Gå til innhold

Saus til laks...hvordan beregne til 1 person?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kjøpte saus til laks fra Toro. På pakken står det at det er 5 porsjoner i den. Men jeg er aleine så hvordan skal jeg beregne til 1 porsjon? 

Kan noen fortelle meg hvor mange ss av den skal jeg ta? Og hvor mye melk og smør?

16601372698485840438711655932389.jpg

Skrevet

Du deler innholdet, mengden smør og melk på 5. Så enkelt.

• Liker 4
Skrevet

Hvis du skal få delt innholdet i posen på fem, må du ha en god gramvekt. Kanskje lurere å lage av halvparten av innholdet og så fryse det du ikke bruker? 

Skrevet
Brunhilde skrev (10 minutter siden):

Du deler innholdet, mengden smør og melk på 5. Så enkelt.

Skal jeg ta ut hele innholdet og dele det på 5? Litt vanskelig å dele det på likt fra posen

Skrevet (endret)

Har du ikke en vekt?

Det står på posen hvor mange gram som er i den, du deler det på 5 og så veier du opp så mye.

Eksempel: Det er 125 gram pulver, da skal du ha 25 gram. Var det bedre forklart?

Ellers er jeg enig med @Muskath, lag halve eller hele og frys ned det du ikke bruker i dag i porsjoner.

Endret av Brunhilde
Skrevet

Åh, minner meg om studentdagene mine 🤩

Jeg ville delt på fire, det er ikke så store porsjoner i de posene, akkurat. Hvis du ikke har vekt, så vite at det ikke er supernøye. Legg pulveret på en liten tallerken, og glatt det ut så det ligger så jevnt du klarer. Del i fire «kakestykker» Ha det ene kakestykket i en gryte, og tilsett 1/4 av mengden melk og smør.

De tre andre kakestykkene kan du pakke inn i hvert sitt stykke plast- eller aluminiumsfolie og legge tilbake i sauspakken.

Anonymkode: 26933...a7c

Skrevet

Hvorfor bruke posesaus? Der er jo mye enklere og bedre å lage den selv.

Til laks vil jeg heller ha en klatt crème fraiche eller smør.

Anonymkode: 8a67b...c79

Skrevet

Kommer ann på om du liker mye eller lite saus på maten og hvor mye du spiser. Hver porsjon er nok beregnet til ca 1 dl. Så for enkelhets skyld ville jeg laget halv porsjon.

Skrevet

Hvorfor posesaus? Verdens enkleste fiskesaus: ha en teskje hvitvinseddik eller annen eddik i en kjele. Kok opp sammen med en skvett fløte. Kok til det tykner og reduser varmen. Rør inn litt smør. 

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Siden du alt har den posen, så kan du fint dele den opp slik som de andre sier.  Jeg pleier bare å bruke litt rømme eller yoghurt og tilsette litt smak.  På kiwi har de oppskrifter på veldig enkle sauser, f.eks disse, som er enkelt å lage halv mengde av:

Lettrømme tilsatt salt og karri-pulver: 2 dl rømme til 2 ts karri og salt etter ønske

Lettrømme tilsatt sitron og persille. Sausen kan også lages med yoghurt: 2 dl rømme blandes med 2 ts sitronsaft og 1 dl hakket persille

Lettrømme tilsatt hvitløk, salt, persille og litt pepper: 2 dl rømme, 2 fedd presset hvitløk, 0,5 dl persille, 0,5 ts lime. Salt og pepper etter smak

Endret av Adobyen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...