AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Jeg skjønner ikke helt, flere og flere flytter inn til by. Man ser jo at det blir færre og færre på bygda. Men samtidig så sliter jo folk i by med skyhøye bo priser og ikke lønninger som står til utgiftene. Mange sliter med å få kjøpt noe også fordi det er så dyrt. Vi mangler også masse sykepleiere, leger osv på bygda også. Her kan du få eget hus til mellom en og to milloner. Og du betaler bare en brøkdel i lån iht lån og leie i storbyer. Jeg hadde aldri klart meg økonomisk i by, og iht å eie. Når jeg hører om priser på leie og lån mellom 14 og 160000 kr i mnd og alt av utgifter i tillegg. Hadde jeg vært sykepleier. Hadde jeg valgt en jobb på bygda først og fremst. Kjøpt meg en bolig betalt ned så mye som mulig på den, før jeg evnt Hadde flyttet og kjøpt noe i byen. Jeg har ikke så stor inntekt selv. Men nedbetalt hus, råd nok til at barna kan være med på aktiviteter ol her vi bor. Og de har et rikt tilbud, pga mange ildsjeler som står på. Mine utgifter på huset i dag er 1000kr på tlf, data og tv. 800kr i forsikring. 6000kr i året på kommunale avgifter (har eget vann og kloakk) og nå hopper strømregningen mellom 1600 til 3500kr i mnd. Da jeg hadde lån, var det på 3500kr i mnd i tillegg. Nå er både en nyere bil og huset nedbetalt for en god stund siden og vi kan nyte mer av livet for pengene vi har ekstra. Samt må vi ta opp lån på huset, øker ikke utgiftene mer enn at vi kan fortsette med det. Og jeg bor 30 min unna nermeste by. Og like ved et rikt sentrum, med alt vi trenger. Både iht cafeer utesteder, klær, mat og masse arrangementer. Livet med barn er veldig oversiktlig og godt. Og de mangler ingenting. Noe de hadde, dersom jeg hadde bodd i by, ned min inntekt. Sliter du med økte utgifter, kanskje en ide å flytte fra dyre måntlige utgifter? Ps:du kan få et palass av et hud for 4-5 mill Anonymkode: 2e197...788 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Fordi ikke alle er lege/sykepleier...? Mannen min er kjemiingeniør. Hva skal han jobbe med på bygda..? Hva skal marinbiologene gjøre? Hvor mange kiropraktorer trengs egentlig i en liten bygd? Og hva med de som er optikere? Det finnes veldig mange grunner til at folk bor i by.. Anonymkode: 9f656...89c 11 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Jeg klager aldri over økonomien, men bor i by 🙂 Selv om det er noen fordeler økonomisk med å bo på bygda, er det også slik mange ser det mange ulemper. Jeg kunne aldri tenkt meg å bo et sted der det er langt til teater, kino og restauranter, dårlig utvalg av matbutikker, bakerier og spesialforretninger. Hvor vi måtte hatt bil for å få både hverdagen og fritida til å funke, Andre vil finne mindre mangfold og "bygdedyret" vanskelig å håndtere. Alle har ulike preferanser, og det virker som at de fleste trives best med å bo i en by. Anonymkode: 4fede...117 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi ikke alle er lege/sykepleier...? Mannen min er kjemiingeniør. Hva skal han jobbe med på bygda..? Hva skal marinbiologene gjøre? Hvor mange kiropraktorer trengs egentlig i en liten bygd? Og hva med de som er optikere? Det finnes veldig mange grunner til at folk bor i by.. Anonymkode: 9f656...89c Tja kiropraktorer er det ikke i mengder på bygda. Fikk en nå for 5-6 åt siden. Og er fullbooket i en bygd på 6000 innbyggere. Tidligere måtte vi reisd en time for å finne noen. Så ser driften går ganske bra den. Mange jobber innenfor natur forvaltning på bygda også. Både iht kjemi og biologi. Kjemi blir vel stort sett sendt. Nå nevnte jeg bla sykepleiere. Fordi mange klager på at de ikke har råd til å bo i Oslo lengre pga inntekten. Mens på bygda sliter vi med å få nok fagutdannede sykepleiere, som eksempel. Så ville bare si at her er det muligheter for å leve godt på lønna og få jobb Anonymkode: 2e197...788
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Hvor er dette paradiset på jord som du beskriver da? Og hvor mange biologer har dere jobb til der? Anonymkode: 44085...101 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Hvorfor klager folk på bygda over lange avstander, dårlig kollektivtilbud, dårlig arbeidsmarked, osv? De klager til og med på at folk i byene klager. Anonymkode: 868bf...b81 14
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Vi drømmer om å forlate Oslo, men det er ikke bare å rive opp røttene og reise heller, selv om vi nesten daglig snakker om hvor mye bedre økonomi og livskvalitet vi kunne fått utenfor byen. Problemet er at vi begge har jobber og utdannelser som ikke er helt kompatible med livet på landet. Jeg kan nok få en administrativ jobb i en mindre by og pendle, men min samboer må rett og slett finne på noe nytt - og det er jo ikke bare bare. Håper vi kan oppfylle drømmen snart 😊 Anonymkode: ffebb...5e1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg klager aldri over økonomien, men bor i by 🙂 Selv om det er noen fordeler økonomisk med å bo på bygda, er det også slik mange ser det mange ulemper. Jeg kunne aldri tenkt meg å bo et sted der det er langt til teater, kino og restauranter, dårlig utvalg av matbutikker, bakerier og spesialforretninger. Hvor vi måtte hatt bil for å få både hverdagen og fritida til å funke, Andre vil finne mindre mangfold og "bygdedyret" vanskelig å håndtere. Alle har ulike preferanser, og det virker som at de fleste trives best med å bo i en by. Anonymkode: 4fede...117 Jeg har 30 minutter til teater og nermeste kinosal, med div arrangementer også teater og film 10 minutter unna. Bygde dyrere eksisterer ikke overalt. Og fir det meste i noen kriker og kroker. De fleste bygdedyra er foresten på dødsleiet nå. Også kommer det jo litt an på egen oppførsel også da, når man blir kjent. Anonymkode: 2e197...788
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Er ikke bare å flytte da, vet du. Man har forpliktelser, familie, venner man ikke vil flytte fra. Ikke så lett å bare få seg ny jobb heller, spesielt ikke på bygda. Anonymkode: 9c4ac...049 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Heller fattig i byen enn rik på bygda. Men jeg klager ikke, da. Liker livet mitt i byen, selv om jeg ikke har noe luksus. Anonymkode: 94421...b8e 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke bare å flytte da, vet du. Man har forpliktelser, familie, venner man ikke vil flytte fra. Ikke så lett å bare få seg ny jobb heller, spesielt ikke på bygda. Anonymkode: 9c4ac...049 Skjønner jo det. Men hvis man sliter med økonomi såpass at man må stå i kø for gratis mat. Finnes det andre livsstiler man har tilgjengelig. Ja man må bryte opp med venner osv. Men man får jo nye venner også. Hadde ikke valgt venner foran mat. Dessuten. Når huset er betalt ned feks 10 år, så har man mer penger til å bo i byen med etterpå om man vil tilbake Anonymkode: 2e197...788 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Ness, folk har forskjellige preferanser. Jeg kommer fra en liten by - en liten kino, en håndfull restauranter, et par cafeer. Helt greit. Bor nå i Oslo og kunne aldri tenkt meg å flytte til en småby eller på landet. For meg er bytilbudet verdt prisen - men her er vi jo forskjellige! Jeg og mannen bruker byen. Vi spiser ute, går på kino, konserter, tar en kaffe - alle de tingene det er begrenset tilbud på på mindre plasser. Så for oss er storbyen helt rett plass å bo. Vi kunne fått en stor enebolig i hjembyen min for leilighetsverdien vår nå, men til gjengjeld får vi så mye mer ut av hverdagen der vi er nå. Det passer våre liv. Vi er byfolk. For noen som ikke er så glad i å farte rundt i storbyen kan jeg forstå at hus med hage en mindre plass er bedre - hver til sitt! Anonymkode: df17e...555 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ness, folk har forskjellige preferanser. Jeg kommer fra en liten by - en liten kino, en håndfull restauranter, et par cafeer. Helt greit. Bor nå i Oslo og kunne aldri tenkt meg å flytte til en småby eller på landet. For meg er bytilbudet verdt prisen - men her er vi jo forskjellige! Jeg og mannen bruker byen. Vi spiser ute, går på kino, konserter, tar en kaffe - alle de tingene det er begrenset tilbud på på mindre plasser. Så for oss er storbyen helt rett plass å bo. Vi kunne fått en stor enebolig i hjembyen min for leilighetsverdien vår nå, men til gjengjeld får vi så mye mer ut av hverdagen der vi er nå. Det passer våre liv. Vi er byfolk. For noen som ikke er så glad i å farte rundt i storbyen kan jeg forstå at hus med hage en mindre plass er bedre - hver til sitt! Anonymkode: df17e...555 Men da har du jo også råd til å bo der. Jeg snakker om de som ikke har råd til mat pr uke.bla. jeg kan gjøre det sanne som deg her jeg bor. Jeg hadde ikke kunnet leve slik i en by, på min inntekt. Da hadde også jeg måtte stå i matkø Anonymkode: 2e197...788
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 Jeg prøvde å bo på bygda, men det var komplett umulig å bli kjent med noen. Jeg satt mutters alene i fire år (var med på alt mulig av fritidsaktiviteter - av det som fantes), men jeg hørte vel ikke til der da. Anonymkode: 432a6...f9d 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 Interessant spørsmål. vi vil ikke flytte til bygda fordi vi setter stor pris på mangfold og tilbudet i byen. Vi bruker kollektivtilbudet i byen mye og det frister ikke med et liv hvor vi må ha bil, kanskje til og med to biler. Vi liker å bo i umiddelbar nærhet til lekekamerater og barnehage/skole. Jobbene våre er også ganske spesialiserte og kun mulig å få her. Er ikke sykepleiere, lege eller kiropraktor. Vi har også all familie og nettverk her. Har heller ikke lyst til å bo et sted hvor man risikerer at fastlegen er en mor man møter på foreldremøte. De bygdene jeg kjenner til har så mye bedehus/menigheter/kirker også. Vil ikke bo i et trangsynt kristent miljø Anonymkode: f1956...eec 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 Som andre sier, det er ikke bare-bare å bytte jobb. Det jeg er utdannet innen finnes ikke på bygda engang, det er en veldig sentralisert bransje. Kunne kanskje hoppet over på noe annet og samtidig halvert lønna, men da går jo vinninga opp i spinninga. Plutselig må man ha bil også, noe du ikke trenger i Oslo, og er du glad i konserter og festivaler som meg, så går det mye mer penger i reise og hoteller. Jeg hadde også sannsynligvis dødd av kjedsomhet i en bygd, blitt deprimert og ensom. Heller 45 kvm midt i Oslo og alle vennene, kulturtilbudet osv det har å by på, enn å sitte og grine i en villa i Indre Lortefjord. Jeg har jo ikke barn, så det stiller seg kanskje annerledes, det er bare jeg som er prioritet i min familie på en Og jeg har råd til å bo her. Jeg ser du har endret premisset til å enten ha mat på bordet eller ikke. Da kan det hende jeg hadde flyttet ut - gitt at jeg hadde fått jobb et nytt sted. Ikke vits i å bo i Oslo om man er fattig, da ryker jo halve poenget for meg (uteliv, kulturliv, restauranter etc.). Hvis jeg må sitte inne og grine, så kan jeg heller gjøre det i den villaen. Men ingen som besøker meg der da, så det er jo et minus. Anonymkode: 3a6f4...e0b 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 Er jo leit for dem som er oppvokst et sted og har nettverket sitt der å måtte flytte pga økonomi. Særlig hvis det er noen med sosiale utfordringer. Anonymkode: b8544...34a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Men da har du jo også råd til å bo der. Jeg snakker om de som ikke har råd til mat pr uke.bla. jeg kan gjøre det sanne som deg her jeg bor. Jeg hadde ikke kunnet leve slik i en by, på min inntekt. Da hadde også jeg måtte stå i matkø Anonymkode: 2e197...788 De som er skilt må vel fort bo i nærheten av en eks, og da er det vel fort ikke det letteste å flytte ut fra byen Anonymkode: 7e6dc...a1f 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 Jeg er vokst opp på bygden, men kunne aldri tenkt meg å flytte tilbake. Jeg har råd til å bo sentralt og kunne ikke tenkt meg noe annet. Liker ikke alt sladderet som er på hjemstedet mitt. Man kan ikke puste i feil retning uten at det blir bygdesnakk. Hvis jeg treffer på barndomsvenner så er å sladre det første de gjør: «har du hørt at de og de har flyttet fra hverandre? Han har kjøpt DEN båten, lurer på hvor han får pengene fra. Hun ligger med alle». Anonymkode: 03e71...a36
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 Hvis de kommer med unnskyldninger om alt de vil savne fra byen ; uteliv, shopping, kultur, ja da har de jo tatt et valg da. Og da kan de ikke klage over dårlig økonomi, da er det en del av pakka du har valgt. Anonymkode: e2b1c...b94 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå