AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Jeg har surret rundt i psykiatrien i altfor mange år uten å få den helsehjelpen jeg trenger. Kanskje jeg gir for lett opp og ikke tror at jeg kan hjelpes, men så leser jeg om andre som måtte gjennem 15 behandlere før de fant noen som kunne hjelpe de på riktig måte. Hvor mange behandlere måtte du gjennom før du fant den rette, eller leter du fortsatt? Føler du at du blir tatt på alvor og forstått, eller blir du bedt om å ta deg sammen og må klare deg selv? Anonymkode: 6d23f...cd9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Jeg har hatt mange behandlere, da jeg var på dps var det mange som sluttet i jobbene sine og jeg måtte få ny behandler. Andre ganger ba jeg om å bytte, eller jeg sluttet fordi jeg trodde jeg ikke trengte behandling lenger. Jeg har hatt over ti behandlere, av de har to vært gode behandlere for meg som så meg og som jeg klarte å snakke med. Mitt viktigste råd er å snakke med behandler om det er noe du reagerer på i timene, det tar tid og innsats å bygge behandlings-relasjonen. Løsningen er ikke alltid å bytte behandler. Anonymkode: 9c110...e83
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Har noen fått lov til å gå i så mange behandlere uten å bli bra så er de ihvertfall sykt heldige for de aller fleste får 1 sjanse og klarer dem ikke den eller for dårlig så får man ikke flere sjanser. Anonymkode: b6265...d97
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har hatt mange behandlere, da jeg var på dps var det mange som sluttet i jobbene sine og jeg måtte få ny behandler. Andre ganger ba jeg om å bytte, eller jeg sluttet fordi jeg trodde jeg ikke trengte behandling lenger. Jeg har hatt over ti behandlere, av de har to vært gode behandlere for meg som så meg og som jeg klarte å snakke med. Mitt viktigste råd er å snakke med behandler om det er noe du reagerer på i timene, det tar tid og innsats å bygge behandlings-relasjonen. Løsningen er ikke alltid å bytte behandler. Anonymkode: 9c110...e83 Men hvorfor fikk du lov til å fortsette å gå til disse behandlerne du ikke klarte snakke med? De fleste får jo ikke så mange sjanser når du sier at bare 2 av 10 behandlere klarte du å snakke med. Men kanskje du var i arbeid eller aap og de så mye ressurser i deg Anonymkode: b6265...d97
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 5 stk . Vært hos hennes nå siden mai ifjor. Har siste time neste mnd. Hun er eldre kvinne fra Kosovo så hun har livserfaring. En annen ting jeg tror avgjorde mye er at jeg første time sa at jeg må ha feedback. Jeg må ha noen å diskutere med, og få høre om jeg gjør ting bra eller om jeg er urimelig i meningene mine. Hun gir god feedback og svarer meg ordentlig. Jeg orker ikke et minutt til av sånn vanlig psykolog ' jaaaaa.jaaaa.jaa huff ja. Det skjønner jeg ' da kunne jeg like så greit snakka til en vegg. Har spiseforstyrrelse,cptsd og fibromyalgi og mye bagasje pga omsorgssvikt så trenger mer enn ' jaaaa huff " når jeg åpner meg Anonymkode: 351e7...f6b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor fikk du lov til å fortsette å gå til disse behandlerne du ikke klarte snakke med? De fleste får jo ikke så mange sjanser når du sier at bare 2 av 10 behandlere klarte du å snakke med. Men kanskje du var i arbeid eller aap og de så mye ressurser i deg Anonymkode: b6265...d97 Behandlere i dps slutter ofte, og jeg fikk ny behandler fordi de sluttet, ikke fordi jeg ikke hadde nytte av behandlingen. Man kan ha nytte av behandling selvom kjemien med behandler ikke er optimal, de to jeg trekker frem er de som fungerte best for meg. Anonymkode: 9c110...e83
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har noen fått lov til å gå i så mange behandlere uten å bli bra så er de ihvertfall sykt heldige for de aller fleste får 1 sjanse og klarer dem ikke den eller for dårlig så får man ikke flere sjanser. Anonymkode: b6265...d97 Det er mange som har langtidsbehandling inne på psykiatrien. Selv er jeg en av dem. Mitt første møte med Bup var når jeg var fem år gammel, jeg ble overflyttet til Dps når jeg var 19 og i dag er jeg 39 og går fortsatt i behandling Anonymkode: 942ac...736 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Men hvorfor fikk du lov til å fortsette å gå til disse behandlerne du ikke klarte snakke med? De fleste får jo ikke så mange sjanser når du sier at bare 2 av 10 behandlere klarte du å snakke med. Men kanskje du var i arbeid eller aap og de så mye ressurser i deg Anonymkode: b6265...d97 Fordi noen trenger lenger behandling enn andre. Anonymkode: 942ac...736 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fordi noen trenger lenger behandling enn andre. Anonymkode: 942ac...736 Men de fleste blir kastet ut med begrunnelse "nyttigjør seg ikke behandling" dersom de ikke begynner å snakke med de som er behandleren dems. Ihvertfall du må være svært heldig som har fått så mange sjanser uten å bli gitt opp eller tenkt at du er "lost case" Anonymkode: b6265...d97
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Jeg hadde 4 psykologer på 4 år og siste har jeg gått til i 6 år. Anonymkode: 2a9e5...ec8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Først fastlege, så akuttpsykiatrisk helseteam på DPS hvor jeg var innom 4-5 behandlere som var i teamet, så psykiateren min som jeg har gått til siden. Anonymkode: d28f7...9bf
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Først fastlege, deretter dps, en traumebehandler (fungerte ikke for meg), en psykiater (ingen kjemi), og deretter en privatpraktiserende psykolog. Følte jeg traff spikeren på hodet på siste behandler. De andre var nok flinke i sitt felt de og, men hadde helt feil kjemi med de, og følte ikke jeg fikk noe ut av behandling. Men den største hjelpen og faktoren føler jeg oppriktig er den jobben jeg gjorde selv, samt at jeg kom meg ut av den dårlige spiralen. Jeg brøt med menneskene som ikke gjorde meg bra, jeg tok tak i livssituasjonen min og skaffet meg en utdanning, og jeg fikk livet opp på riktig spor igjen. Men jeg fikk selvsagt god hjelp og støtte fra siste psykolog på veien, men det var ikke så lenge jeg trengte å gå der, da jeg allerede hadde fått mange gode faktorer inn i livet mitt. Anonymkode: c4554...b7a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 Psykolog nr 3 var den rette for meg 😊 Anonymkode: a1eb1...af9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er mange som har langtidsbehandling inne på psykiatrien. Selv er jeg en av dem. Mitt første møte med Bup var når jeg var fem år gammel, jeg ble overflyttet til Dps når jeg var 19 og i dag er jeg 39 og går fortsatt i behandling Anonymkode: 942ac...736 Er det omsorgssvikt? Eller en diagnose? Anonymkode: 6d23f...cd9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det omsorgssvikt? Eller en diagnose? Anonymkode: 6d23f...cd9 Jeg hadde ikke gått i terapi uten å ha ganske alvorlige diagnoser(har mer enn en) Anonymkode: 942ac...736
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de fleste blir kastet ut med begrunnelse "nyttigjør seg ikke behandling" dersom de ikke begynner å snakke med de som er behandleren dems. Ihvertfall du må være svært heldig som har fått så mange sjanser uten å bli gitt opp eller tenkt at du er "lost case" Anonymkode: b6265...d97 Du virker ganske bitter…? Anonymkode: 942ac...736
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå