Ayesh Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 I går sleit sønnen min veldig med å bæsje. var på legevakten i går og fikk klyster. Med klyster fikk han til å bæsje. I dag har han samme problem igjen. Etter å ha spist middag ville han gå på do men klarte ikke. Ga duphalac uten at det har hjulpet. Vil ikke gi klyster igjen så han ikke blir avhengig. Han sliter fortsatt. Nå har sovnet med dette problemet. Vet ikke hva jeg skal gjøre. 😪Han er 3 år gammel
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Dere må legge om kostholdet. Anonymkode: 41a29...9c3 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Kontakt lege i morgen Anonymkode: 9ca03...272 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere må legge om kostholdet. Anonymkode: 41a29...9c3 Han spiser helt greit. Vi bruker kun grove produkter. Drikker nok vann. Spiser frukt og fiber Anonymkode: 143ba...52a 1
Ayesh Skrevet 10. august 2022 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere må legge om kostholdet. Anonymkode: 41a29...9c3 Tror ikke det er maten som er årsaken 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han spiser helt greit. Vi bruker kun grove produkter. Drikker nok vann. Spiser frukt og fiber Anonymkode: 143ba...52a Hvis han reagerer på korn er jo dette kostholdet krise. Anonymkode: 1d7b3...489 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Ikke spis for mye fiber...dessverre feil frontet av norske kostholdsråd. Jeg har hatt IBS i 20år, blitt nesten frisk etter endring og periodisk fasting. Det fleste i dag har elendig kosthold dessverre. Anonymkode: 7ea3b...4f8 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Blir ikke avhengig av klyster etter noen få ganger, ingen fare. Anonymkode: 81f2f...e4d 1
~white lady~ Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Ayesh skrev (21 minutter siden): I går sleit sønnen min veldig med å bæsje. var på legevakten i går og fikk klyster. Med klyster fikk han til å bæsje. I dag har han samme problem igjen. Etter å ha spist middag ville han gå på do men klarte ikke. Ga duphalac uten at det har hjulpet. Vil ikke gi klyster igjen så han ikke blir avhengig. Han sliter fortsatt. Nå har sovnet med dette problemet. Vet ikke hva jeg skal gjøre. 😪Han er 3 år gammel Kontakt fastlegen. Enten kan gutten gå på movicol en periode eller så får dere fortsette med duphalac. Virker som gutten deres har kommet inn i en ond sirkel der han har holdt igjen ved avføringstrang, og nå er kraftig forstoppet. Det gjør ofte vondt verre, fordi det fører til hard avføring som er vanskelig å få ut, og magesmerter. Sørg for å få i han MYE væske ved inntak av duphalac, spesielt siden dere spiser såpass fiberrik kost. Sviskemos, brun banan, kiwi og druer får fortgang på tarmen. 1 3
Rotehodet Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Ayesh skrev (31 minutter siden): I går sleit sønnen min veldig med å bæsje. var på legevakten i går og fikk klyster. Med klyster fikk han til å bæsje. I dag har han samme problem igjen. Etter å ha spist middag ville han gå på do men klarte ikke. Ga duphalac uten at det har hjulpet. Vil ikke gi klyster igjen så han ikke blir avhengig. Han sliter fortsatt. Nå har sovnet med dette problemet. Vet ikke hva jeg skal gjøre. 😪Han er 3 år gammel Hvordan mener du det er fysisk og praktisk mulig for en ung gutt å bli avhengig av klyster?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 ~white lady~ skrev (3 minutter siden): Kontakt fastlegen. Enten kan gutten gå på movicol en periode eller så får dere fortsette med duphalac. Virker som gutten deres har kommet inn i en ond sirkel der han har holdt igjen ved avføringstrang, og nå er kraftig forstoppet. Det gjør ofte vondt verre, fordi det fører til hard avføring som er vanskelig å få ut, og magesmerter. Sørg for å få i han MYE væske ved inntak av duphalac, spesielt siden dere spiser såpass fiberrik kost. Sviskemos, brun banan, kiwi og druer får fortgang på tarmen. Dette. Langvarig treg mage eller forstoppelse over noen dager kan føre til hard avføring langt opp i tarmen og dermed generell treghet i systemet. Vi fikk et tømmeregime utviklet av St. Olavs av fastlegen, der man bruker store mengder Movicol for å forsikre at all hard avføring kommer ut, samt at hun gikk på Movicol et par år i etterkant. Siden har avføring vært stort sett uproblematisk i 6 års tid. Anonymkode: ae4ad...1a8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Èn gang til skader jo ikke.. Hvis han trenger å få tømt seg, mener jeg. Men da må dere jo passe på alt det som alle andre også sier, og så passe på at han jevnlig går på do for å presse, selv om han kanskje føler at han ikke må. Anonymkode: 95978...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 Det skal nok litt mer til enn et par ganger før kroppen blir avhengig. Spesielt hvis dere passer på ellers med inntak av vann og sånt. Å være i bevegelse er også viktig, det hjelper på tarmmuskulaturen som sender maten videre i systemet. Skjønt, med en treåring er fysisk aktivitet sjeldent noe problem. 😆 Anonymkode: ed3a3...aa5 2
Ayesh Skrevet 10. august 2022 Forfatter #14 Skrevet 10. august 2022 ~white lady~ skrev (1 time siden): Kontakt fastlegen. Enten kan gutten gå på movicol en periode eller så får dere fortsette med duphalac. Virker som gutten deres har kommet inn i en ond sirkel der han har holdt igjen ved avføringstrang, og nå er kraftig forstoppet. Det gjør ofte vondt verre, fordi det fører til hard avføring som er vanskelig å få ut, og magesmerter. Sørg for å få i han MYE væske ved inntak av duphalac, spesielt siden dere spiser såpass fiberrik kost. Sviskemos, brun banan, kiwi og druer får fortgang på tarmen. Det stemmer!!! Han begynte i bhg for første gang akkurat et år siden. Og ikke en eneste gang har han bæsjet der. Han bæsjer alltid hjemme. Så det betyr at han holder seg!! Har sagt 1000 ganger til han at du mååå bæsje i bhg. Det er ikke farlig å bæsje der. De voksne skal hjelpe deg med å tørke. Men han hører ikke på meg😪 Ts
~white lady~ Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 Ayesh skrev (37 minutter siden): Det stemmer!!! Han begynte i bhg for første gang akkurat et år siden. Og ikke en eneste gang har han bæsjet der. Han bæsjer alltid hjemme. Så det betyr at han holder seg!! Har sagt 1000 ganger til han at du mååå bæsje i bhg. Det er ikke farlig å bæsje der. De voksne skal hjelpe deg med å tørke. Men han hører ikke på meg😪 Ts Det hjelper ikke at du maser på han om å bæsje i barnehagen. Snakk med ped.leder og forklar situasjonen, og se om dere kan komme frem til en løsning som trygger gutten nok til at han klarer å gjøre fra seg også i barnehagen. Det er viktig å ta tak i dette nå, ellers så kan det følge han videre. Han må jo være i stand til å bæsje andre steder enn hjemme. 3
Ayesh Skrevet 10. august 2022 Forfatter #16 Skrevet 10. august 2022 ~white lady~ skrev (7 minutter siden): Det hjelper ikke at du maser på han om å bæsje i barnehagen. Snakk med ped.leder og forklar situasjonen, og se om dere kan komme frem til en løsning som trygger gutten nok til at han klarer å gjøre fra seg også i barnehagen. Det er viktig å ta tak i dette nå, ellers så kan det følge han videre. Han må jo være i stand til å bæsje andre steder enn hjemme. Ok skal snakke med ped.leder så fort som mulig. Takk 💖
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 Ayesh skrev (48 minutter siden): Det stemmer!!! Han begynte i bhg for første gang akkurat et år siden. Og ikke en eneste gang har han bæsjet der. Han bæsjer alltid hjemme. Så det betyr at han holder seg!! Har sagt 1000 ganger til han at du mååå bæsje i bhg. Det er ikke farlig å bæsje der. De voksne skal hjelpe deg med å tørke. Men han hører ikke på meg😪 Ts Jeg bæsjer så å si aldri andre steder enn hjemme. På hotellrom kan det gå, men jeg var på en tre-firedagers campingferie en gang og bæsjet altså ikke. Å ikke bæsje i barnehagen/på skolen/jobb/besøk er fullstendig uproblematisk så lenge man har avføring i en jevn rytme. For meg er jevn rytme hver morgen ca 5 minutter etter kaffekopp nr2. For min datter er det ca hver tredje dag. Begge deler er helt normalt og uproblematisk. Slutt å stress med bæsjen, da kommer den i alle fall ikke. Anonymkode: ae4ad...1a8 3 1
~white lady~ Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg bæsjer så å si aldri andre steder enn hjemme. På hotellrom kan det gå, men jeg var på en tre-firedagers campingferie en gang og bæsjet altså ikke. Å ikke bæsje i barnehagen/på skolen/jobb/besøk er fullstendig uproblematisk så lenge man har avføring i en jevn rytme. For meg er jevn rytme hver morgen ca 5 minutter etter kaffekopp nr2. For min datter er det ca hver tredje dag. Begge deler er helt normalt og uproblematisk. Slutt å stress med bæsjen, da kommer den i alle fall ikke. Anonymkode: ae4ad...1a8 En ting er å ha en fast rytme/rutine på avføringsvanene sine, en annen ting er å bli forstoppet fordi man ikke tør å bæsje andre steder enn hjemme. Særlig ille om det er snakk om et barn. Det kan jo bli kronisk.
~white lady~ Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 Ayesh skrev (28 minutter siden): Ok skal snakke med ped.leder så fort som mulig. Takk 💖 Og fastlegen😊
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #20 Skrevet 11. august 2022 ~white lady~ skrev (8 timer siden): En ting er å ha en fast rytme/rutine på avføringsvanene sine, en annen ting er å bli forstoppet fordi man ikke tør å bæsje andre steder enn hjemme. Særlig ille om det er snakk om et barn. Det kan jo bli kronisk. Poenget er at man blir ikke forstoppet av å ikke bæsje i barnehagen, så det er ikke noe å lage stress over. Anonymkode: ae4ad...1a8 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå