Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aspergers. Jeg sliter mer og mer på jobben. Summen av småting gjør at jeg nå går i shutdown og har autistiske meltdowns, stimmer, osv. 

Relativt enkle grep på jobben kunne hjulpet meg mye. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å be om det. 

Jeg har ikke fortalt noen på jobben om aspergersen min. Jeg har negativ erfaring med det. Fordommer, folk behandler meg annerledes. Jeg stoler ikke på sjefen min, han er ikke en person jeg synes det er lett å prate med. Så jeg har ikke så lyst til å måtte fortelle diagnosen min for å få tilrettelegging. 

Jeg er veldig lyssensitiv. På jobben er det gulv-til-tak-vinduer, og alle pultene er plassert langs vinduene (atrium i midten av bygget). Det betyr veldig mye skarpt lys, rett i øynene. Jeg sitter og myser, og til tider er det så ille at jeg sitter og vrir meg og holder på å få panikkanfall for jeg blir så blendet. Noe så enkelt som å ha på caps hjelper veldig (solbriller hjelper ikke så mye, siden lyset kommer veldig ovenfra). Men på jobben er de veldig på det med kleskode, og å ha på caps inne er ikke lov.. 

Jeg blir også fryktelig stresset av free seating-opplegget. Jeg blir veldig urolig av å ikke vite hvor det er ledig pult, hvor skal jeg sitte i dag, så må jeg stille inn pult og skjermer og stoler hver gang jeg skal sette meg, og det tar tid, og er stressende om jeg får en av de stolene som er litt ødelagt så det ikke går an å stille inn slik jeg vil ha det, osv. Å få en fast pult hadde hjulpet veldig med det stresset. 

Jeg trenger beskjeder skriftlig, jeg klarer ikke ta inn lange muntlige instruksjoner. 

Er dette noe det er innafor å be om, uten at jeg må vise papirer og offisielle diagnoser..? 

Jeg vet folk har fått tilsnakk for å gå kledd "feil", som i at de hadde får sterk farge på skoene (!), dongeriskjørt, og sånt, og de har nektet å sette opp litt skjerming mellom sonene selv om absolutt alle klager over at det er mye støy og forstyrrelser i det alt for åpne landskapet, så de er ganske rigide på at sånn skal ting være og alle skal bare finne seg i det.. 

Anonymkode: b1d6c...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på tilrettelegging i hvertfall, og de tiltakene du nevner virker helt rimelig (fast plass, lettelse på kleskode, evt annen plassering med mindre skarpt lys, skriftlige beskjeder). Hvis du ikke vil fortelle kollegaer eller sjef om dette ville jeg ha gått til HR. Med forbeholt om at jeg ikke vet regelverket, regner jeg med at de har taushetsplikt om sånt. Om det ikke ordner seg ville jeg sykemeldt meg (noe som du absolutt har rett til) og sett etter en annen jobb.

Anonymkode: 719a3...cfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...