Gå til innhold

Er det noen her som syns det har vært LETTERE enn de trodde å ligge i kaloriunderskudd/gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye har du gått ned bare ved hjelp av kaloriunderskudd? Hvor lang tid brukte du på å gå ned til målet?

Anonymkode: ee58c...4de

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, ved å følge en faste-livsstil. De første 4 mnd raste jeg ned 14 kg ved å kalkulere totalt ukesinntak og fordelte denne mengden etter 5:2-prinsippet. 

Var selvsagt ravende sulten iblant, men så lenge det var dager innimellom der jeg spiste helt normalt (1800 på en ukedag og 2000 i helg) kunne jeg fint holde ut å leve på 500 kalorier to av ukas dager. 

Nå er dette over 8 år siden (og jeg hadde opprinnelig helt andre mål med å faste enn å gå ned i vekt - hadde faktisk ingen tanker om å miste vekt i det hele tatt, startet for å få bedre helse) og jeg har lært mye siden da - men jeg faster fortsatt periodisk. Er ikke i kaloriunderskudd, målt over en uke spiser jeg ca anbefalt mengde kalorier for å vedlikeholde vekta. Men har altså lengre pauser mellom måltider til enkelte tider. 

Om man utnytter kroppens potensiale for å bruke lagret kroppsfett som næring, har man knekt koden, og sult blir en helt annen opplevelse. 

Endret av klarinetta
  • Liker 2
Skrevet

Ja, når motivasjonen er på topp er det stort sett easy peasy å ligge i kaloriunderskudd. Jeg opplever sjeldnere at jeg craver søtsaker når jeg er obs på hva jeg putter i meg. Før spiste jeg junk flere ganger i uka, var mer oppblåst og uvel og ofte "hangry". Selvsagt har jeg dager der jeg blir veldig sulten, men da innvilger jeg meg mer mat den dagen. Veier meg annenhver dag for å passe på progresjonen. 

I helgene spiser jeg litt mer kalorier, ikke alt for mye, men man skal også kose seg. Spiser gjerne taco og pizza, men kan fint holde meg til én lefse, og spiser 2 pizzastykker og ikke 5 som jeg spiste før. Unner meg også en sjokolade og litt potetgull på lørdager. Smaker ekstra godt når det blir en gang i uken og ikke 4-5 ganger som før. 

Når har jeg gått ned 4 kg på 4 uker. Spiser 1354 kalorier om dagen. Bruker appen Yazio til å føre inn alt jeg spiser og drikker i løpet av en dag. Det er alfa og omega at jeg ikke nekter meg selv visse typer mat, men heller spiser mindre av det. 

Anonymkode: f10a2...111

Skrevet

Ja, mye lettere. Jeg startet et par tråder i løpet av den første tiden, fordi jeg ble så skremt av alt jeg leste om hvor vanskelig det var å holde vekta nede. Så for meg at jeg måtte spise så lite til slutt at det ble umulig.. Men det gikk fint.

Gikk ned til normalvekt (fra BMI 34 til 25) i løpet av det første året. Nå har det gått et år til, og jeg er nede på 19. 

Når det er sagt, så har jeg fortsatt ingen erfaring med å holde vekta stabil. Men ting føles ikke som et offer lengre, nye vaner er bare,.vaner? Hverdag liksom. 

Anonymkode: 35cf9...5c8

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, det har aldri vært lett. En kamp og en plage hele tiden. 

Anonymkode: 2469c...302

• Liker 1
Skrevet

Ja, var lettere enn jeg trodde. De to-tre første ukene var verst. Etter de ble jeg fortere mett og fikk et indre konkurranseinstinkt for å fortsette. 

Sultet jo ikke, bare spiste mindre og sunnere. 

Anonymkode: d3a19...5e3

Skrevet

Jeg syns faktisk det var relativt ok. Gikk ned 15kg på 8mnd. For meg var det motivasjon nok å se at vekten gikk nedover, for jeg ville jo ikke ødlegge/utsette vektnedgang ved å stappe i meg. 

Nå har jeg født og har noen kg som må av. Mulig det blir litt vanskeligere nå nær jeg går hjemme uten faste rutiner som jobb osv. Mye lettere å småspise når jeg er her alene. 

Mitt tips er å lage en dagsplan for kalorier. Lær deg hvor mye du kan spise av hva, og hvor mye kalorier det er. Lag en liste med forslag til frokost, lunsj, middag, kvelds/snacks. Mye lettere å velge da. F.eks kan du liste opp havregryn med lettmelk, to knekkebrød med magert pålegg eller banan og yoghurt til frokost. 

Jeg anbefaler også å spise sunt fra frokost. Hold deg unna usunn mat når du kan. Det er så lett å si ja til et kakestykke på jobb, også skal du i besøk senere og sier ja da også. Da er det greit å faktisk ha sagt nei første gangen, så kan du heller kose deg med et kakestykke senere. Ellers er det lurt å tenke man ikke kan få i pose og sekk. Er man i kaffebesøk og spiser kake, så må man ikke ha kvelds i tillegg (alternativt noe enkelt som en frukt)?

Anonymkode: e1c40...45d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye har du gått ned bare ved hjelp av kaloriunderskudd? Hvor lang tid brukte du på å gå ned til målet?

Anonymkode: ee58c...4de

Gikk ned 21kg på 6-7 mnd. Synes helt ærlig ikke det var spesielt vanskelig annet enn de første 14 dagene.

Skrevet

Gikk ned 65kg på litt over et år. Trodde ikke det kom til å bli vanskelig, men var overrasket over at det gikk så fort. 

Anonymkode: affe3...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg syns faktisk det var relativt ok. Gikk ned 15kg på 8mnd. For meg var det motivasjon nok å se at vekten gikk nedover, for jeg ville jo ikke ødlegge/utsette vektnedgang ved å stappe i meg. 

Nå har jeg født og har noen kg som må av. Mulig det blir litt vanskeligere nå nær jeg går hjemme uten faste rutiner som jobb osv. Mye lettere å småspise når jeg er her alene. 

Mitt tips er å lage en dagsplan for kalorier. Lær deg hvor mye du kan spise av hva, og hvor mye kalorier det er. Lag en liste med forslag til frokost, lunsj, middag, kvelds/snacks. Mye lettere å velge da. F.eks kan du liste opp havregryn med lettmelk, to knekkebrød med magert pålegg eller banan og yoghurt til frokost. 

Jeg anbefaler også å spise sunt fra frokost. Hold deg unna usunn mat når du kan. Det er så lett å si ja til et kakestykke på jobb, også skal du i besøk senere og sier ja da også. Da er det greit å faktisk ha sagt nei første gangen, så kan du heller kose deg med et kakestykke senere. Ellers er det lurt å tenke man ikke kan få i pose og sekk. Er man i kaffebesøk og spiser kake, så må man ikke ha kvelds i tillegg (alternativt noe enkelt som en frukt)?

Anonymkode: e1c40...45d

Det jeg har uthevet, viser noe av problemet med hvordan samfunnet er rigget.

Heldigvis har jeg selv aldri opplevd kake på jobb (utenom en og annen sjelden gang ifm bursdag eller lignende), og det hender også nesten aldri at det står kaker framme når jeg er på besøk hos folk.

Denne kulturen som du lever i, og som jeg tror at også veldig mange andre opplever, må opphøre. Kake og lignende bør bare være forbeholdt spesielle anledninger, og ikke noe som man konstant trenger å takke nei til fordi det finnes overalt hvor man ferdes.

Skrevet

Ja syns det gikk uventet lett. 1350 kalorier om dagen regnet jeg ut at jeg skulle spise, gikk ned 2 kg i måneden, ca. 20 kg samlet. Tok ca 10 md. Har opplevd vedlikehold som tøffere pga mer oksehunger enn i slankeperioden. Må passe mye på. Kan ikke stole på sultfølelsen men må stoppe å spise når jeg vet det er nok, heller enn når mett. Er på 5.året der nå, vekta er ok stabil men skal veldig lite til før den går litt opp, må leve svært strikt. Det sagt, har det utrolig mye bedre og er betydelig sprekere, så veldig verdt det! 🙂

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg aldri vært overvektig, men har vært både i øvre del og under normal BMI. Synes det er superenkelt å justere opp eller ned etter hva jeg ønsker. 

Jeg spiser aldri utenom måltidene, det gjør det jo lett fordi jeg aldri har cravings og sug. Jeg sier aldri ja til det kakestykket på jobb som er nevnt over. 

Jeg har heller aldri tullet med måltider eller brukt dietter, så kroppen er ganske vant med hva den får. Når jeg skal ned kutter jeg bare litt til hvert måltid, og vrir litt på hva jeg spiser, så justerer det seg veldig raskt uten at jeg egentlig er sulten. 

Anonymkode: 4d1eb...a8d

Skrevet

Syns kun første måneden var litt vanskelig. Men etter det var det ikke noe problem. Holdt også på med periodisk faste som jeg til en viss grad har opprettholdt, men spisevinduet var på 8 t. Nå spiser jeg normalt for å holde vekten. Er ikke bekymret for å gå opp fordi jeg har lært å takle sultfølelsen. Jeg er heller ikke en som spiser for å håndtere følelser. Totalt gikk jeg ned 19 kg på 9 mnd. 

Anonymkode: bbe41...704

Skrevet

Jeg har gått ned mye, over laaang tid. Små endringer i kost og aktivitet bare, som på lang sikt har gjort stor forskjell. Spiser egentlig hva jeg vil, bare mindre. Når jeg hadde gått ned de første ti kilo, ble det lettere - då så jeg at det fungerte, fikk tro på meg selv, og holdt motivasjonen oppe.

Anonymkode: 3ccac...ec4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...