AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Del Skrevet 10. august 2022 Jeg leier ut en liten hybel i huset mitt, og den ble i utgangspunktet lagt ut for leie til en person. Dette stod også i annonsen jeg publiserte på Finn. Han som flyttet inn var grei nok, men etter halvannen måned kom han og fortalte at hans kone som bor på et annet kontinent skulle komme til Norge og bosette seg her sammen med ham. Jeg godtok dette og hun flyttet inn til ham. I fjor fikk de barn så nå bor det altså tre personer på en liten hybel som egentlig var tiltenkt kun en person. Har snakket med ham om dette, og han er enig i at hybelen ikke er egnet bosted for en liten familie. Kona snakker ikke norsk og trives ikke så godt med boforholdene (forståelig nok!). Han har lenge sagt at de ser etter en annen leilighet og at de søker bolig via kommunen, men her har han avslått flere leiligheter pga at de enten ligger i et område han ikke vil bo eller fordi han synes husleien er for høy. Samtidig som han avslår leiligheter sa han for 1 med siden opp hybelen skriftlig på sms til meg. Han sa de nå skulle på ferie, men at han skulle begynne å lete etter ny leilighet når de kommer hjem om en uke. Her kommer mitt dilemma: Hybelen har i utgangspunktet 3 måneders oppsigelse, men finner han noe før det vil jeg gå med på å la han slippe å betale for 3 måneder. Men nå har han altså sagt opp hybelen fra og med september og det er jo kun noen uker til...Hva skal jeg gjøre dersom han ikke finner noe innen den tid? Lage ny kontrakt? Jeg har jo ikke kunnet legge hybelen ut på Finn igjen som ledig fra september, siden jeg ikke vet om de har flyttet innen den tid. Anonymkode: 21765...bc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Del Skrevet 10. august 2022 Han sa opp for 1 måned siden og har 3 måneders oppsigelse. Da er det 2 måneder igjen av oppsigelsestiden så du trenger ikke gjøre noe akkurat nå Anonymkode: 80fe0...11a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Del Skrevet 10. august 2022 Hvorvidt han har ny bolig eller ei, er ikke ditt ansvar. Du kan med loven i hånd kaste ham ut, og så får han heller ta imot boligen kommunen tilbyr ham. Anonymkode: 875e3...4f3 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Del Skrevet 10. august 2022 Du må bare forholde deg til at leieforholdet avsluttes, som nevnt over så er det ikke ditt problem at han ikke finner ny bolig. Neste gang så bør luke ut leietagere som potensielt kan overbefolke boligen med ektefelle, barn eller foreldre. Anonymkode: 5c034...ee9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. august 2022 #5 Del Skrevet 10. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du må bare forholde deg til at leieforholdet avsluttes, som nevnt over så er det ikke ditt problem at han ikke finner ny bolig. Neste gang så bør luke ut leietagere som potensielt kan overbefolke boligen med ektefelle, barn eller foreldre. Anonymkode: 5c034...ee9 Riktig så enkelt er det jo ikke. Hvis leietaker nekter å forlate boligen ved leieslutt er det jo TS sitt problem, for hun kan ikke bare bruke fysisk makt for å få han ut. Skal han kastes ut med tvang er det en prosess det også, som absolutt er ts sitt problem! https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/begjare/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Del Skrevet 10. august 2022 Albbas skrev (6 minutter siden): Riktig så enkelt er det jo ikke. Hvis leietaker nekter å forlate boligen ved leieslutt er det jo TS sitt problem, for hun kan ikke bare bruke fysisk makt for å få han ut. Skal han kastes ut med tvang er det en prosess det også, som absolutt er ts sitt problem! https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/begjare/ Når leietager selv har avsluttet kontrakten og leieforholdet så er det mye enklere å få gjennomført en utkastelse. Anonymkode: 5c034...ee9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Del Skrevet 10. august 2022 Oppsigelse gjelder fra den 1. måneden etter, altså sa han opp den 10. juli (som er nøyaktig en måned siden, kun for eksempelets skyld), gjelder oppsigelsestiden fra 1. september. Altså må han være ute 1. november. Da har dere begge god tid, det er ikke vanlig å legge ut leiligheter som er ledig tre måneder frem i tid - de aller fleste leiligheter som legges ut, legges ut 1-2 mnd før eller akkurat når de er klare til overtakelse. Det er forøvrig en veldig god grunn til å ikke pushe leieprisen så høyt opp at man risikerer at folk flytter så fort de finner noe billigere og bedre, slitasje på grunn av flytting+plutselig å stå en måned uten leieinntekter koster. Fokuser på å finne bra folk som vil bo over tid. Hvis han må være ute 1. november, hva med å arrangere visninger en måned før? Mange velger å vente til leietaker har flyttet ut, men i ditt tilfelle kan det kanskje gjøre ham mer bevisst på at klokka tikker. Anonymkode: bf829...9e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Del Skrevet 10. august 2022 Her hadde jeg helt ærlig bare vært glad for at de flyttet ut og at du ikke fikk noe mer trøbbel med det, selv om det ikke er jurdidsk rett. Sikkert lett å få inn noen studenter slik situasjonen er i dag, så tviler på at du trenger la det stå tomt. Anonymkode: bdc8c...8ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Del Skrevet 10. august 2022 Legg ut boligen på Finn. Krev at leietaker flytter ved oppsigelsestidens utløp. Ta kontakt med namsmannen dersom de nekter å flytte. Anonymkode: d01a2...f7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. august 2022 #10 Del Skrevet 10. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Når leietager selv har avsluttet kontrakten og leieforholdet så er det mye enklere å få gjennomført en utkastelse. Anonymkode: 5c034...ee9 Ja men det er likevel et problem som TS må løse, og må vite hvordan hun løser. Derfor ga jeg link, i motsetning til "ikke ditt problem"-svar som ikke hjelper en døyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå