Gå til innhold

Arbeidsgiver har ikke utbetalt lønna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønna skulle vært utbetalt fredag 05.august. Fredagen kom, og fredagen gikk uten at lønna kom.
Søndag ettermiddag, fikk jeg en mail fra eierene av min bedrift (liten kjedebedrift innen restaurantbransjen, de har 3 avdelinger) om at de ikke midler til å utbetale lønna, men at de hadde fått i stand en avtale med en leverandør som gjør at de får penger for per liter øl de selger. De venter derfor på en forhåndsbetaling fra denne leverandøren før de kan betale lønna. 

Jeg mener at dette kan da umulig være lovlig, og mener at en bedrift er konkurs når de ikke kan betale de ansatte lønn. Det stod også i mailen at lønna skal komme i løpet av denne uken, men den er fortsatt ikke kommet. Har fått tips av familie om å sende et kravbrev til arbeidsgiver, med beskjed om at hvis ikke lønna er kommet innen fredag klokka ti, så går jeg videre med det hele via Fellesforbundet og advokat. 

Jeg lurer derfor på om det er noen her inne som har litt peiling på slike ting? Hva bør det stå i mailen jeg sender, og eventuelle paragrafer jeg kan vise til? 

Har for ordens skyld sagt opp og allerede startet i ny jobb. 

Anonymkode: 32c8e...e65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opprinnelig lønningsdato er 07.august, men fordi dette var en søndag skulle den kommet fredag. Det står også utbetalingsdato 05.august på lønnsslippen. 

Skrevet

Hadde ringt Fellesforbundet ASAP og hørt hva du har rett på. 

Anonymkode: 061c5...5bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde ringt Fellesforbundet ASAP og hørt hva du har rett på. 

Anonymkode: 061c5...5bc

Planen er å ringe de i morgen, men samtidig sende arbeidsgiver et brev i håp om å få lønna før helga. Derfor jeg håper på at noen her har litt peiling også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Lønna skulle vært utbetalt fredag 05.august. Fredagen kom, og fredagen gikk uten at lønna kom.
Søndag ettermiddag, fikk jeg en mail fra eierene av min bedrift (liten kjedebedrift innen restaurantbransjen, de har 3 avdelinger) om at de ikke midler til å utbetale lønna, men at de hadde fått i stand en avtale med en leverandør som gjør at de får penger for per liter øl de selger. De venter derfor på en forhåndsbetaling fra denne leverandøren før de kan betale lønna. 

Jeg mener at dette kan da umulig være lovlig, og mener at en bedrift er konkurs når de ikke kan betale de ansatte lønn. Det stod også i mailen at lønna skal komme i løpet av denne uken, men den er fortsatt ikke kommet. Har fått tips av familie om å sende et kravbrev til arbeidsgiver, med beskjed om at hvis ikke lønna er kommet innen fredag klokka ti, så går jeg videre med det hele via Fellesforbundet og advokat. 

Jeg lurer derfor på om det er noen her inne som har litt peiling på slike ting? Hva bør det stå i mailen jeg sender, og eventuelle paragrafer jeg kan vise til? 

Har for ordens skyld sagt opp og allerede startet i ny jobb. 

I den mailen bør det definitivt ikke stå at bedriften er konkurs grunnet forsinket lønnsutbetaling. 

Da bekrefter du bare hvor lite kunnskap og kompetanse du har om gjeldene lover og regler. 

Men værsegod frøken, fyr avgårde eposten

Anonymkode: 88dab...fd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I den mailen bør det definitivt ikke stå at bedriften er konkurs grunnet forsinket lønnsutbetaling. 

Da bekrefter du bare hvor lite kunnskap og kompetanse du har om gjeldene lover og regler. 

Men værsegod frøken, fyr avgårde eposten

Det er jo derfor jeg spør om noen her inne har peiling?! 

Har da ikke sagt jeg skal skrive at de er konkurs. Det jeg vet med sikkerhet er at lønna ikke er kommet til den tiden det skal, og at jeg har krav på lønn. I følge det jeg har hørt fra andre, er det ulovlig å holde tilbake lønn, og jeg lurer derfor på om noen har peiling på slikt - og hvis du ikke har et skikkelig svar, så lar du bare være å svare. 

Skrevet (endret)

Er det ikke midler til å betale lønn, så er det ikke midler til å betale lønn. Sånn er det bare. Det at de sier fra, viser at de har omtanke for dette. De kan ikke magisk knipse og hoste opp noen tusenlapper om det er skrota på konto fra før. Selvsagt har du krav på lønn, men når der ikke er penger så der ikke penger er.

Det betyr ikke at de er konkurs. Konkurs er de om de ikke har midler til alle de løpende betalingsforpliktelsene sine i nær framtid. Det du kan gjøre, er selvsagt å kreve de begjært konkurs. Du får dessverre ikke penger noe raskere av det, OG du mister jobben din, så jeg ville tenkt meg litt om her om du kan se mellom fingrene noen dager. Før du begjærer konkurs må du først kunne bevise at du har framsatt påkrav om lønn - dette normalt sett skriftlig. Deretter påfølger konkursvarsel.

Endret av Chlypa
Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen først av alt. Man kan begjære en bedrift konkurs på bakgrunn av ubetalt lønn, da vil det oppnevnes bobestyree og du får lønn fra lønnsgarantiforndet om det ikke er nok penger i boet. Og det kan man fint true med, men ville snakket med fagforeninga først. 

Anonymkode: e04d0...04b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jo derfor jeg spør om noen her inne har peiling?! 

Har da ikke sagt jeg skal skrive at de er konkurs. Det jeg vet med sikkerhet er at lønna ikke er kommet til den tiden det skal, og at jeg har krav på lønn. I følge det jeg har hørt fra andre, er det ulovlig å holde tilbake lønn, og jeg lurer derfor på om noen har peiling på slikt - og hvis du ikke har et skikkelig svar, så lar du bare være å svare. 

"Jeg mener at dette kan da umulig være lovlig, og mener at en bedrift er konkurs når de ikke kan betale de ansatte lønn. Det stod også i mailen at lønna skal komme i løpet av denne uken, men den er fortsatt ikke kommet. "

Arbeidsgiver har skrevet at lønna skal komme denne uka, så det er ikke noe du får gjort før de ikke har overholdt denne fristen de selv har satt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Jeg mener at dette kan da umulig være lovlig, og mener at en bedrift er konkurs når de ikke kan betale de ansatte lønn. Det stod også i mailen at lønna skal komme i løpet av denne uken, men den er fortsatt ikke kommet. "

Arbeidsgiver har skrevet at lønna skal komme denne uka, så det er ikke noe du får gjort før de ikke har overholdt denne fristen de selv har satt. 

Jeg skrev fortsatt ikke at jeg skulle skrive til arbeidsgiver at de var konkurs, jeg spurte om noen hadde kunnskap og erfaring om dette. Jeg har fått gode og fornuftige svar fra de fleste, så det takker jeg for 🥰 

Jeg tar kontakt med fagforbundet mitt i morgen, så hjelper de meg videre der. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...