AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Har nettopp startet enkeltpesonforetak. Er en ting jeg fortsatt ikke forstår.så må spørre her..🙈1 året gikk hadde jeg mye utgifter.disse ble ført inn i selvangivelsen.mye av det er utstyr for å drive bedriften.skulle vente på restskatten og sette av penger til denne.men fikk tilbake penger på skatten. Nå 2 året har jeg spurt skatte etaten igjen .og får samme svar..hvis man ikke tjener så mye.setter man av penger til skatt hvis man ser at inntekten blir noe høyere slik at man har til restskatten(istedenfor å betale forskuddsskatt som man ville gjort om man tjente mer). Det som er spørsmålet er hvis man hele tiden utgiftsfører alle utgifter som er mye utstyr,vil man «slippe skatt» verken jeg eller mannen forstår. Alle vi har spurt sier hele beløpet skal føres inn som utgift,ikke bare momsen.men er det bare momsen man vil få TILBAKE? Da forstår jeg ikke hvorfor jeg da har fått trukket ifra alt jeg skrev opp og ikke bare momsen:S ? jeg betaler ikke moms fordi det er helseforetak. Men skal jeg drive litt større må jeg betale moms på produkter over inntjente 50 000.forstår ikke at det her kan være riktig…da vil man jo iløpet av årenes løp ha fått masse utstyr uten å betale skatt.men samtidig også jobbet masse og ikke tjent så mye på det heller. Føler meg som verdens dummeste når det gjelder dette.flaut🙈😆kan noen forklare meg dette på en måte så jeg forstår det,ellers må jeg ringe igjen til Skatteetaten 😅vil ikke gjøre noe feil eller ulovlig. Anonymkode: 0352c...74d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Skaff dere regnskapsfører! Anonymkode: 5648d...a6a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skaff dere regnskapsfører! Anonymkode: 5648d...a6a Tjener under 50 000 Anonymkode: 0352c...74d
Gjest Frysepinne Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Det er en del forskjellig her, og jeg tenker du vil få litt forskjellige svar fra oss fordi vi trekker ut litt av hvert. Å ha ENK er ikke det samme som at du skal betale moms (eller trekke det fra). Det er først når du har en omsetning på mer en 50 000 - som du selv er inneforstått med. Så akkurat der du er nå skal du verken betale inn MVA (altså, at kundene dine betaler MVA som du viderfører til Staten) eller trekke fra MVA. Utgifter skal du skrive opp, og det er egne felt til det i selvangivelsen. Det er enkelte regler som for eksempel at du bare kan trekke fra en PC hvert femte år (tror jeg det er) så det er ikke sånn at du kan gå til innkjøp av PC hvert år. De reglene der må du sette deg inn i. La oss si du går til innkjøp av dialysevæske, som er forbruksvare, så kan du trekke av den summen hvert år. Gebyrer, abonnementer, reiser (egne regle), penner og porto, alt det som kan knyttes til virksomheten din, tar du vare på kbitteringene for og trekker av, det er utgift til inntekts ervervelse. Og ja, du bør få mer penger inn enn det som skal betales for til utstyr, ellers blir det en dyr hobby, men det er vanlig de første årene at det er sånn det er. Ellers, det er mange lokale skattekontor som har egne kurs, ta og sjekk om det er noe i nærheten av deg.
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Mva og skatt er to forskjellige ting. Man må drive med avgiftspliktig omsetning for å bli registrert i avgiftsregisteret. Da leverer man egen oppgave til skatteetaten - skattemelding for merverdiavgift. Når det gjelder skatten så får man fradrag for kostnader, men utstyr med levetid på mer enn 3 år og anskaffelsespris på over kr. 15 000,- får man ikke utgiftsført direkte. Disse må aktiveres og avskrives. Ta kurs i regnskap/skatt eller skaff deg regnskapsfører.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Tjener under 50 000 Anonymkode: 0352c...74d Hva har det med saken å gjøre? Når man har så lite kunnskap som du åpenbart har, så bør man absolutt ha en regnskapsfører uansett. Hvorfor starter man egentlig opp som selvstendig næringsdrivende når man ikke har noe grunnleggende kunnskaper om dette? Anonymkode: 9689e...e55
Gjest Frysepinne Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 TS, ikke bry deg om de krasse kommentarene i tråden din. Stå på, skaff deg kunnskap, dette kommer til å gå bra hvis du gjør så godt du kan 👍 Bare det at du kommer her og spør viser at du vil gjøre det bra. Du trenger ikke regnskapsfører. Dette er et helt enkelt pluss-minus-regnskap.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Frysepinne skrev (2 timer siden): TS, ikke bry deg om de krasse kommentarene i tråden din. Stå på, skaff deg kunnskap, dette kommer til å gå bra hvis du gjør så godt du kan 👍 Bare det at du kommer her og spør viser at du vil gjøre det bra. Du trenger ikke regnskapsfører. Dette er et helt enkelt pluss-minus-regnskap. Tusen takk. Ja at noen er så negative,blåser jeg i.Må være lov å være usikker når man aldri hr gjort det før..derfor spør jeg. Har undersøkt ang kurs og skal gå på et som holdes gratis. Skal man starte for seg selv må det jo være lov å spørre. Det er jo sånn man kommer frem her i livet. Blir aldri rik av å være ansatt i kommunen iallefall, så et sted får man begynne😅 og hvis man tjener under 50 000 blir det dyrt om man må ha regnskapsfører å betale den 20 000. Så der beste er jo å få det til selv. Har prøvd fiken men forsto ikke alt så har innsett at jeg må ha regnskapsfører etterhvert..men vil tjene litt mer før jeg ansetter en🌸 Anonymkode: 0352c...74d
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk. Ja at noen er så negative,blåser jeg i.Må være lov å være usikker når man aldri hr gjort det før..derfor spør jeg. Har undersøkt ang kurs og skal gå på et som holdes gratis. Skal man starte for seg selv må det jo være lov å spørre. Det er jo sånn man kommer frem her i livet. Blir aldri rik av å være ansatt i kommunen iallefall, så et sted får man begynne😅 og hvis man tjener under 50 000 blir det dyrt om man må ha regnskapsfører å betale den 20 000. Så der beste er jo å få det til selv. Har prøvd fiken men forsto ikke alt så har innsett at jeg må ha regnskapsfører etterhvert..men vil tjene litt mer før jeg ansetter en🌸 Anonymkode: 0352c...74d Det skader ikke å høre med en regnskapsfører hva det koster. Hvis det er få bilag og ingen lønnsutbetaling er det ikke sikkert det blir så dyrt. Det koster å gjøre feil overfor skatteetaten hvis det blir oppdaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå