AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Hei, har en på 10 her hjemme som ikke vil ut i sola og leke idag. Hun har prøvd å ringe/tekste noen venninner men det passer ikke for dem. Jeg har prøvd å sende 10 åringen ut for å leke men hun sitter bare på iPad/telefonen sin. Så spør hun om hun kan bruke egne penger på kino, og om hun kan ringe søskenbarna på 6 år om de vil være med. Jeg sa da nei- fordi hun alltid må aktiviseres eller gjøre ting som koster penger for å gidde å gå ut. Men en is eller brus skal hun selvsagt få lov å kjøpe om hun går ned til butikken selv. Men jeg mener at i finværet så drar man ikke på kino. Jeg kunne selvsagt gått ut med hun og gått turer, stranda osv.., men idag har jeg fri fra jobb og må få vasket og ryddet litt her hjemme. På mandag var vi på ett badeland og i går var hun med en venninne fra håndballen. Faren til barnet ser ikke problemet med at hun spør søskenbarna, men så ser ikke han heller helheten her- at hun alltid bruker de som siste utvei- og at det ikke er de det går på- men at hun kjeder seg. hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 1c00d...e16 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Ikke la barnet være på tlf/mobil i timesvis Anonymkode: 5f59d...38a 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Men hvorfor må hun ut i finværet, da...? Ungen dauer ikke av å være inne, selv om det er fint vær. Det der husker jeg med gru fra da jeg var liten.. "Men du må jo uuuut, det er jo så fint væææær". Hatet etter hvert finværsdager. Jeg ville være inne og lese i boken min. Om det er skjermtid du er bekymret for, så sett en grense for den, evt inndra telefonen når du ikke vil den skal brukes. Anonymkode: 53698...b1d 21 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Hvorfor må hun ut? Anonymkode: f935b...ec1 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Hvorfor er det gale at hun vil på kino, da er hun jo ute blandt folk… Anonymkode: 81c06...ed9 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Hvis hun liker å lese så kan hun vel få med seg en bok ut? Mine foreldre trakk ut kontakten på tv-en når jeg var barn🤭 Hvis jeg ikke hadde noen å leke med den dagen, så tok jeg bare med meg Harry Potter-boken min med meg ut på terrassen og leste hele dagen ☺️ Anonymkode: 5a6fd...ff0 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor må hun ut? Anonymkode: f935b...ec1 Hun sitter bare inne og forventer at vi skal spille kort hvis hun ikke ser på skjerm. Altså vi voksne må aktivisere ho hele dagen, og det er mange timer fra klokken er 9 om morgenen til klokken er 21:30 på kvelden. Det går på at vi blir slitne- noe som mammapolititet selvsagt skal ta meg på nå-, MEN det er helt normalt å ønske at barna skal ut å leke litt enn å sitte inne eller oppå oss voksne hele dagen. Anonymkode: 1c00d...e16 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Stå på ditt og fortell barnet at hun SKAL være ute å få litt og frisk luft, mens du rydder og vasker inne . Det er foreldre som bestemmer , ikke barn . Man kan ikke drive å forklare og diskutere med barn hele tiden, selvom pedagoger ol vil ha det sånn. Hun kan sitte ute å kjede seg hvis hun vil det, men hun skal være ute. Anonymkode: 0be08...8b9 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Hun har ringt venner og fått nei. Hvorfor skal hun ikke få spørre søskenbarna? Og hvorfor er det greit at du bruker dagen inne på vasking og rydding mens hun på død og liv må ut fordi det er fint vær? Anonymkode: 04936...273 15
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun sitter bare inne og forventer at vi skal spille kort hvis hun ikke ser på skjerm. Altså vi voksne må aktivisere ho hele dagen, og det er mange timer fra klokken er 9 om morgenen til klokken er 21:30 på kvelden. Det går på at vi blir slitne- noe som mammapolititet selvsagt skal ta meg på nå-, MEN det er helt normalt å ønske at barna skal ut å leke litt enn å sitte inne eller oppå oss voksne hele dagen. Anonymkode: 1c00d...e16 Så problemet er ikke det at det er galt å være inne, men at hun krever aktivisering? Selvsagt skal man ikke aktivisere en unge hele dagen. Det er helt innafor å kreve at hun aktiviserer seg selv. Men om hun krever aktivisering, er et "nei, jeg er opptatt" nok. Så blir det gjerne masing og sutring (tro meg, jeg vet, jeg har en som er rævva på å leke alene selv), men det må man jo bare stå i. Men altså, du sier at hun går ut, men da sitter hun bare på mobilen. Men da har du jo fått henne ut..? Og skjønte heller ikke hva som var galt med søskenbarn-tingen? Anonymkode: 53698...b1d 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun har ringt venner og fått nei. Hvorfor skal hun ikke få spørre søskenbarna? Og hvorfor er det greit at du bruker dagen inne på vasking og rydding mens hun på død og liv må ut fordi det er fint vær? Anonymkode: 04936...273 Hjelper hun til? Nei. Får hun beskjed om å enten hjelpe til eller gå ut- så tramper ho inn på rommet sitt og furter helt til man må bruke laaaang tid på forklare hvorfor jeg har sagt nei. Anonymkode: 1c00d...e16
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Hva skal hun gjøre alene ute? Sitter på en stubbe? Anonymkode: 1bb3a...b41 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelper hun til? Nei. Får hun beskjed om å enten hjelpe til eller gå ut- så tramper ho inn på rommet sitt og furter helt til man må bruke laaaang tid på forklare hvorfor jeg har sagt nei. Anonymkode: 1c00d...e16 Men kan hun ikke bare sitte på rommet sitt og furte, da..? Hvorfor skal du forklare hvorfor du har sagt nei? Kan hun ikke bare sitte der, da? Anonymkode: 53698...b1d 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva skal hun gjøre alene ute? Sitter på en stubbe? Anonymkode: 1bb3a...b41 Ja, det kan hun fint gjøre. Er ofte når man kjeder seg at kreativiteten kommer. Ikke noe galt i å kjede seg . Anonymkode: 0be08...8b9 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 Når ungene mine er sånn, inndrar jeg skjermer og sier at nå må dere finne på noe annet i noen timer. De sitter og furter litt først, og så finner de på noe.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun har ringt venner og fått nei. Hvorfor skal hun ikke få spørre søskenbarna? Og hvorfor er det greit at du bruker dagen inne på vasking og rydding mens hun på død og liv må ut fordi det er fint vær? Anonymkode: 04936...273 Nei, foreldre må vaske om natta, så klart, om dagen skal de dedisere hvert sekund til å underholde ungene sine. For en dårlig mor TS er!
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det kan hun fint gjøre. Er ofte når man kjeder seg at kreativiteten kommer. Ikke noe galt i å kjede seg . Anonymkode: 0be08...8b9 Er du ikke redd hun skal bli utsatt for noe? Anonymkode: 1bb3a...b41
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 Er du ute da TS? Hvis du suser inne kan du fint komme deg ut du å 😉 Anonymkode: aa486...b7e 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du ikke redd hun skal bli utsatt for noe? Anonymkode: 1bb3a...b41 Ikke jeg som svarte på denne. TS MEN JA, er det det slik at hun blir sur og sitter ute å gjør nada, så gjør hun nada da. Det er ikke farlig nei. Anonymkode: 1c00d...e16
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 Så du mener at ho skal sitte ute alene å glane i ensomhet fordi du «må» vaske hus? Hvorfor kan hu ikke ringe søskenbarn da, hvis de andre har sagt nei? Kanskje hun føler seg ensom 🤷♀️ Hvis du syns hun er for krevende så kanskje du ikke skal kreve for mye av hun heller da? La hu ta med telefonen å sitte ute da f eks, herlighet. Anonymkode: 35fbe...733 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå