Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #1 Skrevet 22. november 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/22/450111.html Er helt sjokkert over at noen kan gamble med sine barns helse på den måten Håper disse foreldrene det gjelder blir sent med enveisbillet ut av landet, mens barna får bli. ( og selvfølgelig ingen mulighet for familiegjenforening)
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #3 Skrevet 22. november 2005 Jeg blir helt matt, jeg. At det går an! De er vel forferdelig desperate etter å få asyl, men jeg trodde ikke at foreldre kunne være så kyniske mot sine barn? Hvem gjør barna sine så vondt, med vitende og vilje??? Jeg blir sjokket over at mennesker kan være sånn. Nei, jeg er i det hele tatt svært skeptisk til hvordan systemet fungerer. Dette var riktignok i Sverige, men systemet i Norge fungerer vel omtrent på samme måte. Vi evner ikke å hjelpe de som trenger det aller mest ved å ta inn noen få innvandrere (det er bare en brøkdel av de som søker som faktisk får opphold her). De som har det aller verst, kommer seg ikke ut av sitt eget land, de har ikke penger til mat og slett ikke til å reise noe sted. Jeg tror at vi, ved å i stedet bruke pengene, som vi i dag bruker på asylsøkere og innvandrere, på hjelpetiltak i hjemlandene får hjulpet mange flere, og vi får hjulpet de som lever i den aller største nøden.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #4 Skrevet 22. november 2005 Jeg mener at det viser hvor fortvilet situasjonen de er i er. Å forgifte barna sine er nok siste utvei for de aller, aller fleste mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #5 Skrevet 22. november 2005 Jeg mener at det viser hvor fortvilet situasjonen de er i er. Å forgifte barna sine er nok siste utvei for de aller, aller fleste mennesker. ← De kunne vel ha forgiftet seg selv og ikke barna sine. Nei ingen medlidenhet fra denne kanten
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #6 Skrevet 22. november 2005 De kunne vel ha forgiftet seg selv og ikke barna sine. Nei ingen medlidenhet fra denne kanten ← Jeg tror at syke barn vekker større medlidenhet enn syke voksne. Derfor velger de å forgifte barna sine. Jeg mener ikke at det de gjør er riktig, men jeg synes det vitner om ganske så fortvilede mennesker.
Gjest komsomolets Skrevet 22. november 2005 #7 Skrevet 22. november 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/22/450111.html Er helt sjokkert over at noen kan gamble med sine barns helse på den måten Håper disse foreldrene det gjelder blir sent med enveisbillet ut av landet, mens barna får bli. ( og selvfølgelig ingen mulighet for familiegjenforening) ← Hmmmm... nåja, jeg tror jeg vil ta dette med en klype salt. Dette fenomenet er større enn de tilfeller som er beskrevet i den svenske artikkelen (som skiller seg nokså mye fra den norske dagblad-versjonen, for å si det mildt). La oss se litt på originalartikkelen: "• Personal på ett behandlingshem har sett föräldrar hälla ut näringslösningen som deras apatiska barn skulle ha." "• Vid minst två tillfällen har apatiska barn förts akut med ambulans till sjukhus med förgiftningssymtom." "• Det finns misstankar om att barn utsatts för sexuella övergrepp samt människorov." På db.no blir dette til: "Gåten kan nå være løst. I minst to tilfeller er apatiske barn blitt brakt til sykehus i ambulanse med symptomer på forgiftning. I andre tilfeller skal helsepersonell ha sett at foreldre med vilje har helt ut intravenøs næringstilskudd som skulle gis barna. Det foreligger også mistanke om at barn er utsatt for seksuelle overgrep og kidnapping." Hvor mange barn dette egentlig gjelder er ikke nevnt, hverken i den norske eller svenske artikkelen. Dagbladet nevner 424 barn - mange flere enn denne artikkelen 'verifiserer' som misbrukt. Og hva med misbruk av barna - er dette satt i system for å skaffe de voksne oppholdstillatelse? Det nevnes ikke, men artiklene referer dette som endel av 'bevisoppsamlingen' som leder hen mot artikkelens konklusjon; innvandrere er umennesker som gjør hva som helst for å bli i Vesten, inkl. ofring av sine barns ve og vel. Men man kan bite seg merke i åpningsteksten på den svenske artikkelen (som selvfølgelig ikke blir referert på db.no): "Larm om vanvård av apatiska barn Uppgifter om att föräldrar medvetet har passiviserat sina barn har kommit från flera olika håll, men svenska barnläkarföreningen ställer sig tvivlande till uppgifterna. ”Har det skett så är det enbart i enstaka fall.”" På db.no er åpningsteksten: "Asylbarna forgiftet. FORGIFTER BARNA FOR Å FÅ ASYL. 424 asylbarn som nektet å spise, snakke og bevege seg sjokkerte svenskene. Nå er forklaringen trolig funnet." En viss forskjell? Videre nevner db.no ikke de to artiklene som er linket til den svenske: Läkare tvivlar på uppgifterna og kanskje aller mest interessant: Norsk modell återgav barn livslusten Den første artikkelen balanserer hovedartikkelen, mens den andre er enda mer interessant: "Sex flyktingbarn som hade blivit apatiska i Sverige fick vård i Norge. Inom fyra veckor hade alla blivit mycket piggare. Sveriges nationella samordnare är mycket intresserad av den norska modellen. Under perioden september 2004 till maj 2005 tog Norge emot familjer med sammanlagt sex barn som hade blivit apatiska under sin tid i Sverige. Ett av barnen, en tioåring, satt i rullstol, använde blöjor, hade slutat prata och åt inte själv. Fyra veckor senare hade tillståndet förbättrats radikalt. – Vi fick ett barn som gick, som pratade, lekte och inte använde blöjor, säger Inger Schanche, chef för hälsokontoret för asylsökande i Bärums kommun utanför Oslo." På db.no nevnes selvfølgelig ikke dette med et ord, her er setningen som refererer til disse tilfellene: Seks tilfeller er også registrert ved Tanum asylmottak i Bærum, men alle de seks barna kom til Norge via Sverige. Dagbladet på nett er meget innvandrerfiendtlige, og dagbladet.no er Norges eneste medium for nykonservative. Jeg har fulgt dette fenomenet med stor interesse i snart to år nå. Jeg har noen spørsmål til db.no: - hvorfor nevnes ikke motforestillingene som kommer frem i den svenske artikkelen, dvs. barnelegene? - hvorfor nevnes ikke det faktum at den norske modellen VIRKER og at de som kom hit ble bedre? Dette inkluderer jo Norge i saken, og burde være ekstra interessant for en norsk avis? Konklusjonene får dere trekke selv.
Arkana Skrevet 22. november 2005 #8 Skrevet 22. november 2005 Jeg mener ikke at det de gjør er riktig, men jeg synes det vitner om ganske så fortvilede mennesker. ← Enig med deg. Jeg synes ikke det er riktig, men det sier litt om hvordan det må være for disse foreldrene. Det er lett å sitte i sine trygge hjem og bedømme andre, men hvem vet hva vi ville gjort i samme situasjon. Jeg tviler sterkt på at en forelder gjør slikt mot barna sine med lett hjerte og uten at dette er absolutt siste utvei.
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2005 #9 Skrevet 22. november 2005 Først trodde jeg det var noen psykisk syke foreldre som hadde gjort det. Det er kanskje fattigslige og vanskelige kår i enkelte deler av Russland og ex-jugoslavia, men å gå til det steget å ødelegge sine egne barn for å få viljen sin? Men da jeg leste lenger ned virket det jo sannsynlig det som stod der... At de kjøper / tar med seg gatebarn (lover dem et nytt liv i Norge) og later som det er deres eget barn ovenfor myndighetene, og så ofrer dette barnet (mens deres egne barn selvsagt ikke blir forgiftet) for å få bli her med egen familie... Dette høres hårreisende ut, og jeg vil egentlig ikke tro det, men når man tenker på sex-handelen med unge jenter fra øst-europa som blir sperret inne og utnyttet i Skandinavia så viser det jo at mange mennesker er utrolig ondskapsfulle og egoistiske. Kan ikke forsvares på NOEN som helst måte!!!
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #10 Skrevet 24. november 2005 Jeg mener at det viser hvor fortvilet situasjonen de er i er. Å forgifte barna sine er nok siste utvei for de aller, aller fleste mennesker. ← Er helt ening, hvem av oss vet hva slags grusomheter disse familiene har gått igjennom, eller hva som venter både dem og barna om de må reise tilbake. Tror ikke akkurat vi er den situasjonen at vi overhodet har oen mulighet til å sette oss inn i hvorfor de gjør dette, om de da gjør det. Og hvordan i alle dager kan dere vite hva dere ville ha gjort eller ikke ha gjort i en nødsitusjon. Dessuten er vel ikke foreldrene mye til tess om de skulle være apatiske. Nå kan de i det minste ta seg av dem.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #11 Skrevet 24. november 2005 Er helt ening, hvem av oss vet hva slags grusomheter disse familiene har gått igjennom, eller hva som venter både dem og barna om de må reise tilbake. Tror ikke akkurat vi er den situasjonen at vi overhodet har oen mulighet til å sette oss inn i hvorfor de gjør dette, om de da gjør det. Og hvordan i alle dager kan dere vite hva dere ville ha gjort eller ikke ha gjort i en nødsitusjon. Dessuten er vel ikke foreldrene mye til tess om de skulle være apatiske. Nå kan de i det minste ta seg av dem. ← De gjør dette for å bli i landet. Og bare det at de er villige til å gjøre noe sånt er for meg nok til å sparke de på hue og rævva ut Hva med de som ikke missbruker sine egne barn på den måten? Skal de bare for at de følger lover og regler ha mindre sjangse til opphold enn de som doper ned barna sine? Og si at som personen over "Dessuten er vel ikke foreldrene mye til tess om de skulle være apatiske. Nå kan de i det minste ta seg av dem. Er jo helt hårreisende. De tar seg jo ikke av ungene sine når de doper dem ned. På nrk var det et innslag forleden om denne saken. 6 av disse barna har vært innom tanum asylmottak. Disse kom fra svergie og kunne ikke prate, var apatiske og en sågar i rullestol. Disse barna ble holdt under kontinuerlig overvåkning da de kom til norge. Og 4 uker etter kunne de både snakke og gå uten bruk av rullestol. Disse barna er nå i svergie. Der er de igjen blitt apatiske og den ene tilbake i rullestol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå