AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Jeg har en sønn på 5 år, som har begynt siste året i bhg. Vår bhg sliter mye med hodelus. Sønnen min sin avd. har hatt hele 13 (!) varsler siden november i fjor. Min sønn har kun blitt smittet en gang tidlig vinter, og nå grer vi 2-3 dager hver uke. Nå er det slik at jeg har fått greie på at det er spesielt ett barn som kan være årsaken til at vi ikke blir kvitt det. Jeg har hatt mistanke om at det har vært dette barnet av flere grunner. Fikk blant annet høre av en annen forelder som hadde barnebursdag et par mnd siden, hvor dette barnet hadde lent seg over bordet, klødd seg i hodet, og 3 lus hadde falt ned på duken. Vi fikk lusevarsel like før sommerferien, heldigvis ødela ikke dette ferien (vi skulle fly dagen etter ferien begynte). Bhg var lusefri første uke etter oppstart fra ferien. Men - så begynte dette barnet denne uken og vi har IGJEN fått lusevarsel. Da lurer jeg på fra dere; er det feil av meg og be min sønn om å ta fullstendig avstand fra dette barnet? Det er skikkelig styr å få hodelus, og jeg orker ikke tanken på at vi potensielt kan få det flere ganger hvis det kan unngås. Ja, jeg vet at andre barn også kan ha det, men det virker som om strategien min fungerer da vi ikke har hatt lus siden jeg ba sønnen om å holde seg unna. Jeg føler meg råtten fordi det er ikke barnets feil, men foreldrene. Da kommer jeg frem til problemstilling nr 2. Er jeg en grusom person hvis jeg tar opp dette på kommende foreldremøte? Jeg skal selvfølgelig ikke peke ut noen, men er det urimelig å be om full karantene på barn som har påvist hodelus, og at de kun kan komme tilbake hvis det er helt fri? Setter pris på ærlige kommentarer, for jeg er skikkelig fortvilt. Anonymkode: b9033...2b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en sønn på 5 år, som har begynt siste året i bhg. Vår bhg sliter mye med hodelus. Sønnen min sin avd. har hatt hele 13 (!) varsler siden november i fjor. Min sønn har kun blitt smittet en gang tidlig vinter, og nå grer vi 2-3 dager hver uke. Nå er det slik at jeg har fått greie på at det er spesielt ett barn som kan være årsaken til at vi ikke blir kvitt det. Jeg har hatt mistanke om at det har vært dette barnet av flere grunner. Fikk blant annet høre av en annen forelder som hadde barnebursdag et par mnd siden, hvor dette barnet hadde lent seg over bordet, klødd seg i hodet, og 3 lus hadde falt ned på duken. Vi fikk lusevarsel like før sommerferien, heldigvis ødela ikke dette ferien (vi skulle fly dagen etter ferien begynte). Bhg var lusefri første uke etter oppstart fra ferien. Men - så begynte dette barnet denne uken og vi har IGJEN fått lusevarsel. Da lurer jeg på fra dere; er det feil av meg og be min sønn om å ta fullstendig avstand fra dette barnet? Det er skikkelig styr å få hodelus, og jeg orker ikke tanken på at vi potensielt kan få det flere ganger hvis det kan unngås. Ja, jeg vet at andre barn også kan ha det, men det virker som om strategien min fungerer da vi ikke har hatt lus siden jeg ba sønnen om å holde seg unna. Jeg føler meg råtten fordi det er ikke barnets feil, men foreldrene. Da kommer jeg frem til problemstilling nr 2. Er jeg en grusom person hvis jeg tar opp dette på kommende foreldremøte? Jeg skal selvfølgelig ikke peke ut noen, men er det urimelig å be om full karantene på barn som har påvist hodelus, og at de kun kan komme tilbake hvis det er helt fri? Setter pris på ærlige kommentarer, for jeg er skikkelig fortvilt. Anonymkode: b9033...2b7 Dette er årsaken til at barn begynner å mobbe hverandre! Du er ikke god. «3 lus galt ned på duken faktisk😅» Hva gjør at du har valgt ut dette barnet som den store og stygge andungen? Anonymkode: 57768...b01 18 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Holdt på å si.. Får gjøre som i den danske serien Rita hvor læreren klippet og kjemmet håret til barnet (ungdomsskole da..). Ikke at det er lov, dessverre. Hadde tatt det opp på foreldremøte. Og snakke om luebytte og klemming av andre når det er lus på gruppa. Når man får lusevarsel får alle foreldre beskjed om å kjemme barnet og sette i gang lusekur ved lus. Dvs alle SKAL. Ble tilogmed tilbudt kur til de som ikke hadde råd. Hadde selv ei søster som stadig hadde lus flere ganger pga bytte av lue med venninner og da tok jeg grep og kjemmet henne 1 gang i uka hele skoleåret og hadde lusekur 2 ganger og veldig nøye med å forklare om å ikke klemme på andre eller bytte lue i noen uker pga lus. Etter det har problemet vært borte. Anonymkode: 15cea...d20 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Hvis det stemmer at det er dette barnet, så kunne du ikke tenkt deg at dette er et barn som allerede kanskje har det vanskelig på hjemmefronten? Ville da aldri fryst ut et barn sånn, sønnen din vil da gå rundt og si det til de andre barna og til slutt kanskje gutten ikke har noen venner i barnehagen og blir mobbet. Herregud 🙄 Anonymkode: 01fb0...a33 25 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Men herregud. Bare fjern håret på sønnen din, så er problemet løst? Anonymkode: 024f0...b75 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 det er ikke mulig å se så små lus uansett. Så at noen andre visstnok skal ha sett dette på en duk er i alle fall noe de har funnet på. Selv om man påstår å ha sett noe på duken, så kan det like gjerne ha vært for eksempel flass eller noe. eller kanskje den ungen hadde vært i sangkassen eller skoen, for eksempel? og så fått litt sand / jord, eller andre ting, i håret deres? Anonymkode: 3a18d...9c1 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 At helsesøster(person) ikke er mer på banen eller blir varslet om barn som kan ha hygieniske problemer på grunn av omsorgssvikt er en ansvarsfraskrivelse fra alle involverte.. Anonymkode: 66011...5c5 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): det er ikke mulig å se så små lus uansett. Så at noen andre visstnok skal ha sett dette på en duk er i alle fall noe de har funnet på. Selv om man påstår å ha sett noe på duken, så kan det like gjerne ha vært for eksempel flass eller noe. eller kanskje den ungen hadde vært i sangkassen eller skoen, for eksempel? og så fått litt sand / jord, eller andre ting, i håret deres? Anonymkode: 3a18d...9c1 Jo det er mulig å se lus. Men til TS, er enig det er sjukt mye med 13 varsler. Hva sier de ansatte om dette? Anonymkode: b9033...2b7 12
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Hvorfor er det ikke sendt bekymringsmelding hjem til dette stakkars barnet? Altså noen må jo ta tak i dette. Kanskje foreldrene ikke skjønner hvordan å bli kvitt lus?det hjelper ikke bare med lusekur på alle, men sengetøy og alt må vaskes på 60 grader eller fryses. Ikke innafor. Personlig ville jeg heller bare gjort egne tiltak, om det er gutt du har klipper du håret helt kort og hvis man har jente setter man håret opp i dott eller flette 😊 du kan også kjøpe sånn prevent spray fra linicin.. Anonymkode: 6ec2d...5d2 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Kjære ts, du kan faktisk ikke be barnet ditt om å fryse ut et annet barn i barnehagen! Du oppfordrer til mobbing her, det er ganske drøyt. Jeg skjønner at lus er no dritt, men sånn er livet med barn dessverre. Det er mye bedre å ta det opp på foreldremøte, med barnehagen, helsestasjon etc. Ta de voksne, ikke barna! Anonymkode: bab6c...bb6 6 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Du tuller?? Anonymkode: 9f429...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Du skal be ditt 5 år gamle barn fryse ut et annet barn? Er ikke rart det er problemer med mobbing.... Anonymkode: 98260...664 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 Wow drøyt. Mener du dette seriøst? Skal du virkelig be 5 åringen din om å fryse ut et annet barn? Tenker du ikke på ringvirkningene her? «Mammaen min sier at jeg ikke får leke med deg, for du har lus», og så henger de andre barna seg på og den stakkars ungen får det helt jævlig i barnehagen «æsj gå vekk!» osv .. Blir helt matt. Det her tar du opp med barnehagen, så kan barnehagen snakke med foreldrene. Du ber for søren meg ikke ungen din om å holde seg unna et annet barn pga lus. Jeg skjønner at det er dritt - jeg har tre barn, og det er et jævla herk å få hus! Men hallo. Anonymkode: f9b5f...93b 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 Har lest denne på nytt, det må være en trolletråd eller? Har vært en del om bilstoler i det siste, har de gått over til mobbing i barnehagen? Anonymkode: bab6c...bb6 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): det er ikke mulig å se så små lus uansett. Så at noen andre visstnok skal ha sett dette på en duk er i alle fall noe de har funnet på. Selv om man påstår å ha sett noe på duken, så kan det like gjerne ha vært for eksempel flass eller noe. eller kanskje den ungen hadde vært i sangkassen eller skoen, for eksempel? og så fått litt sand / jord, eller andre ting, i håret deres? Anonymkode: 3a18d...9c1 Joda, når man har hatt de lenge nok er det det. Jeg mistenkte at jeg hadde lus lenge, men fant ingen ved kam, så plutselig kunne jeg plukke ut flere fra håret mitt. Anonymkode: 024f0...b75 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 Altså, her er det et barn som åpenbart har foreldre som ikke makter å være gode foreldre og følge opp, om dette barnet alene er skyld i at det kontinuerlig er lus i barnehagen. Men i så fall så er det barnehagen som må ta opp dette, og forsøke å få til en løsning med foreldrene, eller varsle riktige instanser slik at barnet får den oppfølgingen det trenger. Du kan selvfølgelig kontakte barnehagen og ymte frempå at det kan virke som om det er et barns foreldre som ikke tar luseproblemet på alvor, og at det kan være derfor det kommer igjen og igjen. Men det vil jeg jo også tro de har tenkt på selv. Istedenfor å lære barnet ditt å utestenge en som allerede har det vondt og vanskelig, så får du finne andre løsninger. Klipp håret til sønnen din så kort at ikke lus får feste. Da slipper dere å kure og styre for han. Eller prøv sånn spray. Anonymkode: faab1...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 Synes det er veldig galt å be barnet ditt holde sec unna noen barn. Veldig galt! Å ta opp luseproblemet på foreldremøte derimot, uten å peke ut noen, er helt greit. Anonymkode: c4ed3...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 Er jo i slike tilfeller det ofte viser seg at barnet man tror er kilden til dette faktisk IKKE er det! Du som både forelder, mor og forbilde bør være veldig forsiktig med å beskylde både andre foreldre og barn for div. Hadde det alltid vært dette ene barnet hadde barnehagen hatt flere samtaler med foreldrene og tatt tak videre om nødvendig! Du bør virkelig skamme deg som mor som vil fryse ut og ødelegge barndommen til andre barn ved å fryse de ut, ta deg en sjekk på realiteten og fei for din egen dør!! Anonymkode: 88330...0e9
Gjest Athena Catalina Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 Du vet vel at du medvirker til mobbing når du ber sønnen din fryse ut et annet barn?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 Hadde invitert dette barnet hjem og gredd igjennom håret h*n med lusekam en gang i uken eller eventuelt snakket med foreldrene. mulig det kan gjøre en avtale med skolen at de gjør det på alle barnene ukentelig. blir litt dumt å fryse dette barnet ut. Anonymkode: 69181...eb3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå