til å hadd med mat, bare en gave liksom. Men jeg synes det er ubehagelig. Han gikk inn i kjøleskapet og tok med mat og drikke, samt i kjøkkenskapene for å hente en pose nøtter og sjokolade vi hadde med. ts Anonymkode: 5e380...0bb 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har ikke de beste argumentene, bare sier at det er sånn det er når man er på hyttetur. Jeg spurte om han ville gjort det samme om han var på overnatting hjemme hos et vennepar en helg, men da sa han at han ikke hadde kommet til å hadd med mat, bare en gave liksom. Men jeg synes det er ubehagelig. Han gikk inn i kjøleskapet og tok med mat og drikke, samt i kjøkkenskapene for å hente en pose nøtter og sjokolade vi hadde med. ts Anonymkode: 5e380...0bb Kjenner jeg blir flau på dine vegne… Anonymkode: bb00e...525 23 7
Pippi Lotta Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Det høres veldig gnient ut å ta med seg maten i en slik situasjon, men dere er kanskje ikke så gamle? Du kan jo håpe at han bare ikke har vært på mange slike hytteturer og derfor ikke har reflektert så nøye over situasjonen før. Om han er en godt voksen man som er så gjerrig at han ikke under venne litt ekstra pålegg ville jeg blir skeptisk til mer en hvordan dere vil ta dere ut foran venner. Om han ikke greier å se at det er ufint ovenfor venneparet så risikerer du at han ikke greier å se det når handlingene hans går ut over deg heller. Men prøv å snak med han lit til! Om han er ung så trenger han kanskje bare litt tid på og forstå hva du mener. Det kan jo også være at han virkelig har så dårlig råd at den matten gjør en forskjell i budsjettet hans. Det er jo mulig vennen hans er klar over at han sliter økonomisk og derfor synes det er greit, men så har han ikke turt å fortelle deg enda. Om han skammer seg over pengeproblemer så forklarer jo det hvorfor han ikke har argumenter, men det blir jo bare gjeting fra min side. 6 1
Rotehodet Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Er helt enig med deg TS. Maten burde selvfølgelig blitt igjen på hytta. Som takk for oppholdet, dette er det minste vi kan bidra med. 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 Jeg er fullstendig enig med deg. Du kan jo fortelle ham at dette er marginalt mindre pinlig enn dem som kommer og ringer på dagen etter et vorspiel og vil ha panten sin fra dagen før? Anonymkode: b2b44...382 18 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 Enig med deg. Med mindre det er vanlig å gjøre det slik med hans gjeng. Når det gjelder alkohol, så tenker jeg det kommer an på. Dere ga jo alkohol som gave? Og ellers delte dere litt? Da tenker jeg det er lov å ta med hjem egen alkohol. Spesielt om det er snakk om mange øl eller uåpnet vin..er det snakk om et par øl og en halv vin, så hadde jeg latt det stå. Anonymkode: 7ede7...f7d 5
Brunello Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 Jeg ville gjort som deg, men det er ikke helt krise å ta med seg det som var igjen heller. De som eier hytta og skal være igjen har helt sikkert egne planer for hva de skal drikke og spise i ferien. Synes ikke du behøver å være flau. Og jeg synes ideen en annen bruker fremsetter om å sende penger for strøm er mye kleinere. 2
Brunello Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vipps 500 kr til vertsparret med beskjeden 'Takk for tur! Her er litt til å dekke vann og strøm.' Anonymkode: b65c3...61b Det synes jeg er skikkelig kleint. Har man hytte og inviterer venner, har man tatt høyde for at de bruker et par kWh. 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 Ting man har kjøpt selv og så legger igjen hos andre blir gjerne ikke spist, bare kastet og sløst bort. Litt avhengig av hva det er. Jeg pleier å be gjestene ta med seg det som ikke garantert blir spist. Hvis jeg er gjest og mistenker at vertene ikke kommer til å spise det jeg hadde med, så spør jeg dem om de kommer til å spise det så det kan unngå å bli kastet. Gjør dette bare med de jeg kjenner godt og vet ikke blir fornærmet. Hvis argumentene dine ikke overbeviser ham, så anbefaler jeg bare å snakke om det før neste tur, si at det er veldig viktig for deg at det gjøres på din måte. Er han grei så gir han seg på det, det er tross alt ikke en viktig sak. Anonymkode: e8291...6ec 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig med deg. Med mindre det er vanlig å gjøre det slik med hans gjeng. Når det gjelder alkohol, så tenker jeg det kommer an på. Dere ga jo alkohol som gave? Og ellers delte dere litt? Da tenker jeg det er lov å ta med hjem egen alkohol. Spesielt om det er snakk om mange øl eller uåpnet vin..er det snakk om et par øl og en halv vin, så hadde jeg latt det stå. Anonymkode: 7ede7...f7d Alt som sto igjen var: 2 små bokser øl 1-2 bokser brus To pakker med åpnet kjøttpålegg en liten leverpostei en pose nøtter men halv plate sjokolade Ingen av oss tjener lite, og han er alt annet enn gjerrig. Men dette fikk jeg litt panikk av på en måte. Kjenner at det er langt i fra mine verdier. ts Anonymkode: 5e380...0bb 12 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 Flaut. Men er det lenge siden dere var studenter? Tenkte det kunne være en vane fra studenttiden når man gjerne har dårlig råd at man i større grad MÅ fordele slik. Jeg og min venninne spiser jevnlig ute, samme greia vi spiser. En betaler, andre vipser, fremfor at vi bare bytter på det:P Gammel vane fra studentdagene, enda vi begge tjener godt. Anonymkode: 62d92...0ea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå