Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 25 og i de seneste årene har jeg tatt opp små forbrukslån for å kjøpe klær jeg ellers ikke ville hatt råd til. Straks ferdig og nedbetale og hadde aldri kommet til å gjøre det i dag… Flere som har forbrukslån?? Ble nysgjerrig på hvor vanlig det er.

Anonymkode: a3a64...0c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, aldri hatt. Kjøper ting, som jeg betaler når jeg får dem, ikke når jeg bestiller, er eneste lån jeg har idag.  

Har hatt studie- og boliglån tidligere,en nø leier jeg og har en betydelig bufferkonto. 

Endret av Topsi
Skrevet

Er 40, og har aldri hatt det. Heller ikke billån.

Men bruker kredittkort hver måned for kickbacks og andre fordeler. 

Anonymkode: bef08...111

• Liker 2
Skrevet

Nope, aldri hatt det. 

Anonymkode: 325e3...37f

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Nei, aldri hatt forbrukslån.

Skrevet

Aldri hatt forbrukslån. Heller ikke tatt opp billån.

Eneste lån jeg har hatt er studielån, og boliglån som jeg fortsatt har. 

Anonymkode: f6368...eb6

Skrevet

Samme situasjon som deg. Tok opp når jeg var yngre-snart ferdig å betale ned. Aldri igjen

Anonymkode: 357b4...6a8

• Liker 1
Skrevet

Ja, det har jeg. Dårligste valget i hele mitt liv og skal aldri tas opp igjen.

Anonymkode: 97c99...374

• Liker 1
Skrevet

Aldri hatt. Har en drøss med kredittkort som jeg bruker for å utnytte rabatter, men betaler alltid alt innen fristen.

Hadde jeg hatt så dårlig råd at jeg måtte ha tatt opp forbrukslån, måtte det ha vært på noen uforutsette utgifter som for eksempel viktige ting som tannlege, lege, vaskemaskin eller kjøleskap.

Anonymkode: beb3a...f82

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, jeg har aldri hatt forbrukslån. 

Skrevet

Nei. Jeg vokste opp med at forbrukslån var like skummelt som å bli med en fremmed mann i varebil som lokket med godteri, så det har vært helt uaktuelt. Da har jeg heller hatt pengene klare på forhånd, eller avstått fra å kjøpe noe jeg ikke har råd til.

Anonymkode: c4df9...309

Skrevet

Jeg er 37 og har aldri hatt det.

Anonymkode: 7c862...a75

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg vokste opp med at forbrukslån var like skummelt som å bli med en fremmed mann i varebil som lokket med godteri, så det har vært helt uaktuelt. Da har jeg heller hatt pengene klare på forhånd, eller avstått fra å kjøpe noe jeg ikke har råd til.

Samme her, sparer til det jeg trenger, betaler alle regninger når jeg får lønn, det som evt er igjen kan jeg bruke som jeg vil. Har vært såkalt fattig og levd på sosialhjelp tidligere, og lån er noe jeg har respekt for ja

• Liker 2
Skrevet

Til nødvendige ting som vaskemaskin o.l dersom vi ikke har hatt råd der og da. Men da med minste nedbetalingstid uten renter, typisk 6 mnd.

Ville aldri(!) lånt penger til klær og denslags. Da hadde jeg heller gått på en bruktbutikk eller finn.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har jeg aldri hatt. Og jeg har hatt mange år ned svært lite penger inn. Sparer til det man virkelig trenger. Klær på forbrukslån er ikke det smarteste du gjør akkurat, når det finnes så mye fint på Finn/Tise osv. De aller fleste har faktisk mer enn nok klær, du må heller lære deg å bruke de på en måte du trives med enn å hele tiden kjøpe nytt.

Anonymkode: 27c86...f89

Skrevet

I 2019 var det 742 000 personer som enten hadde forbrukslån eller rentebærende kredittkortgjeld i Norge - med andre ord ca 18% av Norges befolkning over 18 år har slik gjeld til enhver tid.

Anonymkode: 12dfb...dae

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Samme her! Aldri hatt forbrukslån eller handlet på kreditt og er nok mye takket være mine foreldre. 

Anonymkode: f80b3...9c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme situasjon som deg. Tok opp når jeg var yngre-snart ferdig å betale ned. Aldri igjen

Anonymkode: 357b4...6a8

Hoh, trøstende å høre at jeg ikke har vært den eneste ungdommen på «villspor.» Har heldigvis alltid betalt fakturaene i tide, og det har ikke vært snakk om veldig store beløp, men når jeg tenker tilbake så føler jeg meg litt dum som hadde så lav terskel for å ta opp lån.

• Liker 1
Skrevet
Blizz1 skrev (58 minutter siden):

Til nødvendige ting som vaskemaskin o.l dersom vi ikke har hatt råd der og da. Men da med minste nedbetalingstid uten renter, typisk 6 mnd.

Ville aldri(!) lånt penger til klær og denslags. Da hadde jeg heller gått på en bruktbutikk eller finn.

Det handlet egentlig ikke om at jeg var «fattig», men at jeg var litt bortskjemt kanskje - vant med å få dyre ting, og når jeg begynte å jobbe selv (i en deltidsjobb) så ville jeg ha enda mer enn pengene rakk til den måneden. Da var det enkelt å bare ta opp et lån for å kjøpe den jakka eller veska jeg hadde lyst på. Fristelsen er stor når man er ung. Det var lån på opptil 15 000 kr, så ikke verste greiene - men ille nok. Godt man landet på føttene!

Kunne som sagt aldri gjort det igjen. Tenker med skrekk og gru på de som tar opp store beløp på flere hundre tusen som de sløser bort og ikke klarer å betale tilbake.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her, men utrolig nok nådde ikke skrekken hjem hos meg når jeg var 20 og fristelsene skrek etter meg. Da var det bare om å gjøre å skaffe penger på dagen. Men respekt for lån, det har jeg absolutt. Er jo om man ikke klarer å betale ned at det blir skummelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...