Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Jeg er en 23 år gammel student som nettopp ble ferdig med bachelorgraden, men skal studere videre. jeg har ikke hatt jobb mens jeg studerte, men klarte å spare rundt 70k. Jeg sitter igjen med ca50k etter at jeg betalte for en rekke ting jeg trengte hjemme og en ferie i sommer jeg følte jeg fortjente... Jeg vurderer å skaffe meg en rekke ting til det nye studiet (vil ikke nevne hva ettersom jeg vil være så anonym som mulig) og kan ende opp med å kun ha 30k igjen på konto. Jeg kommer jo selvsagt til å få studielån igjen, men er veldig stresset over hvor lite penger jeg har nå i forhold til det jeg hadde. er det normalt å ha 30k på konto eller er det ekstremt lite? jeg er så stressa over penger at jeg klarer ikke å tenke. alt jeg har skaffet til meg selv er ting jeg får bruk for eller trenger. er kun ferien jeg har brukt som ''treat to myself''... så føler ikke kjøpet i seg selv er dårlig i det hele tatt, men om det ikke er bra å ha kun 30k på konto etter dette så vil jeg revurdere kjøpet

Anonymkode: c92a9...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke hadde jobb under bachelorgraden og likevel klarte å spare vil jeg tro at det går helt fint. Kan evt se etter en deltidsjobb om du stresser over penger.

Anonymkode: a9983...24f

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på boutgiftene og levekostnadene dine det da. Om du får 8500 i stipend hver måned, og bokostnader alene er på 9000/mnd er 30k litt for lite om du ikke skaffer jobb. 

Bor du gratis og spiser kokt ris med ketchup på til middag hver dag bør stipendet holde, og du kan spare masse

Gjest Harriet Irene
Skrevet (endret)

😅

Endret av Harriet Irene
Skrevet
12 minutter siden, newman01 said:

Kommer helt an på boutgiftene og levekostnadene dine det da. Om du får 8500 i stipend hver måned, og bokostnader alene er på 9000/mnd er 30k litt for lite om du ikke skaffer jobb. 

Bor du gratis og spiser kokt ris med ketchup på til middag hver dag bør stipendet holde, og du kan spare masse

Bor nå i kollektiv og betaler 4k/mnd, og jeg vil si jeg lager relativt gode måltid til lite penger, så det er 0 porblem.

Anonymkode: c92a9...261

Skrevet

30.000 var greit for 10 år siden.

Om 30.000 er greit når er avhengig av hvor stort forbruk du har. Om du har lavt forbrukt vil jeg tro 30.000 er helt greit. Det er trossalt mulig og leve på studielånet, selvom mange skal ha det til at det ikke er mulig.

Om du er en av dem som har kun klart deg på studielånet, så er 30.000 mer enn nok.

Anonymkode: 690b1...bfd

Skrevet

Du har kun 30k og ingen annen sparing, i BSU feks? Da ville jeg vært veldig stressa selv. Du overlever jo på det her og nå, men ville tenkt på fremtiden også. 

Anonymkode: 0477c...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...