Gå til innhold

Student - kjøpe bolig nå eller vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student i Trondheim og kan kjøpe bolig nå. Vil nok kjøpe utenfor bykjernen for å få mer plass, men vurderer å vente ett år i tilfelle prisene faller. Hva ville dere gjort? Kommer jo til å kjøpe på en av plassene som ikke er mest populær, men er likevel redd prisene øker fra meg . Har 3 mill å gå på

Anonymkode: bb592...dbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tillegg bygges det jo ekstremt mye nytt her så mulig det blir for mange boliger ledig og prisene synker på grunn av det? 

Skrevet

Rent økonomisk:
Det lureste du kan gjøre som førstegangskjøper er å kjøpe mindre på et attraktivt område. På den måten optimaliserer du verdistigningen, og du står tryggere ved salg uansett hva som har skjedd med markedet. Det vil alltid være folk som vil bo i trondheim sentrum, så du får solgt. Om et par år kan du kjøpe større og bedre.
Ved å kjøpe utenfor bykjernen kan du sitte igjen med det samme du kjøpte for, og få vansker med å selge om det skulle bli nedgang i markedet. 

Anonymkode: 451cd...769

Skrevet

Hvor lenge skal du være student der da? Om det er for noen få år vil kostnaden med dokumentavgift og meglerhonorar ved salg være ganske betydelige. Et meglerfirma kan fort ta 70-100'000 for oppdraget, og staten tar 75'000 i avgift når du overtar. I tillegg stiger rentenivået, så det er ikke sikkert du går i pluss på 3 år som eier. Med økende rentenivå, stigende priser generelt i samfunnet og ekstrem byggeaktivitet i området er det ikke sikkert du kan forvente særlig økning i boligprisene. 

Og hva om du får deg kjæreste og får behov for et større sted? Da blir tidshorisonten enda kortere... 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, newman01 said:

Hvor lenge skal du være student der da? Om det er for noen få år vil kostnaden med dokumentavgift og meglerhonorar ved salg være ganske betydelige. Et meglerfirma kan fort ta 70-100'000 for oppdraget, og staten tar 75'000 i avgift når du overtar. I tillegg stiger rentenivået, så det er ikke sikkert du går i pluss på 3 år som eier. Med økende rentenivå, stigende priser generelt i samfunnet og ekstrem byggeaktivitet i området er det ikke sikkert du kan forvente særlig økning i boligprisene. 

Og hva om du får deg kjæreste og får behov for et større sted? Da blir tidshorisonten enda kortere... 

Siden du kommer med en del negative antagelser kan jeg snu på det og male et "positivt" alternativ som minner om mitt eget:

TS kjøper en borettslagsleilighet og unngår dermed dokumentavgift på 75 000 kroner. Hen eier leiligheten i 2 år og i mellomtiden får hen seg kjæreste. Kjæresten kjøper seg inn i leiligheten i år 2 med ny, høyere verdivurdering (og uten meglerkostnader). TS tjener på salget og bruker pengene på å nedbetale gjeld eller investere. Etter 3 år selger de leiligheten og deler meglerkostnadene likt på 2. TS har fått verdistigning på hele leiligheten i 2 år og halve leiligheten i 1 år, mens kjæresten har fått verdistigning for 1 år.

Anonymkode: 97b32...b4b

Skrevet

Det er helt umulig å spekulere i dette. Da er det mange av oss som hadde tjent millioner på å flippe leiligheter. 

Kjøpte selv i 2008, og alle kalte det idioti, fordi prisene var på vei ned. Hadde klump i magen selv. Men... vi traff bunnen, og fikk den for under takst i et nervøst marked. Da jeg solgte var verdien doblet. 

Ville imidlertid ikke vært førstegangskjøper som student. Jeg vurderte selv dette. Jeg hadde nok tjent en del på det. Men nå ser jeg tilbake på årene der jeg ikke hadde noen forpliktelser som noen av de lykkeligste i mitt liv. Jeg flyttet og levde som jeg ville, en tur til utlandet, et superhyggelig kollektiv, prøvde å bo med kjæresten... Ingen uforutsette kostnader, eller ting som måtte fikses. Det å eie krever egentlig ganske mye. Nå går det av seg selv, men i begynnelsen var det mye nytt jeg aldri hadde tenkt på. 

Anonymkode: d7962...0df

• Liker 3
Skrevet

3 mill å gå på som student? Gi pengene til noen som trenger de mer enn deg og lei som alle andre

Anonymkode: 58c6f...a5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

3 mill å gå på som student? Gi pengene til noen som trenger de mer enn deg og lei som alle andre

Sier alle på KG. Hver gang noen kjøper en veske, reiser på sydentur, slipper boliglån. 

Uten at de ville gitt bort en krone selv, dersom de hadde hatt pengene. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Sier alle på KG. Hver gang noen kjøper en veske, reiser på sydentur, slipper boliglån. 

Uten at de ville gitt bort en krone selv, dersom de hadde hatt pengene. 

Hehe spot on👏

Anonymkode: 69494...9e4

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er det for en holdning egentlig? 

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Hva er det for en holdning egentlig? 

Det kalles empati. Spørsmålet er om ts har samvittighet til å vite at hun kunne hjulpet en fattig familie eller to, men lar være. Er ikke barna i den familien verdt noe?

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kalles empati. Spørsmålet er om ts har samvittighet til å vite at hun kunne hjulpet en fattig familie eller to, men lar være. Er ikke barna i den familien verdt noe?

Og du selv har gitt bort alle pengene dine til fattige, formoder jeg?

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva i alle dager. Mener du at alle som har penger til bolig eller andre ting skal gi bort pengene sine til familier som trenger det mer? 

Anonymkode: 763d5...14a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er student i Trondheim og kan kjøpe bolig nå. Vil nok kjøpe utenfor bykjernen for å få mer plass, men vurderer å vente ett år i tilfelle prisene faller. Hva ville dere gjort? Kommer jo til å kjøpe på en av plassene som ikke er mest populær, men er likevel redd prisene øker fra meg . Har 3 mill å gå på

Grovt sagt - boligprisene har økt de siste 20 årene i takt med at rentene har stupt. Nå skal rentene kraftig opp, 5,6,7 ,8 %. Da hadde jeg iallfall vært ekstremt forsiktig med å kjøpe til en pris som ikke har falt kraftig. 

Historisk går boligprisene over litt tid ned 10% pr. 1% renta går opp. Nå går vi fra 0 rente til si 6-7%, så ja, jeg hadde ikke ønsket å være den siste personen en megler jævel klarte å lure på en overpriset bolig rett før stupet.

Det som kommer vil bli økonomisk stygt for veldig mange. Inflasjonen må ned for å hindre pris og lønns-spiral som gjør at vi må betale 70 kr for en liter melk. Den underliggende inflasjonen har aldri noen gang I Norge vært målt så høy som nå, så hvem vet, kanskje får vi 10% boligrente. Bare se hvor raskt Norges bank har oppgradert rentebanen de siste månedene..

Endret av Jr.Garcon
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I tillegg bygges det jo ekstremt mye nytt her så mulig det blir for mange boliger ledig og prisene synker på grunn av det? 

Har har blitt bygget nytt i Trondheim de siste 10-15 årene og det eneste det bidrar til er å øke prisene. Hadde ikke nølt et sekund med å kjøpe nå, Trondheim er en stor studentby med STOR mangel på boliger og leiemarkedet er brennhett. Det har det alltid vært. Byen vokser i rekordfart fordi den må, pga alle tilflyttere. 

Anonymkode: 407df...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...