Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og tenåringen må flytte fra samboer pga alkohol. Han drikker ikke ofte og aldri hjemme, men 2 ganger i sommer har han vært hos venner og kjørt hjem etter å ha drukket. Var tydelig beruset. Dette har skjedd før for mange år siden. Men nå kan jeg ikke fortsette sånn pga gutten. 

Men jeg har ikke råd til å flytte. Vi leier, så er ikke noe å hente der. Jeg har mye forbruksgjeld, så har ikke råd til husleie alene pluss all gjelden. Hvor kan jeg søke hjelp? 

Anonymkode: 3ff33...c31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hvordan kan søke hjelp, men må bare si at du har min fulle støtte. Jeg er relativt liberal og aksepterer det meste av min partner, også når det gjelder rus og festing, men fyllekjøring har jeg absolutt nulltoleranse for noe hun også vet. Der vi bor er det promillegrense på 0,8, men jeg kjører lilkevel aldri etter å ha drukket alkohol.

Anonymkode: 9176d...17b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aner ikke hvordan kan søke hjelp, men må bare si at du har min fulle støtte. Jeg er relativt liberal og aksepterer det meste av min partner, også når det gjelder rus og festing, men fyllekjøring har jeg absolutt nulltoleranse for noe hun også vet. Der vi bor er det promillegrense på 0,8, men jeg kjører lilkevel aldri etter å ha drukket alkohol.

Anonymkode: 9176d...17b

Jeg er skikkelig forbannet. Klarer ikke å tenkte fornuftig. Har lyst å pakke og dra, men har ingen plass å dra. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og tenåringen må flytte fra samboer pga alkohol. Han drikker ikke ofte og aldri hjemme, men 2 ganger i sommer har han vært hos venner og kjørt hjem etter å ha drukket. Var tydelig beruset. Dette har skjedd før for mange år siden. Men nå kan jeg ikke fortsette sånn pga gutten. 

Men jeg har ikke råd til å flytte. Vi leier, så er ikke noe å hente der. Jeg har mye forbruksgjeld, så har ikke råd til husleie alene pluss all gjelden. Hvor kan jeg søke hjelp? 

Jo, du har råd til husleie; men da må du bruke lengre tid til å betale ned på gjelda. For du skal ha penger til livsopphold(f.eks. SIFO-satser) samt boutgifter . og de pengene du får til overs går med til å betale gjeld.

Dette er mye likt det som skjer med gjeldssanering, bare at du heller inngår egne avtaler med kreditorer.

Anonymkode: 6303f...502

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, du har råd til husleie; men da må du bruke lengre tid til å betale ned på gjelda. For du skal ha penger til livsopphold(f.eks. SIFO-satser) samt boutgifter . og de pengene du får til overs går med til å betale gjeld.

Dette er mye likt det som skjer med gjeldssanering, bare at du heller inngår egne avtaler med kreditorer.

Anonymkode: 6303f...502

Ok. Jeg må finne en leilighet i nærheten av skolen til gutten. Hva med depositum? Kan nav hjelpe? 

Skrevet

Be om møte med Nav og hør hva de kan hjelpe deg med. De tar dessverre ikke hensyn til forbruksgjeld når det kommer til ytelser, men ser på inntekt, husleie, strøm, tlf, bil/utgifter til kollektiv trafikk osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Blåjojo skrev (Akkurat nå):

Be om møte med Nav og hør hva de kan hjelpe deg med. De tar dessverre ikke hensyn til forbruksgjeld når det kommer til ytelser, men ser på inntekt, husleie, strøm, tlf, bil/utgifter til kollektiv trafikk osv. 

Da må jeg bruke livsoppholdet til å betale gjeld med? Da har vi igjen 0 kr til mat. 

Skrevet

Du vil gå fra din mann fordi han har drukket to ganger i sommer og gjorde det samme for mange år siden? 

Jeg forstår at han kjørte i fylla, og det er selvsagt langt fra greit. Men det i seg selv er da ikke grunn nok til å gå, da kan det ikke ligge mange følelser i det forholdet.

Anonymkode: d6527...a43

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du vil gå fra din mann fordi han har drukket to ganger i sommer og gjorde det samme for mange år siden? 

Jeg forstår at han kjørte i fylla, og det er selvsagt langt fra greit. Men det i seg selv er da ikke grunn nok til å gå, da kan det ikke ligge mange følelser i det forholdet.

Anonymkode: d6527...a43

Han var veldig beruset da han kjørte. Heldigvis så tror jeg ikke at noen så han da han gikk ut av bilen. 

Problemet er at han har gjort det før og da ga jeg beskjed om at sånn aksepterer jeg ikke. Jeg kan jo ikke stole på han når han drar for å møte venner.  Så du har nok rett, det er ikke mange følelser igjen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da må jeg bruke livsoppholdet til å betale gjeld med? Da har vi igjen 0 kr til mat. 

Ja i praksis. Men inngå avtaler med kreditorer, og se om du kan slå sammen lån (om du har mer enn et)slik at du har mindre pr mnd i avdrag og renter. Du skal uansett ikke sitte å ikke ha råd til mat, så da er nav nødt til å hjelpe deg. Men jo mer du prøver å fikse selv, jo bedre er det.

Skrevet

Du må snakke med Nav. De kan også hjelpe deg med økonomisk rådgivning som kan hjelpe deg å snakke med kreditorene. Det er riktig at sosialhjelp ikke tar hensyn til gjeld, derfor må du inngå avtaler med kreditorene. 

Anonymkode: 398b8...c65

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bestemte meg for å snakke med han. Sa hva jeg mente om at han drikker og kjører. Ble selvfølgelig sur og jeg er ei kjærring som behandler han dårlig.  Han ser ikke hva han gjør feil 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bestemte meg for å snakke med han. Sa hva jeg mente om at han drikker og kjører. Ble selvfølgelig sur og jeg er ei kjærring som behandler han dårlig.  Han ser ikke hva han gjør feil 

Som dette? 

Anonymkode: 96467...86b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som dette? 

Anonymkode: 96467...86b

Ja akkurat sånn. Jeg var ei kjærring som behandlet han dårlig siden jeg ble sur. Nevnte ikke med ett ord hva han har gjort 

Skrevet

Kan ikke han flytte? 

Hva har du i inntekt da? Gjeld? Hva er budsjettet ditt? Du forsørger jo deg selv og gutten din nå? Du må jo finne et billig sted, selvfølgelig, og forsøke å inngå avtale med kreditorer. Avhengig av inntekt kan du ha krav på bostøtte fra kommunen, det er vel det eneste i tillegg til eventuell nødhjelp, men det er jo ikke noe å basere seg på fast. 

Anonymkode: 26912...9a8

Skrevet

Ring politiet om det skjer igjen 

Anonymkode: 84344...5e0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fyllekjøringa hans blir ikke mindre farlig av at du flytter. For alle andres del; anmeld han. Jeg tror ikke du kan leve med deg selv hvis han skader noen neste gang, uten at du har gjort det du kan.

• Nyttig 1
Skrevet

Du får skaffe seg en ekstrajobb før du flytter ut. Det skrikes etter folk i flere bransjer, det er ikke noe problem å få jobb i serveringsbrasjen, hotell, helse eller som vikar i bhg. 

Anonymkode: 8f72c...390

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da må du sette deg opp et budsjett og ta en ringe runde. Og be om feks nedsatt renter. En rentefri periode og gi tydelig beskjed om hva du kan innbetale.  Du kan også ta kontakt med banken og spørre om et samlet lån feks. Men det kommer jo an på str på kreditt gjelden.

Selg absolutt alt du kan få solgt og betal inn så mye som mulig. Kvitt deg med små lånene du har, med de pengene du får inn. Færre å betale til, lettere blir det å betale  ned på resten. Bytt jobb til bedre betalt, be evnt sjefen om lønnsforhøyelse. Eller få deg en ekstra jobb i tillegg, så du får inn mer. Endre vaner og spar der du kan. Feks handle en gang i uka og kun det som står på handle lista. Syntes du ukehanfling er vanskelig,  så handle to ganger i starten til du får det til. 

Anonymkode: 01f89...ab8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...