AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Jeg starter nå som nyutdannet sivilingeniør i et stort rådgivende selskap i Oslo. Jeg er godt fornøyd med jobben jeg har fått og ser for meg en karriere i dette selskapet. Jeg har lenge hatt en drøm om egen bolig, noe som fremstår mer og mer utfordrende med det galopperende boligmarkedet + inflajon. Hvordan bør en gå fram for størst mulig lønnsøkning over en 2-5-års periode? Tenker da på ansvar, lønnsforhandlinger, spesialiseringer osv. (Og før det kommer noen slibrige kommentarer - nei, lønn er absolutt ikke alt, men taket på boliglån regnes 6x grunnlønn, slik at 100k lønnsøkninggir over en halv million mer til boligkjøp) Anonymkode: 0c2a6...af6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Hvis du ikke kalles inn til samtale når prøvetida er slutt, kan du be om en samtale selv. Sjekk kontrakten din og det står noe der om at lønna skal vurderes på nytt når prøvetida er slutt. (Hvis det ikke gjør det kan du ha dette i bakhodet neste gang du skal i en ansettelsesprosesss, be dem skrive det inn i kontrakten.) Selv om det ikke står i kontrakten er det ikke uvanlig å snakke om lønn i forbindelse med personalsamtale når prøvetida går ut. Slik jeg har gjort det er at jeg ba om et møte med leder, i dette møte sa jeg at jeg var skikkelig glad for å være der og spurte samtidig hvordan han mente det gikk. Han var også fornøyd. S spurte jeg om det var noe mer jeg burde ta tak i. Etter en del prat om jobben spurte jeg om det var noe vi kunne gjøre med lønna. Han spurte hva jeg så for meg og jeg svarte på det. Jeg fikk en epost om at det var OK etter noen dager. Anonymkode: 54af2...001
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du ikke kalles inn til samtale når prøvetida er slutt, kan du be om en samtale selv. Sjekk kontrakten din og det står noe der om at lønna skal vurderes på nytt når prøvetida er slutt. (Hvis det ikke gjør det kan du ha dette i bakhodet neste gang du skal i en ansettelsesprosesss, be dem skrive det inn i kontrakten.) Selv om det ikke står i kontrakten er det ikke uvanlig å snakke om lønn i forbindelse med personalsamtale når prøvetida går ut. Slik jeg har gjort det er at jeg ba om et møte med leder, i dette møte sa jeg at jeg var skikkelig glad for å være der og spurte samtidig hvordan han mente det gikk. Han var også fornøyd. S spurte jeg om det var noe mer jeg burde ta tak i. Etter en del prat om jobben spurte jeg om det var noe vi kunne gjøre med lønna. Han spurte hva jeg så for meg og jeg svarte på det. Jeg fikk en epost om at det var OK etter noen dager. Anonymkode: 54af2...001 Selskapet mitt har årlig lønnsvurdering med virkning fra 1. juli hvert år. Jeg antar likevel det går an å gjøre et forsøk etter endt prøveperiode, slik som du beskriver her. Av interesse, hva etterspurte du mhp. lønn? Anonymkode: 0c2a6...af6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selskapet mitt har årlig lønnsvurdering med virkning fra 1. juli hvert år. Jeg antar likevel det går an å gjøre et forsøk etter endt prøveperiode, slik som du beskriver her. Av interesse, hva etterspurte du mhp. lønn? Anonymkode: 0c2a6...af6 Jeg husker ikke helt. Jeg tror jeg var på 600 000 og spurte om 630 000. Anonymkode: 54af2...001
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Innebærer lønnssamtale etter endt prøvetid at man ikke får ta del i den årlige lønnsvurderingen senere? Anonymkode: 0c2a6...af6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Ser du arbeider i et stort firma, dersom du er flink og trives med ansvar ville jeg hatt som mål å arbeide mot en mellomleder stilling. Lederstillinger har mart ansvar og mye jobb, men er som regel godt betalt. Anonymkode: a6f64...37b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Vis at du er flink, og at du har ambisjoner. Så ber du om lønnsvurdering etter prøvetid/første året. Så hopper du på alle muligheter du får til å ta på deg mer ansvar/mer krevende oppgaver. Vær synlig i organisasjonen, ha minst mulig hjemmekontor. Gjerne ta på deg prosjektlederstillinger eller lignende. Ta masse initiativ til å forbedre arbeidsmetoder og -prosesser. Anonymkode: 57a83...2bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Griske ansatte liker ingen… vær fornøyd med at du har jobb! Ikke tigg om penger hele tiden. Er lei av ansatte som er griske Anonymkode: 76f2a...c78
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 På 3,5 år gikk jeg fra 570' til 950' i lønn. I følge RIF sin lønnsstatistikk ligger jeg dermed i øvre 90% percentil for personer med +14 års erfaring. Hvordan? Vær sulten på kunnskap og del den med kollegaene dine (for selv om de er rådgivere, så er de ikke oppdatert på de siste nyvinningene i verden); de vil elske deg for det og de vil omtale deg positivt ovenfor andre. Legg sjelen din i leveransene ved å finne optimaliseringer der det er mulig (tid og kostnad); kundene vil dermed bruke deg igjen og anbefale deg til andre. I tillegg hjelper det å finne seg en ny arbeidsgiver etter noen år – en som trenger deg og er villig til å betale for det. Anonymkode: 13d46...a72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå