Majer Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Pensum på uio tilsvarer at de kunne gitt ut sivilingenørgrader, men de har sluttet med det. I USA er sivilingeniør en spesifikk retning i ingeniørfag og har ingenting med den norske tittelen å gjøre. Hvorfor er vi et av få land som bruker den? Siviløkonom er et annet eksempel. Det eksisterer ikke i mange andre land. I Sverige er det en ubeskyttet tittel og i Danmark noe man får etter bachelor. Den eneste argumentasjonen jeg kan finne mot å fjerne tittelen sivilingeniør er at ntnu er redde for at de blir mindre attraktive. Det er tross alt et universitet som er høyt aktet i Norge selv om det er langt bak andre universiteter internasjonalt. NHH er sikkert veldig glade i siviløkonomtittelen og, men skal vi la lærerstedene bestemme det eller elementær logikk?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Akkurat Sverige og Danmark har faktisk flere titler enn oss. Sverige holder på både civilingenjör og civilekonom, og har egne svenske titler på gradene. Master i statsvitenskap er f.eks. politices masterexamen om jeg husker riktig. Danmark holder på cand.mag., cand.philol., osv. som benevning på master i hvertfall.. Hva som er beskyttet av titler vet jeg dog ikke, men universitetene fronter med disse titlene, og jeg tror du vil bli sett på som en tulling om du kaller deg en civilekonom i Sverige uten rett utdanning. Men ja, grunnen til at vi fortsatt har titlene er at de har hengt litt høyt tradisjonelt sett, og at de har hatt tydelige krav til utdanning, så det er lett for arbeidsgiver å vite hva de får. Nå kan jo nesten alle læresteder gi ut disse titlene eller master i teknologi/øk.adm., så det er ikke lengre bare en NHH/NTH greie. Ideelt sett ville jeg foreslått at vi gikk over til noe lignende Sverige, der vi beholder tradisjonelle titler som cand.mag., men gjør det innenfor rammene etter Bologna-prosessen. Anonymkode: d4967...788
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå