Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert paranoid og vet at CP ikke er arvelig. Likevel er jeg livredd for å få et barn til som også skal ha en feil eller diagnose. Mitt barn har lett til moderat CP. 3 år, sen i utviklingen. Prater lite, men forstår veldig mye. Det er veldig tøft til tider å være mor til et barn med en så alvorlig diagnose. Det har til tider og vært belastende for forholdet mellom meg og mannen. 
Vi har lyst å få et barn til, men vi vet ikke om vi tør. Orker ikke tanken på å ha to barn som er syk. Hvis jeg får et friskt barn så er jo det bra, men hva med den andre ungen? 

Andre her som har født et barn med en eller annen feil også senere født flere barn uten en feil?Hvordan gikk det?

Anonymkode: ea0c7...b91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig valg. Men det er store muligheiter for at neste barn er frisk og fin og kan bli ein venn for det eldste barnet. 

Skrevet (endret)

Siden det ikke er arvelig er det absolutt størst sjanse for friskt barn. Hvor gammel var du da du fikk barnet? Vet ikke om dette har noe med mors alder å gjøre. 

Endret av mo1234
Skrevet

Hadde du komplisert under fødselen som muligens kan ha ført til CP? I så fall kan du jo vurdere å søke om keisersnitt neste gang. 

Anonymkode: 751cf...ec5

• Liker 2
Skrevet

Burde dere ikke prioritere barnet dere allerede har? 

Anonymkode: 70a58...b01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I alle dager, tror du alle barn med diagnoser må være enebarn? De har også glede av søsken på samme måte som andre barn. 

Anonymkode: d1a2b...edb

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet

Med god oppfølging så skal ikke det være noe problem. Snakk med legen din ,så blir du henvist så du får god hjelp. 

Lykke til uansett valg🌸🙂

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ta den risikoen? Verden er overbefolket nok som den er. 

Skrevet

Sjansen for at noe skal gå galt igjen er svært liten. Og fordelene for dere og barnet deres  il være store ved å ha et friskt søsken, bare viktig å huske på.at søsken av syke barn ofte blir glemt, og at ikke dette skjer

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er sikkert paranoid og vet at CP ikke er arvelig. Likevel er jeg livredd for å få et barn til som også skal ha en feil eller diagnose. Mitt barn har lett til moderat CP. 3 år, sen i utviklingen. Prater lite, men forstår veldig mye. Det er veldig tøft til tider å være mor til et barn med en så alvorlig diagnose. Det har til tider og vært belastende for forholdet mellom meg og mannen. 
Vi har lyst å få et barn til, men vi vet ikke om vi tør. Orker ikke tanken på å ha to barn som er syk. Hvis jeg får et friskt barn så er jo det bra, men hva med den andre ungen? 

Andre her som har født et barn med en eller annen feil også senere født flere barn uten en feil?Hvordan gikk det?

Hva mener du med "hva med den andre ungen"?

Anonymkode: 88334...2a9

• Liker 2
Skrevet

Broren min hadde CP og ble født vanlig

Jeg, barn nr 2, ble derfor tatt ut i keisersnitt. Og joda, jeg er vell normal ift CP. Men jeg har lærevansker og sliter mye, er i dag ufør. Ingen hjerneskade som kan vises, men noe er det. Jeg er mentalt svakere enn mine jevnaldrende 

Jeg tror ikke CP er arvelig, men noe dårligere/svakere hjerne tror jeg faktisk kan ligge i slekta. Men jeg kan jo være lykkelig og glad like vell. Livet er greit/ok. 

Må også nevnes at det er flere i slekta som er ufør, så noe har gått i arv her, men hva aner jeg ikke. Miljø er heller ikke svaret, da slekta er svært spredt utover landet. At det slo såpass hardt ut for broren min, tror jeg er tilfeldig. Men mer sannsynlig for han med hans dna arv enn andre på hans alder med friskere slekt. Lærevansker er vell en lett forklaring for hele slekta mi, men det er nok ikke felles svaret. 

Om ditt barn nr 2 vil bli utviklingshemmet, tror jeg spørs mer på slekta og dna arv over flere generasjoner, ikke bare at barn nr 1 fikk det

Anonymkode: e358a...ff8

• Hjerte 6
Skrevet
Fjaselina skrev (2 timer siden):

Vanskelig valg. Men det er store muligheiter for at neste barn er frisk og fin og kan bli ein venn for det eldste barnet. 

Det er et alt for stort ansvar å sette på et barn, hilsen barn nr 2. For meg er dette en helt sinnsyk tanke, og jeg håper ingen får barn av denne grunn. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er nyttig tanke, jeg (igjen barn nr2), fikk ikke oppfølgningen jeg trengte, selv om foreldrene mine fikk avlastning fra familie og avlastningshjem. Barn med CP blir ofte mer og mer pleietrengende med årene, de får en større kropp med mer plager, også kan man putte hormoner oppå toppen av det hele når den tiden kommer

Sier ikke at foreldre med CP barn ikke skal få barn nr 2, men de må være forberedt på at det blir hardt

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er et alt for stort ansvar å sette på et barn, hilsen barn nr 2. For meg er dette en helt sinnsyk tanke, og jeg håper ingen får barn av denne grunn. 

Det er da ekstremt vanlig at folk får flere barn fordi de tenker at barna har godt av søsken. 

Anonymkode: 9624e...989

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er da ekstremt vanlig at folk får flere barn fordi de tenker at barna har godt av søsken. 

At det er vanlig gjør det vel ikke til en god idé. 

Anonymkode: 88334...2a9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en svært stor forskjell på friske barn og om man har et sykt barn. 

Friske barn kan støtte hverandre. Om en av søsknene er syke og pleietrengende, er det ikke sammenlignbart en gang

Man føder ikke flere barn for at de skal hjelpe til

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Foreldrene mine fikk først et barn med diagnose infantil autisme. Fikk to friske barn etterpå. Første er ufør og bor i bolig, vi to andre er i jobb og har friske barn. 

Anonymkode: f75f3...451

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er en svært stor forskjell på friske barn og om man har et sykt barn. 

Friske barn kan støtte hverandre. Om en av søsknene er syke og pleietrengende, er det ikke sammenlignbart en gang

Man føder ikke flere barn for at de skal hjelpe til

Hvor har jeg sagt at søsknene skal hjelpe? Det er det vi foreldra som tar oss av! Mine friske barn skal få like mye omsorg, oppmerksomhet og kjærlighet. Merkelig å dra slike konklusjoner. Synes det er synd å tenke at et barn med spesielle behov ikke skal ha søsken.. 

- TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hadde du komplisert under fødselen som muligens kan ha ført til CP? I så fall kan du jo vurdere å søke om keisersnitt neste gang. 

Anonymkode: 751cf...ec5

Ja, hadde komplisert fødsel som ga mitt barn CP. 

Skrevet
mo1234 skrev (3 timer siden):

Siden det ikke er arvelig er det absolutt størst sjanse for friskt barn. Hvor gammel var du da du fikk barnet? Vet ikke om dette har noe med mors alder å gjøre. 

Jeg var 24 

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...